• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Chaia

fajga:

Usch då Hoppas att du snart blir frisk! Det enda som hjälper är väl tyvärr att vila, vila, vila..

• bubele

Chaia
    Och att festa till det på antibiotika

• tutim

Hej på er alla glada

kollar in en sväng för att önska er alla hag pesach sameach!!

Sedan; ni som ska till israel framöver måste jag tipsa om ett ställe att åka till som ligger ganska nära Haifa, det heter Bet Lehem Haglilit och där ligger ett ställe som säljer alla sorts kryddor, örter, blandningar, te-sorter (Chaia )ja ALLT, hur underbart ställe som helst. Rekommenderas varmt om ni ska åka runt i norra delen av israel.

Allt är i övrigt bara bra, vädret är på bättringsvägen och solen skiner men det är inte så galet varmt. Kotten roar sej kungligt med farmor och farfar och alla andra släktingar, det är skönt med så många frivilliga barnvakter så nära till hands dygnet runt

Ha det gött alla och trevlig helg!

• elims

tutim

Wow det låter som ett ställe jag kommer behöva besöka i sommar!!

Vad härligt att ni har det bra. Vad gör ni om dagarna då?

Pesach kasher ve'sameach

• tutim

elims

verkligen, försök åka dit om ni får möjlighet, jag var helt salig i flera timmar efteråt och vi ska nog åka dit igen. Se bara till att ha mycket utrymme i resväskorna när ni ska hem

Vi gör inte så galet mycket om dagarna måste jag säja, hittills har det mest bestått i att sabim får umgås med sonen så mycket de kan. Vi var till Akko igår i samband med besöket på kryddstället, finfin dag. I övrigt har vi mest ätit känns det som. Måste försöka steka mej i solen lite innan vi åker hem, hoppas på fortsatt finfint väder Nu ska jag powernappa lite innan farmor kommer tillbaka med lillen..ha det bra!

• Chaia

tutim:

Tack för tipset! Det låter onekligen som ett ställe för mig

• bubele

Tutim
    Skönt att höra att ni har det bra

Chaia
    Vi hade tänkt det, bara jag och sambon men nu vet jag inte om jag orkar. Han är i Sthlm i dag och jobbar och kommer hem sent och jag är ju alldeles matt och bara hostar så fort jag rör mig. Men annars kanske det får bli en light-seder med bara geflte fish och matze . Min mamma bor ju inte här i stan (och firar tyvärr inte heller, lång historia som nog handlar om revolt mot superkontrollerande och krigstraumatiserade föräldrar), min pappa är inte heller här och mina småsyskon på pappas sida firar med sin mamma (vi är inte bästa kompisar, fast det beror inte på mig). Min andra syster här i Gbg (samma mamma) vill jag inte bjuda hit och smitta ner. Men hon hade å andra sidan inte vetat att det var pesach om jag inte berättat det, hon är tyvärr inte heller så intresserad. Sådär, nu har jag gett en kort fråga ett vääääldigt långt svar

Vem är det ni skall till? Svärföräldrarna?

• Chaia

fajga:

Då har jag läget klart för mig Jag förstår att du inte har någon ork nu. Se till att vila ordentligt!!

Första kvällen ska vi till mina svärföräldrar. Då kommer också mina föräldrar, mina syskon och några vänner till familjen. Andra kvällen ska vi till makens morbror. Då kommer hela makens familj att vara där. Mycket släkt blir det

• bubele

Chaia
    Vad mysigt med så stor släkt! Jag saknar verkligen att ha det, eller i a f släkt som inte bråkar med varandra