• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • elims

Har ni något smaskigt recept på pastakycklingsallad att dela med er av?!

Vad är gott att ha i?
    Behöver också någon (mjölkfri) dressing/sås till. Vad skulle passa?

• Chaia

elims:

Pasta (gärna marinerad), coctailtomater, finhackad rödlök, majs, paprika och ruccola.

Kanske en currysås baserad på sojayoghurt (alpros naturella) och majonäs?

• tutim

Det är också smaskigt med soltorkade tomater i pastasallad, tunt skivad zucchini..är inte galen i kall pasta men får den ligga och "marinera" i pesto blir den då ätlig iaf

• elims

Chaia

Åh, det låter jättegott, det ska jag prova!

Såg förresten att du har handlat mynta igen...smått beroendeframkallande, inte sant?!

• elims

Tutim
    ja soltorkade tomater är ju så gott!

• Chaia

Blääää.. Jag har en massa tvätt att vika, så tråkigt.. Varför kan inte tvätten vika sig själv (ännu hellre stryka sig själv)?

• elims

Chaia
    Varsågod!

Det är en mycket användbar ört tycker jag! På sommaren (och till pesach) brukar vi ibland göra egen citronlemonad och då är det gott att ha mynta i också.
    I Israel kan man köpa det färdigt, citronlemonad (lemonada) och citronlemonad smaksatt med mynta (lemonana), supergott!

• tutim

grr det blir inget purimfirande här uppe, jäkla norrland Samfundet insåg att det är ju nästa vecka och då blev det för mycket att ordna på för kort tid så det blir en pesachferre istället i april. Får kanske baka öron då och ha lite eget firande här hemma