Anonym (Gejo) skrev 2014-03-02 19:45:23 följande:
Ja jag vet att det är fel att ge henne 200% och jag klarar inte det. Det är där skuldkänslorna kommer in.. Och skam för att jag befann mig i det skick jag var..
Jag tänker att nu får hon ju 100% av mig och maken här. Sen kommer lillasyster. Hur ska jag kunna ge båda lika mycket utan att försumma någon av dem? (Men jag tror att vi allihop här hemma ser så mycket fram emot detta barn att vi alla är lika fokuserade på att hjälpas åt och vilja ta hand om bebis. Även storasyster. Så i slutändan blir det väl bra. Men mina hjärnspöken finns där. Och jag blir orolig ifall någon skulle bekräfta dem. Det är där mina problem ligger. )
Istället för att vara i nuet och leva i nuet så har du valt att älta och älta det som varit. Du har omedvetet valt att ge dig hårdaste straffet du bara kan genom att tillåta dig att känna skuld och skam. Och nu har du även valt att ge dig dubbelt så hårt straff, du ska inte bara leverera 100%. Nej det duger inte, det ska vara en helt omöjligt nivå på straffskalan. Det ska vara 200%.
Och det fina med det hårda straffet, vet du vad det är? Jo, det är att det kommer bli helt hopplöst för dig att klara av det. Så då kan du tilldela dig ännu mer skuldkänsla. Nu ska du skämmas över att du inte kan leverera det du just har tilldelat dig.
Det finns bara en som ställer så hårda krav på dig just nu när det gäller kommande familjelycka, och det är du. Jag tror att du är som en tryckkokare just nu när det gäller att få visa kärlek och närhet. Öppna locket försiktigt så ska du se att din kärlek och omtanke kommer räcka till alla i familjen. Och även till dig om du tillåter det. Det är du själv du ska fokusera på just nu, så du kommer i balans och kan ge dig en ärlig chans att få leva ett bra liv.
Du behöver inte grunna på hur du ska fördela din kärlek mellan barnen, det ordnar sig och det kommer lösa sig helt naturligt om du vågar släppa det förflutna och istället leva här och nu. När du släpper det förflutna försvinner skammen och du kan leva just nu. Det du gör i dag är avtryck som sätts i din historiebok. Inte vad du tänker eller dömmer dig till.
Det finns inget att bekräfta ts. Din oro är helt obefogad. Låt din kärlek till din dotter få göra avtryck i hennes historiebok. Ha en nära kontakt med henne och våga prata om allt möjligt. Då skapar du en stark grund mellan er. Hon kommer inte döma dig, hon vill bara känna sig älskad av dig. Hon vill känna att hon är fin som hon är i dina ögon. Hon vill känna trygghet genom dig. Hon vill få känna sig stark och fri genom att du vågar låta henne få flyga och tro på sig själv. Hon vill inte ha en mamma som lider över vad som hänt. När tiden är mogen kommer hon förstå dig och hon vill också bli den starka och fria kvinna som du vill vara.
Så släpp det förgångna och börja med nuet. Ups... där försvann det. Nuet försvinner hela tiden men det kommer hela tiden ett nytt nu. Gör något bra av nuet som kommer till dig hela tiden. Passa på att forma det som du vill ha det. I dag har du helt andra förutsättningar än för sex år sedan. Om sex år har du ännu mera kunskap och erfarenhet. Men just i dag gör du det som är bäst för dig och din familj med de förutsättningar du har. Så är det för oss alla.