• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Chaia

tutim:
    Skulle också vilja se en man föda barn

Hur är det med barnafödande i Israel? Är det lika självklart för männen att vara med vid förlossningen som här?

• elims

Chaia

Ja jag antar det. De jag känner i Israel som har blivit pappor har varit med i allafall.

Mannen och hustrun rör dock inte vid varandra under förlossningen, så de kanske inte håller i varandras händer eller nåt (om nu det är vanligt att man gör det) ...men han är närvarande.

• Chaia

elims:

Aha.. Då gäller det väl att ha ytterligare en person med sig antar jag, som kan massera och passa upp och så Kan pappan klippa navelsträngen och hålla bebisen direkt eller vad gäller?

• elims

Chaia

Jag vågar inte svara något definitivt (har ju aldrig varit med själv! ) men jag skulle nog tro att han skulle kunna hålla barnet.

• Chaia

elims:

Vad är det som gör att makarna inte får röra vid varandra? När kan de börja röra varandra igen? Det låter ju lite problematiskt om man nu inte får röra varandra under värkarbetet (hemma och på väg till sjukhus) eller under den första tiden med bebisen.

Tusen frågor

• elims

Chaia

Det är för att kvinnan räknas som nidah som de inte kan ha någon kontakt. De kan börja röra vid varandra igen en tid efter förlossningen, när kvinnan har gått i mikven.

Det är bara själva födandet som gör kvinnan nidah, själva värkarbetet hemma och påväg till sjukhuset är inga problem.

• elims

eh...vet du förresten vad nidah och mikva är?! (fick för mig att du visste det nämligen)

• Chaia

Jodå, jag vet vad det är.. Jag har t.o.m. badat mikvah

Är det vanligt att man har hjälp av någon den första tiden i hemmet? Det låter lite klurigt att sköta ett nyfött barn utan att nudda varandra, men det kanske bara är okunskap från min sida? Intressant iallafall

• elims

Det är väl upp till varje enskilt par antar jag, hur de vill göra med hjälp och så tex...men att hålla nidah-lagarna (eller taharat hamishpacha som det ju eg heter) skiljer sig nog inte så mycket från i vanliga fall, om man redan är van vid tänket.

(hehe, säger jag som inte har fött barn än! )

Mikvan i sthlm eller? Vissa mikvaot i världen ser nästan ut som små spaanläggningar, hur fina som helst! Har hunnit besöka några stycken i mina gifta dagar...

• Chaia

Jag hade ju sett på tv någon tjusig mikva i USA.. blev lite besviken på mini-mikvan i Stockholm Inte den tjusigaste kanske..

Alltså, jag var inte medveten om att man inte fick röra varandra överhuvudtaget.. Trodde att "röra varandra" var mer i äktenskaplig betydelse. Det är väl som du säger.. Är man van så är det säkert inga problem