Anonym (*** 2) skrev 2014-03-01 23:52:47 följande:
Piratkopior ÄR ondska och ingenting annat.
Vad har det med mitt sätt att uppfatta världen?
Tror du att jag inte vet att ex. HM och IKEA använder sig av tvivelaktiga metoder?
Menar du att det är okej bara därför?
Menar du att jag inte förstår?
Menar du att du förstår?
Du kan väl leta upp en artikel om tillverkning av piratkopior som visar hur bra det är? Skatt som betalas, bra arbetsförhållanden, inga MC-gäng eller maffior som ligger bakom utan bara schyssta villkor.
Poängen är att ALL piratkopiering är av ondo. = svart.
ALL annan tillverkning är inte av ondo. = grått.
Nej, det är faktiskt inte så svart eller vitt eftersom piratkopiorna omsätter många miljarder varje år. För arbetarnas del spelar det inte så stor roll, de har det lika taskigt oavsett till vem de tillverkar. Men fortfarande genererar det pengar som trots allt kommer de vanliga arbetarna tillgodo eftersom de har jobb, får mat på bordet etc.
Var de stora pengarna hamnar spelar inte så stor roll, i ett maffianätverk (som påfallande ofta även ger en viss social trygghet) eller ett storföretag som placerar pengarna i skatteparadis...
HM och IKEA är två exempel men den mesta konsumtionen har tvivelaktigheter eftersom leden är så många att det saknas full kontroll. Var kommer läderdetaljerna från tex.
Varför ska jag leta upp att det är bra? Har du bara otur när du tänker eller förstår du inget av det jag skriver?
Så ja, jag menar att du inte förstår. Pirat = grått, allt annat = grått.