• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Tili

Marcink: beklagar sorgen!

Vi firar oftast pesach med vänner här i Sverige om vi inte är i Israel. I år är vi i Israel på pesach så då blir det firande med runt 20 personer.

Jag längtar efter att äta matze. Jag älskar matze.

Har varit på lång promenad idag men det var inte alls vårligt tycker jag. NUUUUU vill jag ha värme och slippa all denna snööööö.

Shavua tov!!!

• elims

Hej igen allihopa!

Håller med Tili, nu är det verkligen dags för vår!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Här blir det broccolisoppa ikväll med lite tillbehör. Vad ska ni andra äta?

• Chaia

elims:

Broccolisoppa låter mumsigt. Hur gör du den?

Vi har ätit ugnsbakad fänkål (det blev gott med en skvätt Pernod i), kokt potatis, tofuschnitzel och örtagårdssås.

• Tili

Idag blev det sötpotatissoppa och en enkel sallad med avokado till middag.

Nu är det dags att natta lillen och sedan slappa framför tv:n.
    Kollar ni andra på prison break? Jag älskar det programmet.

• Chaia

Tili: Jag har inte sett Prison Break, men jag har hört många som gillar den serien. Visst är det lugnt och skönt när man nattat barnet och äntligen får slappa i soffan??!! Underbart

• elims

Chaia

Så fänkålen blev bra, hur gjorde du?!

Örtagårdssås, vad är det nu igen? Hur gör man det?

• Chaia

elims:

Jag delade den i klyftor, hade på lite olivolja, salt, peppar och till sist en skvätt Pernod (sprit med anis/fänkålssmak). Bakade i ugnen tills fänkålen var lagom mjuk.

Örtagårdssås på mitt sätt är att blanda sojayoghurt (eller sojagrädde och majonäs) med en massa gröna örter (persilja, basilika, gräslök..), vitlök, salt och peppar. Jag kör med mixerstaven så att såsen blir grön och fin och så att smakerna kommer fram ordentligt. Mums!

• Kiralves

Tili, sötpotatissoppa...kan jag få receptet?

hur var det med er, är det någon som bakar sitt osyrade bröd själv?