• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Chaia

Det var trevligt båda kvällarna. Den nya boken är verkligen jättefin! Perfekt för oss som inte läser hebreiska så bra eftersom mycket är transkriberat. Jag gillar den skarpt!

Hur har ni haft det då? Det blev en långhelg hos svärföräldrarna va?

• mayasmama

ja nu e familjen hemma igen...känns bra men dotter e lite tjurig och krävande men det e väl för att hon varit borta från mig ett tag...annars e allt tillbaka till vanligt igen....

.......och mannen tjatar naturligtvis om att flytta till israel, precis som varje gång han kommer därifrån, och jag säger som alltid att det e upp till honom att se till att ge oss ett bra liv där och att jag e inte beredd att ge upp allt och flytta till ngt osäkert utan han måste ha ett bra jobb och någonstans att bo innan jag flyttar..... vi får se vad som händer helt enkelt...en vacker dag kanske.....

• elims

Jepp, det blev en långhelg, väldigt skön och avslappnande. Även om vi fick lite konstiga läggtider och frukosttider Vi blev som vanligt riktigt bortskämda och uppassade på, fick som vanligt knappt komma in i köket och hjälpa till, jag tvingade mig till att få göra en fruktsallad!

Fick den där haggadan i present, men hann bara kika lite i den. Det är tydligen en omarbetad engelsk version som jag faktiskt har stående hemma i min bokhylla hos mina föräldrar, ska jämföra vid något tillfälle. Fina bilder hade den iallafall!

• elims

men vad kul att ha dem tillbaka mayasmamma, du som har längtat så! Vad har dottern berättat då? och hur är hennes hebreiska?

• Nillane

Kikar in..........
    Har just haft prov för mina elever i judendomen och de tyckte det var/är en intressant religion.Fast de kunde inte förstå hur man inte kunde äta ost och skink smörgås.....
    Har förklarat det här med kosher och de var imponerade av att man måste ha två uppsättningar matkärl, fast jag vet inte om det är så viktigt..Eller?

• mayasmama

hon har börjat prata en del hebreiska och hon förstår nästan allt men hon envisas med att hon inte förstår , hon förstår mkt mer än hon själv vet....

de har varit på stranden och hälsat på massa vänner och släkt och hon hittade afikoman och det var tydligen "lätt som en plätt" hon har haft det jättebra och hon vill också flytta för det e så varmt i israel....

och alla som träffat henne tycker hon e otroligt söt och charmig så hon har blivit rejält bortskämd.....men det e hon värd min lilla prinsessa.....

• elims

Nillane

jo visst har man separata matkärl, tallrikar osv om man håller kosher. Det är inte så krångligt när man väl är van.

• Nillane

elims:Okej, såg ett program om mathållning mm och det såg lite krångligt ut men som du säger så är det en vanesak.......

• mayasmama

fast enligt min erfarenhet finns det massa olika "grader" av kosher...även om det inte e korrekt så verkar det som om många håller så mkt kosher som passar just dem.....det som flest håller på som jag känner e inget griskött och inte blanda mjölk och kött i samma måltid.....vi bor ganska trångt och skulle verkligen aldrig kunna ha dubbel upsättning av allt.....

• hot fuss

hej tjejer *vinkar*

glad helg till er!

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206