Nitor skrev 2014-03-02 01:22:53 följande:
Nu är det dags för dig att ta kontakt med de behov som inte blev tillgodosedda. Sånt kan vara lite svåt att sätta ord på men du ska försöka göra det ändå. Jag kommer hjälpa dig på traven.
Anonym (Gejo) skrev 2014-03-02 11:17:05 följande:
Ja trygghet, rutiner och en stabil vardag.
Jag vill ge henne en bild av hur en kärleksfull pappa är och hur ett friskt och tryggt förhållande är. Jag vill vara en bra förebild för min dotter.
Jag vill vara tillgänglig för henne NÄR hon ÄN behöver mig. ( de veckorna hon är hos sin pappa är det NOLL kontakt..)
Dina behov som inte tillgodosågs då är följande...
- Ditt behov av trygghet (för dig själv)
- Ditt behov av att ge kärlek och närhet till din dotter
- Ditt behov av att ge din dotter en stabil och trygg tillvaro
- Vara närvarande mot din dotter
- Ditt behov av att få vara en harmonisk familj
- Få vara ett barn när du var liten
- Ha en riktig kontakt med din mamma som byggde på mer närvaro och förståelse från henne.
Jag kokar ner dessa rader till några ord bara. Ord som representerar behoven som inte blev tillgodosedda...
Kärlek, närhet, stöd, frid, harmoni, omtanke, förståelse
Nästa steg jag vill du ska göra är att känna efter vilka känslor som väcks av de behov som inte är tillgodosedda. Ta vart och en av de punkter här ovanför och skriv ner vilka känslor som väcks inom dig. Det är viktigt att du vågar släppa fram dem och nu kan sätta ord på dem.
Det som jag hoppas nu är att du börjar lämna känslan av skuld och istället för chansen att sörja. Det kan komma ångest, det kan komma sorg. Det viktiga är att du nu lämnar dina bedömningar om dig själv och istället tittar på behoven. Känner du fortfarande skuld är det helt okey, då finns det mer som behöver lyftas fram. Men jag vill att du medvetet ska förstå att du ska lämna dina bedömningar om dig själv och nu titta på behoven. Bedömningen av dig själv är en grundpelare i att känna skuld.
Så från och med nu gör du ingen bedömning av dig själv. Längre fram vill jag att du tittar på behoven istället och därefter hittar stategier för att hitta bra och enkla lösningar.