• Anonym (Varför??)

Varför köper du kopior?

Om du inte har råd med t.ex en Gucci väska,  klocka eller glasögon, varför köper du inte det du har råd med utan att det behöver vara en kopia av Gucci?

Känns det inte väldigt löjligt att springa runt med en kopia? Vad ger det dig att äga en kopia? Vore det inte bättre att äga äkta vara?

• Svar på tråden Varför köper du kopior?
  • UpsyDaisy

En snygg väska är en snygg väska. Att en liten krumelur skulle öka värdet med flera tusen är vansinne. Därför bryr jag mig inte om det är "äkta".

• Anonym (TT)
    Lumina77 skrev 2014-03-01 12:02:51 följande:
    För min egen del kan jag inte förstå hur man kan vara så DUM att man lägger flera tusen på en väsk-jävel bara för att det står Gucci på den. Fattar inte de som köper dessa svindyra märken att det är någon som tjänar stora pengar på dem? Jag är inte ett dugg avis på de som köper märkesprylar, tycker bara synd om dem som lägger sina pengar på sånt när man kan lägga dem på betydligt roligare saker, upplevelser med familjen mm.

Jag köper äkta och dyra väskor samtidigt som jag har råd att göra saker tillsammans med mitt barn. Det säger väl mer om er ekonomi än att man inte kan göra både och?
  • Fenna

Både Burberry och Mulberry har produktion i Kina. Gucci producerar i Italien med hjälp av "importerade" kineser som i princip inte tjänar någonting, Rörstrand producerar sitt "finporslin" i Bangladesh (för att bara ta några exempel).  För min del får folk gärna köpa märken, men jag förstår inte hur man kan vara sa lättlurad att man tror att saker med en prisnivå anpassad för medelklassen och höga marginaler kan vara tillverkade av traditionella hantverkare i Västeuropa.

• Anonym (Problemet?)

Jag ser inte vad problemet är. 

• Anonym (fröken fake)

vem bryr sig om vilket märke någonting har? har en fake gucci väska själv. man ser ju inte skillnad på en äkta och en fusk. om man inte tittar väldigt noga då. köpte även ett par äkta levis jeans på tradera för tio spänn. ingen som vet att jag inte betalat 800 för dem. folk får väl köpa det de vill, äkta som oäkta.

• Anonym (GT)

Ja varför måste man köpa mäkesgrejer överhuvudtaget? För att visa status och för att känna sig lyxig? Stackars människa som måste bära märkesjacka eller märkesväska för att må bra. Jag är god för drygt 2 milj men ingen kunde tro det om de såg mig. Jag har vanlig Didriksonjacka för 999kr och vanliga byxor från Lindex. Väskan är ett tradera-fynd. Varför ska jag köpa mig lycka? Löjligt....

• camus
    Anonym (me too) skrev 2014-03-01 11:56:11 följande:
    Men grejen är att det räcker inte med en, utan många måste ha 4-5 liknande väskor för att hålla självkänslan uppe. Och när man tröttnat och väskan hamnar på second hand eller soptippen i värsta fall, vad spelar det då för roll om lädret garvats lokalt av icke-kinagris?

Visserligen kan second hand-köparen i många fall göra sig ett "fynd", men jag skulle personligen akta mig för att synas med en Hermes eller Louis Vuitton, för mig signalerar det bara OSÄKERHET. Småtjejer - fashion victims - som vill verka vuxna, med pappas pengar typ.
    Det har inget med självkänsla att göra. Tror man sig kunna köpa det har man hamnat fel.

Däremot är det oerhört tilltalande att köpa en hantverksmässigt producerad högkvalitativ väska som åldras snyggt. Den kan lätt hålla 10-15 år om man är lite rädd om den. Bra mycket trevligare än att köpa ett halvt dussin kinaväskor under samma tid.  

Jag bär själv ett ett högkvalitativt armbandsur i vitguld från en av de bästa schweiziska tillverkarna. Det misstas av de flesta som vilken stålklocka som helst. Det är oväsentligt för mig. Det viktiga är att själv känna tyngden, att se den svepande sekundvisaren och höra urverkets tickande. Och vetskapen om att mitt barnbarn kan bära klocka på armen när hen söker sitt sitt första riktiga jobb en vacker dag.
  • Anonym (...)
    camus skrev 2014-03-01 16:43:20 följande:
    Det har inget med självkänsla att göra. Tror man sig kunna köpa det har man hamnat fel.

Däremot är det oerhört tilltalande att köpa en hantverksmässigt producerad högkvalitativ väska som åldras snyggt. Den kan lätt hålla 10-15 år om man är lite rädd om den. Bra mycket trevligare än att köpa ett halvt dussin kinaväskor under samma tid.  

Jag bär själv ett ett högkvalitativt armbandsur i vitguld från en av de bästa schweiziska tillverkarna. Det misstas av de flesta som vilken stålklocka som helst. Det är oväsentligt för mig. Det viktiga är att själv känna tyngden, att se den svepande sekundvisaren och höra urverkets tickande. Och vetskapen om att mitt barnbarn kan bära klocka på armen när hen söker sitt sitt första riktiga jobb en vacker dag.
    Armbandsur tyder redan på att man lever i en svunnen tid. Skippa det där tramset.
Svar på tråden Varför köper du kopior?