• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Chaia

Shnicki: Åh, ni har det säkert varmt och skönt? Längtar dit!! Har din bror varit i Israel tidigare?

• Shnicki

Chaia

Det ar jatte varmt i dag, men tyvarr inte sa skont.....det blaser torra okenvindar fran Egypten, och allt, precis ALLT blir tackt av damm! Hoppas det kommer ett sista regn och spolar bort dammet snart. Fast regn ar kanske for mycket att hoppas pa?? Naja, med eller utan regn sa borde det vara borta om ett par dagar, och da kan man oppna fonstren igen.
    Nej, min bror har inte varit har forr, sa han tycker det ska bli valdigt spannade!
    Skulle du ocksa komma hit snart? Om jag inte minns helt fel sa skrev du det. Det ar klart skont att komma hit fran Sverige, dar vintern aldrig verkar ge sig....

• Chaia

Vi ska åka de två första veckorna i maj. Ska bli jättespännande eftersom jag aldrig ( ) varit i Israel förut. Maken har visserligen varit där massvis av gånger, men det var lääänge sedan, så han är upprymd han också!

Vad ska du visa din bror när han kommer då? Har du några favoritställen?

• Shnicki

Ahh, vad spannande for dig!!
    Ar din make ocksa svensk jude? Vad gjorde han i Israel? Maj ar en valdigt bra tid att komma, innan det blir sa varmt sa man knappt kan rora sig!!

Min bror ska vara har bara en vecka, och vi vill forsoka hinna med sa mycket som mojligt, sjalv klart kan vi inte "fordjupa " oss pa nagot stalle, men vi ska aka till Doda havet och Jerusalem en dag. Vet att det later lite, med jag vet precia vad jag vill visa. En dag i Tel Aviv och Jaffo. Tva dagar i Norra Israel, vi ska sova i en Zimmer i Golanhojderna, med utsikt over hela Genesarets sjo, jattefint!! Sen aker vi till Haifa, Akko, Cesarea, och nagra sma arab byar, ( de gor den absolut basta hummusen, pita brodet, lababne osten, och mycket annan god mat) Vi kommer ocksa spendera ett par dar i Eilat aven om det inte ar mitt favvo stalle. Hade hellre akt over gransen till Sinai, men vi har inte till rakligt med tid tyvarr......Det ska bli jatte kul anda!!

• Chaia

Ja, det är verkligen spännande!!

Min man är svensk jude, men hans familj har semestrat många gånger i Israel. Han har varit på skolresa där (gick i judisk skola) och han jobbade dessutom på kibbutz ett tag.

För oss blir det en vecka i Tel Aviv (då vi kommer att ha bil) och en vecka i Jerusalem. Vi kommer väl inte hinna se så mycket jag skulle vilja, men vi får helt enkelt åka fler gånger

Hur länge har du bott i Israel?

• Shnicki

Ok, men da kommer du sakert att hinna se en hel del. Men som sagt, ni far val komma fler ganger!

Jag har bott har lite fran och till. Var pa en kibbutz for 10 (!) ar sedan, och sedan igen for 8 ar sedan, och for fyra ar sedan, traffade jag min make i Tel Aviv, nar jag var dar for att halsa pa vanner. Vi har sen bott i USA ett ar och i London nastan ett ar, men dari mellan i Tel Aviv. Vi har fatt lagenhet i Tel Aviv, men flyttar inte in forrens den 1 Maj, sa vi bor nu hos svarforaldrarna i Lahavim (10 mil soder om Tel Aviv)

Det ar ju bra att din man har varit har har, da vet han sakert lite om vad som ar intressant att se.

• elims

Shavua tov allihopa!

Jag är kanske lite sen, men bruchim habaim Shniki!
    Lahavim, ligger det möjligtvis nära Meitar?! eller är jag helt ute och cyklar nu?!

• elims

Har haft en jättebra helg, vilken toppengrupp!!

e lite trött nu bara...

• Chaia

Kan tänka mig att ni har haft fullt upp..

Själv sitter jag med en kopp te och relaxar samtidigt som jag kollar lite receptsidor på nätet. Oväntat va?