• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • mayasmama

go kväll allihopa!!!! hoppas ni har det bra....
    izabelle: får man göra könsul i v24 i sthlm? här i gbg måste man vänta till vecka 28....jäätesegt jag e så nyfiken....

det blir inget israel för min del!!!!!!
    det funkar inte med jobbet, det är så himla mkt just nu och jag måste fixa en anställd och lite mer kunder innan jag kan slappna av....känns jättetrist dock...jag hade behövt vara ledig men tror jag hade haft svårt att koppla av när det e så mkt jag måste fixa innan bebiseb kommer.....
    antagligen åker sambon och dottern själva, men vi e lite tveksamma till hur det skall gå för henne att vara borta från mig i två veckor, tror ni detgår bra? hon har varit borta från mig själv en vecka förut men aldrig två.....och hon pratar inte speciellt mkt hebreiska fast förstår en hel del.....

• elims

Chaia: åh den såsen måste jag testa vid något tillfälle!

Kiralves: Det är inte helt lätt att baka egen matza (det osyrade brödet) så att det blir helst kosher för pesach, brödet får bla inte vara inne i ugnen mer än exakt 18 min, så de allra flesta jag känner köper färdiga paket med matze.

• Kiralves

Elims, det jag gör tar ju bara max fem minuter i ugnen...så är det ok?

• Chaia

mayasmama:

Vad trist att du inte kommer iväg Men det kanske är det bästa om du är stressad över jobbet och så. Ni får väl helt enkelt ta och åka ner när bebisen har tittat ut (kanske inte mycket till tröst, men..)

Det kommer säkert att gå bra för Maya att åka med sin pappa! Han är ju ändå hennes pappa och hon kommer säkert ha så roligt där nere att hon inte hinner sakna dig så mycket (kanske inte vad en mamma vill höra ). Värre för dig som får stanna hemma..

• mayasmama

chaia ...

ja jo jag tror ju att det kommer gå bra, de var där själva en vecka förra året och det gick bra det var en kväll hon var ledsen och ville till mamma.....

det blir nog så att vi åker ner till hösten istället och då kan vi förhoppningvis stanna lite längre....

fast jag e ledsen det e jag ...ville ju så gärna , en av mina bästa vänner e ju där oxå ( hon har oxå träffat en israel) och till hösten kommer de ha rest iväg till asien , men jag måste ju tänka på min hälsa oxå ...och israel kommer ju faktiskt finnas kvar...så det får bli en annan gång helt enkelt....

• Chaia

mayasmama: Jag förstår att du är ledsen. Jag hade varit jättebesviken (säkert grinat och haft mig ) i din situation. Så tråkigt när man sett fram emot något så mycket och så blir det inget av.. Kram Kram

• Kiralves

jag skulle jätte gärna åka till Israel, bara min man har varit där, skulle vilja fira Lövhyddohögtiden där någon gång...vi får väl se

• Kiralves

Mayasmamma...skulle vara så ledsen om jag var du, men du kan ju åka en annan gång..fast det är väl ändå inte så kul just nu

• elims

Kiralves: Jag kan bara svara för mig själv och jag bakar inte min egen matza.
    När det kommer till Pesach är jag superstrikt på det mesta och för att bla kunna göra egen matza som är kosher för pesach behöver man ha redskap som är speciellt kashrade för pesach, man behöver mjöl som som kosher att använda (det ska ha varit under övervakning och aldrig ha kommit i kontakt med någon form av vätska eller fukt) och speciellt vatten.

Ser också att jag skrev fel ovan, de där 18 minuterna gäller från det att degen börjar knådas tills det att man plockar ut matzan ur ugnen.

Men det är självklart upp till var och en hur man väljer att göra.

• elims

mayasmama

vad trist! Men du har rätt, Israel kommer alltid finnas kvar. Du får se fram emot er höstresa istället! Maya kommer säker få det bra, hon har ju sin pappa med sig iallafall!