• Anonym (Varför??)

Varför köper du kopior?

Om du inte har råd med t.ex en Gucci väska,  klocka eller glasögon, varför köper du inte det du har råd med utan att det behöver vara en kopia av Gucci?

Känns det inte väldigt löjligt att springa runt med en kopia? Vad ger det dig att äga en kopia? Vore det inte bättre att äga äkta vara?

• Svar på tråden Varför köper du kopior?
  • Anonym (*** 2)
    Arbetsvegan skrev 2014-03-01 23:18:26 följande:
    Möjligen tillverkning och konsumtion i så fall. Helt enkelt för att världen inte är sådär svart eller vit som du vill ha den till att vara.

Vill jag?
  • Arbetsvegan
    Anonym (*** 2) skrev 2014-03-01 23:30:12 följande:

Vill jag?
    Ja, eftersom du framhåller piratkopior som "ondska och inget annat".
    Även att du letar fram artiklar om kopior där det gått fel. Vad sägs om att leta efter artiklar där det framgår hur arbetsmiljön ser ut även för de som arbetar med äkta varumärken?
    Poängen är att det inte är sådär svart eller vitt hur många artiklar du än letar fram som stärker ditt budskap, det finns nämligen massor av rapporter och artiklar du "glömmer" för att de inte stärker dina argument om en svart och vit värld.
  • SoStylish
    Arbetsvegan skrev 2014-03-01 23:10:17 följande:
    Var är ursprungsmaterialet tillverkat? Lädret,, tyget, metalldetaljerna?
    Och jo, det är precis så de gör, massproduceras för hand... Visste inte du att arbetarna kan ha orimligt långa skift? Äkta på dagen och kopia på natten.
    Nej tyvärr är det ingen myt och ja, det ÄR svårt att skilja kopia från äkta. Gissa varför? Tror du verkligen, verkligen inte att de använder sig av billigare detaljer bara för att det är samma fabrik?? 
    De kostar inte på kopiorna serienr och allt vad det är du vill ha dit, det är inget som syns utanpå för det är ytan kopiorna kopierar, det är det som folk köper, inte att det är en förfalskning utan en kopia.

Alltså, nu sitter du bara och desperat hittar på sånt du tycker. Tyvärr är det som jag och flera berättar oavsett vad du vill tro.

Jag har inte sagt att man inte ska bry sig, jag säger den direkta motsatsen faktiskt. Min poäng är att märkesprylar är det som driver på konsumtionshetsen och en konsekvens är en omfattande piratmarknad.
    En annan poäng är att man måste se det för vad det är, att kopiorna inte är ondska och äkta godhet utan de går varandra hand i hand. Bryr man sig så mycket om den svarta marknaden finns det all anledning att se över sina egna konsumtionsvanor av dyra lyxprylar...

Jo, de finns serienummer i kopiorna också. I de allra flesta faktiskt. Dock felaktiga serienummer och ofta sitter de även på fel ställe i väskan. Om man har koll på hur äkta väskor ser ut, hur serienumrena är uppbyggda och var alla detaljer ska sitta så går det utan tvekan att se om en väska är äkta eller inte. Även om det kan vara svårt att skilja på det vid första anblick så finns det andra sätt. Om vi nu ska fortsätta att ta väskor som exempel.

Det är lite fånigt att du skriver att jag sitter och hittar på när jag vet precis vad jag talar om. Dina egna resonemang går inte ihop för fem öre däremot. Att ens rättfärdiga kopior och i stort sätt beskylla dem som väljer att köpa äkta vara för dess existens är ju inte rätt någonstans. För det var väl det du gjorde precis?

Men jag antar att du är en sådan som gladeligen kan köpa piratkopierade läkemedel också?

• Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-01 23:35:22 följande:

Jo, de finns serienummer i kopiorna också. I de allra flesta faktiskt. Dock felaktiga serienummer och ofta sitter de även på fel ställe i väskan. Om man har koll på hur äkta väskor ser ut, hur serienumrena är uppbyggda och var alla detaljer ska sitta så går det utan tvekan att se om en väska är äkta eller inte. Även om det kan vara svårt att skilja på det vid första anblick så finns det andra sätt. Om vi nu ska fortsätta att ta väskor som exempel.

Det är lite fånigt att du skriver att jag sitter och hittar på när jag vet precis vad jag talar om. Dina egna resonemang går inte ihop för fem öre däremot. Att ens rättfärdiga kopior och i stort sätt beskylla dem som väljer att köpa äkta vara för dess existens är ju inte rätt någonstans. För det var väl det du gjorde precis?

Men jag antar att du är en sådan som gladeligen kan köpa piratkopierade läkemedel också?

Du har inte fattat att jag inte rättfärdigar???  Herregud...

Det jag säger och min poäng är hela tiden att märkesprodukter inte är sådär goda som du vill tro. Det är vad deras märken bygger på, en tro....
    Jag beskyller inte dig för någonting men du måste inse att du faktiskt är en del av problemet, att du bidrar till det i rätt hög utsträckning! Därför att Om det inte fanns en hype, en önskan att äga märket skulle det heller inte finnas en marknad för kopiorna.  Du måste således skilja på sak och person och inse din egen del i det stora spelet. Det är ingen beskyllan utan fakta.

Eftersom du inte har förstått vad jag pratar om, att jag inte rättfärdigar någonting är du knappast i stånd att avgöra vad jag köper eller inte, hur jag köper eller varför...
    Hur ofta reflekterar du över dina egna konsumtionsvaror?

• Anonym (*** 2)
    Arbetsvegan skrev 2014-03-01 23:35:00 följande:
    Ja, eftersom du framhåller piratkopior som "ondska och inget annat".
    Även att du letar fram artiklar om kopior där det gått fel. Vad sägs om att leta efter artiklar där det framgår hur arbetsmiljön ser ut även för de som arbetar med äkta varumärken?
    Poängen är att det inte är sådär svart eller vitt hur många artiklar du än letar fram som stärker ditt budskap, det finns nämligen massor av rapporter och artiklar du "glömmer" för att de inte stärker dina argument om en svart och vit värld.

Piratkopior ÄR ondska och ingenting annat.

Vad har det med mitt sätt att uppfatta världen?

Tror du att jag inte vet att ex. HM och IKEA använder sig av tvivelaktiga metoder?

Menar du att det är okej bara därför?

Menar du att jag inte förstår?

Menar du att du förstår?

Du kan väl leta upp en artikel om tillverkning av piratkopior som visar hur bra det är? Skatt som betalas, bra arbetsförhållanden, inga MC-gäng eller maffior som ligger bakom utan bara schyssta villkor.

Poängen är att ALL piratkopiering är av ondo. = svart.
    ALL annan tillverkning är inte av ondo. = grått.
  • Arbetsvegan
    Anonym (*** 2) skrev 2014-03-01 23:52:47 följande:

Piratkopior ÄR ondska och ingenting annat.

Vad har det med mitt sätt att uppfatta världen?

Tror du att jag inte vet att ex. HM och IKEA använder sig av tvivelaktiga metoder?

Menar du att det är okej bara därför?

Menar du att jag inte förstår?

Menar du att du förstår?

Du kan väl leta upp en artikel om tillverkning av piratkopior som visar hur bra det är? Skatt som betalas, bra arbetsförhållanden, inga MC-gäng eller maffior som ligger bakom utan bara schyssta villkor.

Poängen är att ALL piratkopiering är av ondo. = svart.
    ALL annan tillverkning är inte av ondo. = grått.
    Nej, det är faktiskt inte så svart eller vitt eftersom piratkopiorna omsätter många miljarder varje år. För arbetarnas del spelar det inte så stor roll, de har det lika taskigt oavsett till vem de tillverkar. Men fortfarande genererar det pengar som trots allt kommer de vanliga arbetarna tillgodo eftersom de har jobb, får mat på bordet etc.

Var de stora pengarna hamnar spelar inte så stor roll, i ett maffianätverk (som påfallande ofta även ger en viss social trygghet) eller ett storföretag som placerar pengarna i skatteparadis...

HM och IKEA är två exempel men den mesta konsumtionen har tvivelaktigheter eftersom leden är så många att det saknas full kontroll. Var kommer läderdetaljerna från tex.

Varför ska jag leta upp att det är bra? Har du bara otur när du tänker eller förstår du inget av det jag skriver?

Så ja, jag menar att du inte förstår. Pirat = grått, allt annat = grått.
  • Arbetsvegan
    Anonym (*** 2) skrev 2014-03-01 23:52:47 följande:
    Det här visar att du bara inte förstår hur det ser ut i världen....
  • Anonym (*** 2)
    Arbetsvegan skrev 2014-03-02 00:00:02 följande:
    Nej, det är faktiskt inte så svart eller vitt eftersom piratkopiorna omsätter många miljarder varje år. För arbetarnas del spelar det inte så stor roll, de har det lika taskigt oavsett till vem de tillverkar. Men fortfarande genererar det pengar som trots allt kommer de vanliga arbetarna tillgodo eftersom de har jobb, får mat på bordet etc.

Var de stora pengarna hamnar spelar inte så stor roll, i ett maffianätverk (som påfallande ofta även ger en viss social trygghet) eller ett storföretag som placerar pengarna i skatteparadis...

HM och IKEA är två exempel men den mesta konsumtionen har tvivelaktigheter eftersom leden är så många att det saknas full kontroll. Var kommer läderdetaljerna från tex.

Varför ska jag leta upp att det är bra? Har du bara otur när du tänker eller förstår du inget av det jag skriver?

Så ja, jag menar att du inte förstår. Pirat = grått, allt annat = grått.

Jag vet att du älskar att argumentera, att vara tvärtemot, vända om någon håller med dig så du återigen får igång en diskussion.

Tyvärr så spelar det ingen roll idag, du kan diskutera till du blir blå om du vill.

Piratkopierade varor är ALLTID av ondo.

...en annan sak. Håll god ton vänligen, på tal om otur när någon tänker...
  • gudsfurste

om inte annat så har det väl med etik och moral att göra, så man bör ej göra det av den anledningen till att börja med.
    har man inte råd med märkeskläder skall man inga köpa heller, det är inget måste att äga märkeskläder här i världen. sedan är förfalskning av varumärken olagligt och varför man vill stödja sådant förstår jag faktiskt inte. 
    Samt att barnarbete, utnyttjande av människor och svåra arbetsförhållanden är mycket vanligt när det kommer till piratkopior samt att materialen är betydligt sämre och framställningen utförs ofta av obehörig personal

nej börja ställa lite krav som konsument att där du köper dina kläder så sköts det under schyssta villkor för de som arbetar. Det går som konsument att ställa krav på till exempel kedjor som H&M när de utsätts för Uppdrag granskning och de har aktivt arbetat för bättre förhållande, även om det ännu inte är klockrent. det är lite svårare att ställa krav på piratkopieringen då det är svåra att komma åt då de faktiskt sysslar med olovlig verksamhet. ganska enkelt eller hur varför man bör låta bli? 

Svar på tråden Varför köper du kopior?