• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • tutim

Nja, sverige-israelsamfundet kommer ordna något, vi ska ha möte om vad på onsdag Det blir antagligen lite mat och utklädsel antar jag, inget galet baluns.

Har säkert nämnt det förr men det kan upprepas; 97% av samfundets medlemmar har för LÄNGE sedan passerat pensionsåldern men älskar israel med passion (vilket visst är jättebra) så du kan ju tänka dej ungefär vilken fart det blir på tillställningarna Vi får se om vi lyckas ragga upp mer folk till att dyka upp som åtminstone är under 50...

Vad händer nere hos er?

• elims

Ja men pangisparty kan väl vara kul om de får i sig lite, det är ju en mitzva att dricka på purim!

Här är purim en stor grej. I skolan har de alltid purimfirande, med utklädnad, pjäser och sånt. Församlingen ordnar ett purimtivoli också och Chabad har sin årliga purimfest som alltid brukar vara väldigt lyckad. Sen firar man ju givetvis i synagogorna också, läser Megilat Ester och snurrar på rashanim! Sitter just och funderar på om man kanske skulle ta och klä ut sig till något spännande år...förra året var jag utklädd till man och tydligen blev min utstyrsel rätt bra för några tanter i synagogan försökte hänvisa mig till männens avdelning!

• tutim

ja jisses man undrar ju...

njaopps nu skriar det från späjlisen måste rusa

gonatt

• En helt vanlig mamma

boker tov...

usch, sov inte alls bra o ska nu jobba...

avskyr mandagsmorgon...

• Chutzpah

Jag med.... jag försöker släpa mig iväg till jobbet men det är inte lätt.

• mayasmama

boker tov le kolam......

måndagar suger fett!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

vill inte jobbaa!!!!!!!!!

• ellinorsmamma

Oj oj oj. Väldans vad tidigt ni är vakna. Här fick vi sova till halv 8 i dag, det är lyxigt länge. Tänkte klä på de små och gå ut och leka i snön.

Idag är jag ensam med barnen hela dagen och kvällen för den delen. Någon som har tips på middag till två käsna barn, har ingen fantasi. Något som är relativt lättlagat/snabblagat.

Ni som inte jobbar vad har ni för er?

• Hattifnatt

Här är vi också hemmahela dagen, dagis är stängt för studiedag.
    Och det var TRETTON MINUS i morse, i Gbg!!!
    Jag städar lite, i eftermiddag kommer en väninna med två barn i samma åldrar som mina.

Nu skall vi baka en sockerkaka

Fajga - hur har du det i dag

• Chutzpah

Jag är så vintertrött. Jag känner mig bara seg seg seg hela tiden. Det är världens största ansträngning att gå upp och jobba.

Vi ska till Kent på onsdag..... våren där är långt före