• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • mayasmama

jag reagerade faktiskt på hur alla flickorna betedde sig, det var färre flickor än pojkar och i vanliga fall e alla de flickorna framåt och pratsamma flickor men de blev totalt undaskuffade och det sorgliga e att de finner sig i det.... inget att göra liksom. ja det e verkligen tråkigt , men som sagt alla pojkar e ju naturligtvis inte sånna och maya och den ena stökiga pojken leker bra när de bara e dem vi umgås med hans föäldrar men så fort det e andra pojkar med så blir han helt omöjlig, det e likandant på dagis, de går på samma dagis.

tyvärr gör ju detta mig mer säker på att inte sätta maya på den judiska skolan eftersom som det ser ut nu blir hon den ända flickan i sin årskull, nästa år blir den ena av två flickor på sin avdelning på dagis tillsammans med 13 pojkar vet inte riktigt hur det skall gå..... nadav tycker att vi kanske flyttar henne men det känns jobbigt för bara ett år....

• hot fuss

jag skulle sagt "ursäkta men så där säger/gör man inte. om ni inte skärper er så måste ni gå hem för ni förstör för de andra som är här!"

och neh tjejer måste ALDRIG lära sig att det är så killar beter sig.. det är ju att sätta de klassiska könsrollerna på dem redan nu och de tänkte vi väl komma ifrån?

vi lär agnes att vara tuff o att säga ifrån o så. o hon är en väldans stursk tjej. inte många som kan sätta sig på henne.

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • Chaia

mayasmama:
    Hur är det med skolan, börjar det inga nya utifrån? Det låter ju tråkigt om hon ska vara enda flickan, men vet ni att det skulle vara så? Det känns ju jättetrist om man ska känna sig tvingad att välja bort den judiska skolan p.g.a. att det är så sned könsfördelning

Håller med dig kidA!

• mayasmama

vi försöker lära maya att vara tuff och tom ge igen om ngn ger sig på henne men hon har svårt för det hon e väldigt känslig... väldigt modig med vissa saker , liseberg, läskiga skaer, simma under vatten och sånna saker men med vissa saker e hon väldigt känslig och speciellt när blir mkt barn och alla springer och knuffas, då böir hon livrädd och börjar gråta.

maya e nämligen född med en muskelsjukdom som inte e diagnoserad men som gör henne muskelsvag, inte mkt längre för hon blir bättre hela tiden och vi tränar henne väldigt mkt men hon e inte lika snabb och inte lika stark som andra jämnåriga barn och hennes balans e inte lika bra, när hon var lite skrek hon i högan sky så fort ett barn sprang mot henne för hon var så rädd för att ramla. jag tror att detta gjort att jag kanske blir lite beskyddande emot henne för det har varit väldigt jobbig mnga ggr speciellt förra året när vi fick reda på att det kan vara ne form av muskeldystrofi och att hon kan komma att försvagas, men de lärda tvistar kan man säga, för ingen vet riktikt och vi e under utredning och kommer kanske aldrig få reda på exakt vad det e .

men nog om det det var inte det jag ville säga utan mera bara få lite råd hur man skall få sin flickflickiga tjej att slå sig fram lite i en enormt pojkdominerad vardag????

• Hattifnatt

Mayasmama - pojkar må ha ett stort behov av att röra sig, och ha en tendens att bli högljudda och stökiga i grupp, men det finns självfallet gränser för vad som är acceptabelt. Att acceptera ett beteende som det du beskriver bara för att "pojkar är sådana" är i mitt tycke helt förkastligt.
    Om en flicka hade betett sig som pojkarna, hade det accepterats då?!?!?
    Nej, självfallet inte, hon hade fått en skarp tillsägelse!

Problemet är just att pojkar tillåts ta sig ett utrymme just med den motiveringen, att gränserna för vad pojkar får göra är mycket vidare än för flickor i samma ålder.

Nej, jag tycker då rakt inte att du överreagerar!
    Jag har ju en vildbasare till son själv, tre och ett halvt år och med mycket spring i benen, men han måste lära sig vad som gäller, inte minst vad gäller respekt för andra barn, oavsett kön.
    Tyvärr är det inte alltid så lätt att som förälder kämpa mot vad barnen lär sig på dagis t ex - vi är mycket nöjda med vårt dagis, inte det, men sonen kom hem en dag och sjöng Sockerbagaren med texten " Är du pojke så kan du få, men är du flicka så får du gå", och det har han då inte lärt sig här hemma! Vi ändrade genast till " är du flicka så får du två!" vilket lite förtog charmen av visan uppenbarligen...

Pojkars beteende är normen, man får som pojke vara yvig och högljudd och ta mycket plats, och det ställer stora krav på både föräldrar och skolpersonal att hantera detta och visa på ett annat sätt att förhålla sig, där flickor få ta lika mycket plats. Att hjälpa flickorna att ta plats och ta för sig, att ge dem de ytor de behöver, innebär ett väldigt aktivt ingripande från omgivningens vuxna, eftersom så många låter det pågå, även i skolan.

Men hur man gör, rent praktiskt?
    Jag tänker mycket på det själv, hur lilla Hedvig skall kunna hävda sig - hitintills fixar hon sin storebror bra och ger igen och låter sig inte sättas på.

Har du pratat med personalen på dagis? Jag vet inte hur utbildade de är (är det Gan Chaja Mushka på Torild Wulffsgatan hon går på?) men det handlar väl mycket om att de styr upp situationen och visar tydligt på att Maya har en plats hon också, att hennes yta är lika stor som pojkarnas.
    Hur mycket man än säger hemma är det ju i de praktiska situationerna det testas, och om pojkarna aldrig får lära sig att respektera flickornas rätt til plats och att deras betetende på kalaset är oacceptabelt, så blir det ju inte bättre med åren...

• elims

mayasmama
    Hur stort är egentligen det judiska dagiset?

Hattifnatt
    Måste bara fråga en sak, hoppas det är ok. Försöker du att inte blanda kött och mjölk i maten?!

KidA
    Agnes verkar hur tuff och cool som helst, satt och skrattade åt hennes kommentarer på bloggsidan igår. "Tjena kexet...sitter du här och smular?!"

• mayasmama

maya går på inte gan chaga utan på det andra judiska dagiset det e inte särskilt religöst och accepterar barn sommaya som bara e judinna på pappas sida, det gör inte ganchaga

dagiset har plats för 42 barn ich vi har idag 35 tror jag så inte riktigt fullt, maya går på stora svdelningen för 4-5 åringar där e de 15 barn varav 10 pojkar 5 flickor, 4 förresten för en flicka har precis slutat. personalen dör idag e bra med stor erfarenhet men vi har bara en förskolelärare, det börjar en ny i morgon sen i höstas har det varit olika unga tjejer som jobbat med den äldre läraren som e där, hon e bra montesoriutbildad men börjar bli lite äldre nu ca 55-60 kanske så jag hoppas den nya e lite yngre...

tidigare har det nästan uteslutande kommit barn från dagiset till skolan, med ett par undantag och av de flickor som går på mayas avdelning e det en som skall gå där och hon börjar nu till hösten, kanske det kommer ngra utanför dagfiset men ändå inte tillräckligt för att det skall bli en jämn känsfödelning och det kommer inte mnga året efter maya heller eftersom det inte går en ända flicka född 02 på dagiset idag sen finns det en del 03 or, men inte heller jättemånga..... det föds helt klart fler judiska pojkar här i göteborg....

• hot fuss

elims

hon är jäkligt tuff mot göteborgare oxå. hennes pappa bor ju där. "bor du i göteborg - sveriges baksida va?" eller mot killar "för de har ju en felande kromosom".

tuffa raggningsrepliker lär jag henne. hon måste ju ha ett övertag mot grabbarna

• mayasmama

kida

hahahaha felande kromosom,det borde jag lära min lilla tjej...

• hot fuss

usch vad jobbigt det är när man har digitalkamera.. man vill ju ha ut iaf bebisbilderna på vanligt fotopapper. men när man tar typ 10-20 kort om dagen så finns det en del att välja mellan... är ju värsta projektet att hålla efter att beställa de på vanligt fotopapper ju *pustar* nu beställde jag kort fr en vecka typ o det blev ändå 24 kort..