• Anonym (Gejo)

Livet efter en sorg

När man fått känna det värsta en mamma kan känna. När man haft så ont i själen att man hellre önskade man vore död. När ALLT man har omkring sig rycks bort och kvar står man där tom, ensam och naken, men vid liv.. Då önskar man att det sista andetaget var nära..
    Men man överlever.. Och man andas vidare..
    I början känns allt svart.. I en fin och perfekt värld ska detta varken finnas eller kännas..Men det finns. I vår värld som vi lever i.. Det är verkligheten..

Det känns jobbigt att leva med denna sorg.. Ännu jobbigare när man jämt blir påmind om den..
    Värst är väl att känna att man inte vet när det blir bättre. Eller att inte våga glädjas med och över möjligheterna som livet efter en kris kan innebära..

Det KÄNNS tungt, jobbigt och utmattande.. Men det blir vad man gör det till..
    Livet i ett nötskal..

• Svar på tråden Livet efter en sorg
  • Anonym (Gejo)
    Nitor skrev 2014-02-28 23:36:15 följande:
    Det låter som du känner både skuld och skam över det inträffade. Glöm inte bort att du är en helt annan människa i dag. Då, för flera år sedan var du en annan person och du gjorde så gott du kunde. I dag är du kanske både starkare och tror på dig själv. Så döm dig inte nu ts. Vi förändras hela tiden och känner för varje år att vi kunde ha gjort det och det bättre. Men det är så lätt att vara efterklok.
    Du har så rätt :((( Ja jag känner skuld.. Och skam :(((

Jag vill dela med mig av mina känslor i en text från mina anteckningar som jag skrev i min telefon för nån månad sen.. Det står:

Känner sorg.. Blir så ledsen.. Gråter..

Att bli mamma igen väcker många känslor. Att ha en bebis hos mig.. Som inte är A.

Som ingen kommer ta ifrån mig. Som jag kommer slippa gråta natt ut o natt in över. Som jag kommer kunna krama och pussa och som kommer pussa o krama mig tillbaka utan att kärleken kommer att förstöras av utomstående. Jag kommer vara MAMMA! JAG kommer trösta. JAG kommer mata. JAG kommer natta.

Hon kommer ropa pappa och han kommer svara.. Jag kommer vara hennes allt.

Jag är glad för att jag får möjlighet att uppleva det igen och på riktigt. Men jag sörjer samtidigt A och hennes bebistid.. Det är blandade känslor.

HUR ska jag klara det?

Jag sörjer för As skull.. Jag sörjer för min skull.

Tiden kommer aldrig tillbaka.. Jag kommer återuppleva det jag missat.. Men aldrig mitt barn.. Hon kommer aldrig få uppleva det.. Hon kommer ALDRIG få ha det så som B.. HUR ska jag kunna återgälda och ge henne det hon behövde och som jag hela tiden ville ge men aldrig fick pga hur situationen såg ut?

Jag kämpade verkligen för henne. Och jag kämpade för mitt liv..

Jag vill bara att den dagen ska komma, då hon förstår och kan inse hur MYCKET jag kämpade..

Jag vill att hon ska vara stolt över mig :( jag vill att hon ska se att jag ALLTID sett till hennes bästa. Jag har aldrig varit självisk. Jag vill att hon ser hur kämpigt jag haft det. Och hur LEDSEN jag är/var för att jag tvingats se på när hon slits från sin mammas armar. Och tas ifrån mig. Hur hjärtskärande det är.

Om hon bara fick veta hur mycket jag kräkts pga ångesten då hon var borta från mig. Hur jag önskat jag vore död för att slippa lida. Hur jag gråtit mig till sömns de nätter jag inte vetat var min bebis är. Hur förstört mitt och hennes liv blivit. Hur maktlös jag var..

Det gör ont.. Det gör ont att dessa känslor jagar mig. Det gör ont att de finns och har funnits länge.. Det gör ont att de hunnit ikapp mig..
  • Nitor

Åh jag blir så ledsen när jag läser ditt inlägg #21.

Känner du någon rädsla över att du inte ska få bli hörd av A när hon blir äldre? Att hon ska döma dig på helt felaktiga grunder?

• Anonym (Gejo)
    Nitor skrev 2014-02-28 23:39:25 följande:
    Jag tror att du kommer känna en otrolig närhet och kärlek till ditt kommande barn efter förlossningen när h*n ligger på din mage  Solig   Vet du om det blir en pojke eller flicka?  Drömmer
    Det är en flicka.
  • Anonym (Gejo)
    Nitor skrev 2014-02-28 23:47:42 följande:

Åh jag blir så ledsen när jag läser ditt inlägg #21.

Känner du någon rädsla över att du inte ska få bli hörd av A när hon blir äldre? Att hon ska döma dig på helt felaktiga grunder?

Ja det är jag.. Speciellt när hennes pappa och släkt ständigt motarbetar mig.
  • Nitor

Jag vill föreslå att du köper en riktigt fin skrivbok. I den kommer du att skriva ner dina tankar och känslor. Det kommer vara bra för dig att få skriva och verkligen se och höra vad du känner. När tiden blir mogen kan hon få den. Jag tror att det kan bli svårt att plötsligt få fram alla tankar och känslor du haft inom dig och dela med dig en dag när ni börjar prata om det. Boken kan hon läsa i lugn och ro. J

ag tror att hon kommer hitta väldigt mycket förståelse för dig. Och efter det kommer du inse att du helt i onödan har dömt dig ett hårt straff genom att känna skuld och skam. Vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år. Helt i onödan.

• Nitor
    Anonym (Gejo) skrev 2014-02-28 23:48:13 följande:
    Det är en flicka.
    Det är fel av mig att säga att du nu får en upprättelse, att du nu får göra det på ditt sätt. För det tar inte bort det som hänt tidigare. Men jag är ändå glad på något sätt att du får möjlighet att vara nära din kommande dotter.

Hur är det när du har din dotter hos dig nu, hur känns er relation?
  • Anonym (Gejo)
    Nitor skrev 2014-02-28 23:53:15 följande:

Jag vill föreslå att du köper en riktigt fin skrivbok. I den kommer du att skriva ner dina tankar och känslor. Det kommer vara bra för dig att få skriva och verkligen se och höra vad du känner. När tiden blir mogen kan hon få den. Jag tror att det kan bli svårt att plötsligt få fram alla tankar och känslor du haft inom dig och dela med dig en dag när ni börjar prata om det. Boken kan hon läsa i lugn och ro. J

ag tror att hon kommer hitta väldigt mycket förståelse för dig. Och efter det kommer du inse att du helt i onödan har dömt dig ett hårt straff genom att känna skuld och skam. Vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år. Helt i onödan.

Jag är rädd. Så rädd.. rädd att bli besviken och sviken av det mest dyrbara jag har idag..(dottern)

Jag har skrivit ner en del redan. Från tiden jag kämpade för gemensam vårdnad och växelvis boende. Men är rädd att hon blir arg på mig den dagen hon kan läsa den. Jag är rädd att hon en dag bekräftar mina skuld och skamkänslor :( på fel grunder:(

Att hon använder det emot mig på något sätt..
  • Nitor
    Anonym (Gejo) skrev 2014-02-28 23:29:40 följande:
    Nej inte att han skulle göra liknande. Men jag har haft mardrömmar om att exet och hans familj velat förstöra för mig. På olika sätt.

Samtidigt får jag flashbacks av min förra graviditet och hur mitt liv såg ut då.

Vissa saker, som att hålla en bebis har jag undvikt i lika många år som min dotter är gammal. För att det väcker sorg.. Och de känslorna skrämmer mig..
    Försök att förstå att det bara är drömmar som härjar hos dig, det är inte verkligt.

I dag är ditt liv annorlunda och du kommer inte få uppleva samma sak igen.

Hur gammal är din dotter nu?
  • Nitor
    Anonym (Gejo) skrev 2014-03-01 00:06:45 följande:
    Jag är rädd. Så rädd.. rädd att bli besviken och sviken av det mest dyrbara jag har idag..(dottern)
    Jag har skrivit ner en del redan. Från tiden jag kämpade för gemensam vårdnad och växelvis boende. Men är rädd att hon blir arg på mig den dagen hon kan läsa den. Jag är rädd att hon en dag bekräftar mina skuld och skamkänslor :( på fel grunder:(

Att hon använder det emot mig på något sätt..
    Du håller på att straffa dig hela tiden ts. Du ger dig inte en enda dags ro. Du fullkomligt öser över dig skuldkänslor. Du gör det så ofta och har gjort det så länge att det har blivit en sanning för dig. Det blir så när man matas med det tillräckligt mycket. Du har nu även byggt upp en rädsla när det gäller hur hon ska se på dig längre fram.

För dig har det blivit en stig som du vandrat på varje dag. Tänkt, känt och dömt dig. Du har trampat upp en stig som du nu inte förstår att du faktiskt kan hoppa av och välja att ta en ny väg. Men det går.
  • Anonym (Gejo)
    Nitor skrev 2014-03-01 00:01:56 följande:
    Det är fel av mig att säga att du nu får en upprättelse, att du nu får göra det på ditt sätt. För det tar inte bort det som hänt tidigare. Men jag är ändå glad på något sätt att du får möjlighet att vara nära din kommande dotter.

Hur är det när du har din dotter hos dig nu, hur känns er relation?
    Vår relation är bra. Mycket tack vare min man som byggt upp en bra relation till henne med så vi känns som en "hel familj".

Men det tar på mina krafter att alltid vara på min vakt de första dagarna hon är här varje vecka. Jag är det för att hon ofta har med sig påståenden, åsikter och annat som "pappa har sagt" och som hon vill dubbelkolla med mig om det stämmer, är så eller inte.. Och det är ganska jobbigt.

Men hon ser verkligen fram emot över att bli storasyster. Hon är så stolt och glad. Hon är 6år men ändå så medveten om saker och ting. På gott och ont.
Svar på tråden Livet efter en sorg