• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Kiralves

Elims, jag förstår, vi bakar vårt osyrade bröd, och det går fort, fast vi använder vanligt mjöl och så, degen tar ju bara ett par minuter att göra och så gräddar man bröden snabbt i ugnen. Jag tycker att det är en vits med att göra sitt eget bröd men som du säger alla får ju göra som känns bäst för dem. I varje fall ser jag verkligen fram emot högtiden. Lite jobbigt att städa bort alla jästprodukter och städa allt noga med tvillingarna men samtidigt ser jag fram emot det. nu ska jag slappa lite, kram till alla:)

• mayasmama

jag e ju självklart ledsen men det e rätt ok jag vet ju att jag kommer dit igen och jag har varit där 7 ggr de senaste 6 åren så det e ändå rätt ok och jag intalar mig att det e bättre för min graviditet att stanna hemma, e ju trots allt rejält stor redan... det blir ju ändå lite "semester" att vara hemma själv i 2 veckor ...eller 10 dar blir det nog ungefär....

• bubele

Marcink och KidA
    Beklagar sorgen

Längesen jag "firade" pesach ordentligt. Var på sederafton i församlingen för längesen när jag var yngre, men på senare år har det inte blivit mycket eftersom jag inte har några judiska vänner. Tyvär.

För övrigt har jag precis badat

Nu prison break

• Chaia

Nu har jag gjort en fajga - varit och badat Riktigt upplyftande faktiskt. Till råga på allt doftar jag som en mango (Body Shops mango-serie). Inte illa

• elims

Åh vad avis jag är på alla er med badkar hemma!!

Mango är en av mina favvofrukter Chaia! Drack faktiskt två stora glas mangojuice idag när jag var och pluggade.

I Israel har de världens bästa juicer, passa på när ni är där!

• Tili

Kiralves: jag gör en jätte lätt variation av sötpotatissoppa.

Skär sötpotatisen i mindre bitar koka i vatten och lite matlagningsvin , lite kycklingbuljong salt och peppar. När potatisen är färdig mixa ihop allting med en stavmixer.

Det blir kanongott!!!!

Jag håller med dig Elims att mango är den godaste frukten!!
    Speciellt i Israel. Min mans släkt har mango odlingar i arava så när vi åker dit blir det både mango juice och färsk mango att äta. Den mangon smakar nog tio gånger bättre än den vi köper i affären här hemma.

Vi bakar inte vår matza själva. Det finns så bra matza att köpa.

Mayasmamma: Jag tror att det kommer att gå jätte bra för din dotter att åka med din man till Israel! Hennes hebreiska kommer att bli mycket bättre när hon får praktisera den mer. Hon kommer nog ha så roligt att hon inte hinner tänka på att sakna dig.

Ha det bra allesammans.

• Chaia

Åh, jag som älskar juicer av alla de slag.. Jag kommer nog att äta och dricka så att jag spricker

Mango är riktigt gott! Jag åt en hel till mellanmål idag

• Kiralves

tack tili, ska prova soppan, jag älskar sötpotatis och det gör tvillingarna med:)

• Kiralves

mangoodling..fy vad fuskigt:) sov gott allihop..det ska jag efter lite vin:)