• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • elims

Hur mycket av våra samtal härinne kretsar egentligen kring mat?!

På tal om mat så sitter jag faktiskt och planerar för sista dagarna chag nu...fastän jag egentligen inte orkar tänka på det efter allt vi har ätit de senaste dagarna! Det är liksom oundvikligt att inte tänka på det

• Chaia

elims:

Vad har ni för tradition de sista dagarna då? Vara hemma eller?

Har du kommit på något ni ska äta? Lite tips är ju aldrig fel..

• elims

De sista dagarna pesach är chag precis som de första två. Man går i shul, äter och umgås!

Har inte kommit så långt, men det lutar väl åt lite klassisk yiddishmat; judisk pencilin med matzebollar och eilockshen, kallskuret, köttgryta av något slag, potatis, tzimmes (morrotssallad) och grönsaker. kompott till efterrätt eller kanske fruktsallad. Hos min svärfamilj gjorde de jättegod sorbet, men jag använder inte min frys under pesach - den är såld - så det går bort.

• Chaia

elims:

Låter ju gott det där Vad var det för sorbet de hade gjort?

• bubele

Elims
    Judisk pencilin? Har jag ätit pesachmat sen i tisdags?
    Kunde inte låta bli att ordvitsa lite . Är det soppa eller?

• elims

fajga
    hehe, ja jag menar soppan

förresten, pampuschkes - när och med vad brukade/brukar ni äta dem?!

• bubele

Elims
    min släkting gjorde det alltid kring pesach och sedan berodde det på hur länge matzemjölet räckte . Med socker på, men sambon åt alltid med sylt. Nu såg jag f ö att det också fanns recept i Judisk mat på chremslach (var det så det stavades?) och det var en tredje variant

• elims

Äter också helst med sylt på

Hur lyder den varianten då?!

• Chaia

Här har vi ätit både matzebrei och matzepannkakor varenda dag. Jag är faktiskt väldigt förtjust i båda. Jag gjorde pannkakorna efter recept på matzemjölpaketet. Maken gillar bäst socker på, men min favorit är äppelmos (och eventuellt kanel)!