• Anonym (Varför??)

Varför köper du kopior?

Om du inte har råd med t.ex en Gucci väska,  klocka eller glasögon, varför köper du inte det du har råd med utan att det behöver vara en kopia av Gucci?

Känns det inte väldigt löjligt att springa runt med en kopia? Vad ger det dig att äga en kopia? Vore det inte bättre att äga äkta vara?

• Svar på tråden Varför köper du kopior?
  • camus
    Anonym (...) skrev 2014-03-01 17:13:28 följande:
    Armbandsur tyder redan på att man lever i en svunnen tid. Skippa det där tramset.
    Som vuxen bär man självklart armbandsdur. Två av mina vänner säger halvt på skämt att de aldrig skulle anställa någon utan klocka. Själv är jag inte fullt så rigid men allt annat lika anställer jag den med klocka i valet av två. Men det klart, en fjortonåring i onepice har kanske inte de bekymren.

En mekanisk klocka är, förutom att den är praktisk, en stilmarkör som håller i årtionden. Den kommer ticka på armen på ett barnbarn som kommer inse hur otroligt trevligt det är att ha ett patinerat ur i vitguld som morfar/farfar köpte för 50 år sedan. Min klocka kommer överleva varenda mobil du kommer ha. Dessutom är det billigare att bära t ex Rolex eller Jaeger le Coultre än att hålla sig med Samsungs senaste. Och jag vet vad jag väljer.
  • camus
    sigill skrev 2014-03-01 19:49:49 följande:

Sitt första riktiga jobb? Finns det oriktiga jobb också? Jobb som liksom är på låtsas? Vad är det för jobb i så fall? *nyfiken*
    Ok lite slarvigt skrivet, men med första riktiga jobb tänker jag det man söker efter sin utbildning. Det må vara som rörmokare eller affärsjurist, men ändå där man tänker starta sin karriär. Dessförinnan har man förstås också riktiga jobb, men det är mer tillfälliga och med ett lite annat syfte.
  • Anonym (...)
    camus skrev 2014-03-02 01:34:13 följande:
    Som vuxen bär man självklart armbandsdur. 
    Ja, på ålderdomshem kommer de nog vara vanliga ett tag till.
  • Orcha
    Som vuxen bär man självklart armbandsdur. Två av mina vänner säger halvt på skämt att de aldrig skulle anställa någon utan klocka. Själv är jag inte fullt så rigid men allt annat lika anställer jag den med klocka i valet av två. Men det klart, en fjortonåring i onepice har kanske inte de bekymren.

En mekanisk klocka är, förutom att den är praktisk, en stilmarkör som håller i årtionden. Den kommer ticka på armen på ett barnbarn som kommer inse hur otroligt trevligt det är att ha ett patinerat ur i vitguld som morfar/farfar köpte för 50 år sedan. Min klocka kommer överleva varenda mobil du kommer ha. Dessutom är det billigare att bära t ex Rolex eller Jaeger le Coultre än att hålla sig med Samsungs senaste. Och jag vet vad jag väljer.
    Vilken bransch är dina vänner i?
    Vilken ålder är dina vänner i?
    Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.
  • Anonym (...)
    Orcha skrev 2014-03-02 01:47:54 följande:
    Kanske tillverkar sådana där papperskalendrar *gissar*
    Som man kan ge sina barnbarn i arv.
  • Kicki85
    Älskar dina frågor och dina ifrågasättanden Orcha. Såna som du gör faktiskt världen lite bättre, kanske inte bara grundat på denna tråd utan mer allmänt hur du brukar argumentera. Puss på dig Hjärta
  • camus
    Anonym (...) skrev 2014-03-02 01:41:21 följande:
    Ja, på ålderdomshem kommer de nog vara vanliga ett tag till.
    Självklart, äldre är ofta mån om ett stilfullt yttre. Till skillnad från fjortisar i mysbyxor.

Min bekantskapskrets betydligt yngre än de på ålderdomshem, men alla utom en bär klocka. Den personen ser Avatar som en modern klassiker och tycker foppatofflor både är snyggt och praktiskt. 
  • Anonym (?)

Jag lade av med att bära armbandsur i slutet av nittiotalet och var gott och väl vuxen då.  Känner inget behov av det. I den mån jag tänkt på saken finns det även kolleger och kompisar som inte bär klocka. På väggen hemma finns klocka; både jag och barnen ser den när de är dags att gå till skola  och klocka tar mig varken snabbare eller långsammare till jobbet därifrån. På jobbet finns väggur, på jobb- och hemdatorn finns klocka och i telefonen finns klocka (det krävs inte någon värstingmodell för det, själv byter jag inte telefon så länge den gamla fungerar).  Någon onepiece har jag aldrig ägt men jag har heller aldrig haft något bekymmer med arbetslivet . Jag äger en liten Ebel som jag fått men är inte mycket för att ha saker på handlederna nuförtiden.
  • camus
    Jag har flest vänner i bank, finans, IT, lärare och egna företagare

Vi är runt 40 plus minus 5 år
  • Orcha
    camus skrev 2014-03-02 01:57:37 följande:
    Jag har flest vänner i bank, finans, IT, lärare och egna företagare

Vi är runt 40 plus minus 5 år
    Ok.
    Tack för svar.
    Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.
Svar på tråden Varför köper du kopior?