• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • bubele

Chaia
    Jag gjorde fem av mina tio intervjuer där, med barnbarn till överlevande efter Förintelsen. Jag skall ju alltid göra det lätt för mig så jag skrev om multigenerationella trauman.

Ja, vandrarhemskillen var trevlig. Jag var hemma hos hans mamma och åt shabesmiddag oxå, han tyckte så synd om mig som var ensam judinna där . Min mamma var hysterisk i telefon och tyckte inte alls att jag skulle åka med honom nånstans eftersom han säkerligen skulle våldta eller styckmörda mig. Men som sagt, han var bara trevlig. Fast visst, lite naivt var det nog från min sida att bara sätta mig i en bil och åka iväg med honom. Och det innan han hade visat kort på sin flickvän

• elims

fajga

Låter som både hans mamma och din mamma var/är ett par äkta judiska mödrar!

• elims

Grattis till viktuppgången marcink och KidA!

• bubele

Nu skall jag lägga mig i sängen och läsa lite tror jag. Vet ni, mina katter har lärt sig att öppna sovrumsdörren när den är stängd . De vill ha mat vid fyra-fem på morgonen och då brukar jag stänga ute dem från sovrummet istället, måste ju sätta gränser . Men nu hoppar de upp på handtaget och öppnar dörren istället och kommer ändå in och jamar och biter mig i öronen och är allmänt störiga. Så mycket för den ambitionen att vara en god gränssättare. Funderar allvarligt på att barrikadera mig därinne i natt, får sätta nåt för dörren

Fast det kommer jag ju aldrig att göra, är alldeles för snäll....

Sov så gott alla sen

• elims

fajga

vill de in hittar de nog på ett sätt

• elims

Chaia

ja, stajla lite med egen dricka till shabbes!

• elims

Chaia
    Hemtex i fältan ska bort så de rear bort hela affären, var där idag och köpte en duk och några handdukar. Tänkte om du ville ha ännu mer tvätt att vika...