• Anonym (Varför??)

Varför köper du kopior?

Om du inte har råd med t.ex en Gucci väska,  klocka eller glasögon, varför köper du inte det du har råd med utan att det behöver vara en kopia av Gucci?

Känns det inte väldigt löjligt att springa runt med en kopia? Vad ger det dig att äga en kopia? Vore det inte bättre att äga äkta vara?

• Svar på tråden Varför köper du kopior?
  • astegmatism
    Anonym (Varför??) skrev 2014-02-28 19:16:04 följande:

Om du inte har råd med t.ex en Gucci väska,  klocka eller glasögon, varför köper du inte det du har råd med utan att det behöver vara en kopia av Gucci?

Känns det inte väldigt löjligt att springa runt med en kopia? Vad ger det dig att äga en kopia? Vore det inte bättre att äga äkta vara?

De får väl köpa vad de vill!
  • Anonym (me too)
    Anonym (angår inte dig) skrev 2014-03-01 12:05:46 följande:

Fast det där är ju bara spekulation om andra människor som du inte vet ett dugg om.

Har träffat en del såna osäkra stackare i mitt liv -så jo, jag vet visst ett dugg!!
  • Arbetsvegan
    Anonym (...) skrev 2014-03-01 21:15:58 följande:
    Men kvaliteten är inte frikopplad från märket. Det är där du tänker fel.
    Jo, generellt sett så är det så. Ta tex jeans där märkesjeans kan ha riktigt usel kvalité medan budgetvarianten håller en evighet. Det finns hur många sådana exempel som helst.
    Men du är en god konsument som tror att märke = kvalité, det är det de vill att vi ska tro. Och det är orsaken till att det finns en marknad för konsumtionstester typ råd och rön...
  • Anonym (...)
    Arbetsvegan skrev 2014-03-01 21:18:34 följande:
    Jo, generellt sett så är det så. Ta tex jeans där märkesjeans kan ha riktigt usel kvalité medan budgetvarianten håller en evighet. Det finns hur många sådana exempel som helst.
    Men du är en god konsument som tror att märke = kvalité, det är det de vill att vi ska tro. Och det är orsaken till att det finns en marknad för konsumtionstester typ råd och rön...
    Märke är inte lika med kvalitet, men ibland betyder bra märke bra kvalitet. Så ibland är det vettigt att köpa ett bra märke. *pratar som till ett barn*
  • Anonym (me too)
    Anonym (aldrig kopia) skrev 2014-03-01 12:15:38 följande:

Det är klart att det är bättre om ingen brinner inne. Och det beror ju på - som sagt just väskor och skor produceras av de lyxmärkena fortfarande helst i Frankrike och Italien. Där har de anställda inga slavvillkor.

Men lite bättre är trots allt bättre. Och någon kan åtalas. Hur många människor tror du inte försvinner spårlöst runt omkring i världen på grund av kriminella organisationer? Problemet är ju att det ofta inte ger några rubriker så du kan inte ens bli upprörd över flickorna som försvinner i trafficking, barnen i de svarta fabrikerna, människorna som skjuts i Centralamerika etc.  För att inte tala om alla de som dör i överdoser av droger som dessa organisationer tillhandahåller. Jag säger inte att alla stora internationella företag gör gott, en hel del av dem gör skada och vi bör fortsätta att ifrågasätta det som sker och arbeta för en bättre värld. Men vi talar trots allt om (till största delen) laglig verksamhet - maffior etc. är en helt annan cancer i vår värld och de kan röra sig betydligt friare.
    Jag råkar veta att en del av de "finare" märkena faktiskt inte tillverkas i Eu längre. Det kostar för mycket (inga slavlöner) och genererar för lite vinst till girigbukarna till aktieägare. Men det står ändå "Made in Italy" på dom.. allmänt känt i branschen!!
  • Anonym (me too)
    ulfsas skrev 2014-03-01 12:29:16 följande:
    Vilka grisar? Företagsledare som har en laglig tillverkning där det är frivilligt att köpa dess varor?

Du tycker att folk är dumma som köper exklusiva varor? Har du inte råd själv?
    Icke läskunnig? Skrev att jag har mer än råd, men använder hjärnan och lägger inte mina pengar på trams. En överprisad modeväska är i mina ögon trams för osäkra babydolls.
  • SoStylish
    Arbetsvegan skrev 2014-03-01 21:16:27 följande:
    Jag fattar ärligt inte vad du menar för oavsett äkta eller kopia så är det en smutsig bransch: Det är inte så att allt är lagligt och fridens liljor bara för att det är äkta...
    Se tex bara de larmrapporter som kommer med jämna mellanrum om barnarbetare, sist jag läste var det IKEA tror jag...
    Det går inte ens att jämföra. Det går inte att jämföra IKEA med t.ex. Hermés och hur de tillverkar sina varor. På den svarta marknaden finns det dessutom ingen som helst kontroll över vad som pågår utan det är helt och hållet kriminell verksamhet som ligger bakom rubbet.

Sen är det ju dessutom olagligt med varumärkesintrång. Men det är ju en petitess på det stora hela.
  • Anonym (jäjä)
    Arbetsvegan skrev 2014-03-01 21:13:38 följande:
    Fast det vet vi att de får, status, det är omöjligt att skilja kopia från äkta när man ser det på avstånd.
    Självklart är man en vinnare om man har status, köper rätt saker av rätt märken. Praktiskt taget all konsumtion utgår från just den företeelsen. Varför tror du annars att det finns finare märken och att budget anses vara pinsam? Detta oavsett kvalitet...

Jag tycker att det mest skrämmande är att du inte insett vilken makt konsumtionshetsen har över dig och alla andra...
    Arbetsvegan, jag tycker alltid om dina inlägg måste jag säga!

Ja konsumtionshetsen har ett stadigt grepp över mig med 2 tonåringar i hushållet, såvida pass att  somras när vi var utomlands så bunkrade jag upp fullt med Adidas tröjor, converse skor, nike tofflor, t-shirtar o.s.v  (kläderna har faktiskt haft förvånansvärt bra kvalitet måste jag säga efter X antal tvättar.

Alltså, mina sympatier för HUR dessa kopior kom till och arbetsförhållandena för dom som tillverkar och kriminaliteten runt om bla bla når inte längre än vad min ekonomi räcker till.. Världen ser ut sån!
    Nej jag bryr mig faktiskt lika lite som alla andra som köper kopior

• Anonym (me too)
    UpsyDaisy skrev 2014-03-01 12:47:56 följande:
    En snygg väska är en snygg väska. Att en liten krumelur skulle öka värdet med flera tusen är vansinne. Därför bryr jag mig inte om det är "äkta".
    Min storasyster berättade att när hon var tonåring på 80-talet, så klippte vissa tjejer i klassen bort märkena från sina uttjänta Lyle & Scott, Pringle och likande tröjor, och sydde på dom på billigare klädvarianter. Snacka om osäkra fejkbrudar!! Drömmer Ingenting nytt under solen, samma gamla märkeshysteri som bottnar i djup osäkerhet - svag självkänsla.
  • Anonym (me too)
    Anonym (...) skrev 2014-03-01 21:19:56 följande:
    Märke är inte lika med kvalitet, men ibland betyder bra märke bra kvalitet. Så ibland är det vettigt att köpa ett bra märke. *pratar som till ett barn*

Ibland, och ibland inte. Har haft kvalitetsgrejor som gått sönder på nolltid, och billigare saker som håller än idag. Det vettigaste är att köpa prisvärda kvalitetsprylar, inte märkesprylar.
Svar på tråden Varför köper du kopior?