• Anonym (Varför??)

Varför köper du kopior?

Om du inte har råd med t.ex en Gucci väska,  klocka eller glasögon, varför köper du inte det du har råd med utan att det behöver vara en kopia av Gucci?

Känns det inte väldigt löjligt att springa runt med en kopia? Vad ger det dig att äga en kopia? Vore det inte bättre att äga äkta vara?

• Svar på tråden Varför köper du kopior?
  • Anonym (*** 2)
    Arbetsvegan skrev 2014-03-01 20:13:54 följande:
    Varför?
    För att du till varje pris måste trotsa?

Tycker TS fråga snarare br väcka eftertanke om sin egen inställning till hur, varför och vad vi konsumerar.

Håller med!

Jag skäms faktiskt över svenskar som köper kopior i utlandet. Rynkar på näsan

Deras ignorans och nonchalans är extremt ofattbar!
  • Arbetsvegan
    Anonym (*** 2) skrev 2014-03-01 20:20:58 följande:

Håller med!

Jag skäms faktiskt över svenskar som köper kopior i utlandet. Rynkar på näsan

Deras ignorans och nonchalans är extremt ofattbar!
    Varför?

Det är ingen hemlighet att märken bara är en statussymbol och att alla vill vara en vinnare. Så varför ska man inte köpa sig status även om det är "fuskvägen"...
    Så länge status är liktydigt med att man är lyckad som människa kommer det att köpas kopior oavsett i vilket land och ekonomi (nästan) man har...
  • Anonym (X 2)

Det undrar jag också. Varför köper man kopior.
    Ännu mera undrar jag hur någon vill stoltsera med en Vuitton-väska, det är ju fula.

• SoStylish

Jag tycker att det är ganska skrämmande att vuxna människor (som jag antar att de flesta i den här tråden är) inte verkar kunna se bortom en väskas utseende och vad den utstrålar istället för att tänka ett steg längre till var dessa kopior egentligen kommer ifrån, vad ni sponsrar och vad ni egentligen stödjer när ni köper detta skräp.

Hela industrin med piratkopierade varor (väskor, kläder, elektronik, läkemedel osv) är en riktigt smutsig och hemsk branch som involverar grov kriminell verksamhet, barnarbete och annat hemskt.

Köper ni läkemedel på den svarta marknaden också? Sålänge det står "Alvedon" på asken så är väl allt bra eller?

• Anonym (*** 2)
    Arbetsvegan skrev 2014-03-01 20:23:25 följande:
    Varför?

Det är ingen hemlighet att märken bara är en statussymbol och att alla vill vara en vinnare. Så varför ska man inte köpa sig status även om det är "fuskvägen"...
    Så länge status är liktydigt med att man är lyckad som människa kommer det att köpas kopior oavsett i vilket land och ekonomi (nästan) man har...

Nu tror jag knappast att någon som köper en piratGucci känner sig "som en vinnare" eller som att den personen har fått högre status.

Ingen som köper pirat köper status. Inte ens iden inbillade sjukes värld.
  • Anonym (*** 2)
    sigill skrev 2014-03-01 19:53:26 följande:

Ok....? Men om det står gucci så står det ju gucci? Vad är problemet då menar du? Varför är gucci fejk medan gucci är äkta?

Om jag skriver Ferrari på din Skoda då är det en Ferrari eller hur?

Varför är Ferrari fejk medan Ferrari är äkta?
  • Anonym (*** 2)
    Lumina77 skrev 2014-03-01 17:25:02 följande:
    Jo men för mig är det obegripligt att man ens VILL lägga pengar på onödigt dyrt trams när man kan lägga det på upplevelser istället.

Du köper allt second hand?
    Du köper all mat så billigt du kan?
    Du bor i den billigaste bostad som finns att tillgå?
    Du har inte betalt för en enda möbel, du har dumpstrat?
    Gäller även en hel del av din föda?
    Dina hygienprodukter tillverkar du själv?

Du väljer att lägga dina pengar på upplevelser istället.
  • Arbetsvegan
    Anonym (*** 2) skrev 2014-03-01 20:47:44 följande:

Nu tror jag knappast att någon som köper en piratGucci känner sig "som en vinnare" eller som att den personen har fått högre status.

Ingen som köper pirat köper status. Inte ens iden inbillade sjukes värld.
    Fast det vet vi att de får, status, det är omöjligt att skilja kopia från äkta när man ser det på avstånd.
    Självklart är man en vinnare om man har status, köper rätt saker av rätt märken. Praktiskt taget all konsumtion utgår från just den företeelsen. Varför tror du annars att det finns finare märken och att budget anses vara pinsam? Detta oavsett kvalitet...

Jag tycker att det mest skrämmande är att du inte insett vilken makt konsumtionshetsen har över dig och alla andra...
  • Anonym (...)
    Arbetsvegan skrev 2014-03-01 21:13:38 följande:
    Varför tror du annars att det finns finare märken och att budget anses vara pinsam? Detta oavsett kvalitet...
    Men kvaliteten är inte frikopplad från märket. Det är där du tänker fel.
  • Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-01 20:38:02 följande:
    Jag tycker att det är ganska skrämmande att vuxna människor (som jag antar att de flesta i den här tråden är) inte verkar kunna se bortom en väskas utseende och vad den utstrålar istället för att tänka ett steg längre till var dessa kopior egentligen kommer ifrån, vad ni sponsrar och vad ni egentligen stödjer när ni köper detta skräp.

Hela industrin med piratkopierade varor (väskor, kläder, elektronik, läkemedel osv) är en riktigt smutsig och hemsk branch som involverar grov kriminell verksamhet, barnarbete och annat hemskt.

Köper ni läkemedel på den svarta marknaden också? Sålänge det står "Alvedon" på asken så är väl allt bra eller?
    Jag fattar ärligt inte vad du menar för oavsett äkta eller kopia så är det en smutsig bransch: Det är inte så att allt är lagligt och fridens liljor bara för att det är äkta...
    Se tex bara de larmrapporter som kommer med jämna mellanrum om barnarbetare, sist jag läste var det IKEA tror jag...
Svar på tråden Varför köper du kopior?