• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Hattifnatt

Ellinorsmamma: låter som in intensiv semester! Roligt att sederkvällen var så lyckad! Hur många brukar komma, vet du det? 50? 100?

Tacksamt med alla tips vad gäller barnaktiviteter i Stockholm. Jag har lovar att åka dit med jobbet 30 augusti till 2 september på en kongress och vi funderade på att göra det till en liten familjesemester, men maken behöver ju sysselsätta sig och barnen under dagen medan jag jobbar. Humlegården är nu definitivt uppsatt på listan!

Här är barnen fortfarande förkylda och sonen hemma från dagis i dag med. Han är pigg här hemma men snuvig och hostig och jag tror inte han orkat en hel dagisdag (visserligen bara fem timmar, men ändå).

• Chaia

ellinorsmamma:

Jag är också lite nyfiken på sedern.. Hur mycket folk var det? Vad fick ni att äta?

• marcink

hattifnatt: stockholm är fantastiskt när det kommer till familjeaktiviteter. mina solklara favoriter är lätt tomtits (södertälje), naturhistoriska riksmuseet, aquaria (djurgården) och alla fina parker och parklekar. både tomtits och naturhistoriska är utflykter som tar en dag att genomföra, eftersom det är så stort och så mycket. passar barn från fem tills man blir alltför vuxen och tråkig (passar utmärkt för mig :)). (naturhistoriska är väl dessutom gratis inträde på)

• ellinorsmamma

På den första sedern 12/4 som vi var på var det ca 80 personer.Rabbin var där med sin familj på hela 6 barn!

Det serverades gefite fisk och lax till förrätt. Kyckling och kalv till huvudrätt och fruktsallad till efterrätt. Kocken kom speciellt från Israel maten var mycket god. Hela tillställningen började 20.30 och höll på ungefär 4 timmar framåt.

Det var jättehärligt och vi är glada att vi bestämde oss för att åka.

Chaia.
    Humlegårdens parklek var också så fint. Nästa gång vi är i Stockholm ska vi spendera mycket tid där, barnen får leka, mamma och pappa vila. Kan det bli bättre?

• elims

fajga

jag har ett jättegott recept på laxbiffar om du gillar garam masala!!

Du behöver:
    400 g laxfilé, skinn- och benfri
    1 schalottenlök + vitlök
    1 tsk salt
    1 1/2 krm vitpeppar
    1 tsk färsk ingefära
    1/2 påse (20 g) garam masala
    rivet skal av en lime
    1 msk potatismjöl
    cirka 1/2 dl matlagningsyoghurt

Mixa laxen till färs i en mixer. Skala och finhacka löken och pressa vitlöken. Blanda löken med fiskfärsen i en skål. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda till en jämn färs. Forma små biffar och stek dem i smör, cirka 2 minuter på var sida.

Jättegott att servera med ris till, fräst bladspenat och en tomatröra:
    1 stor tomat
    1 1/2 dl matlagningsyoghurt
    1 pressad vitlöksklyfta
    1/2 tsk mald spiskummin
    1/2 tsk salt
    Hacka tomaten och blanda med resten av ingredienserna i en skål. Låt stå cirka 1/2 timme så att smakerna blandar sig.

• elims

izabelle32

Mordet ägde rum på något falafelställe nära gamla busstationen i Tel Aviv, vet inte exakt var. Känner du någon som kan ha hållit till där just då?! Det knyter sig i magen på mig varje gång en ny idiot utför något sånt här...

• izabelle32

Tack Elims! Nej tror inte någon närstående kan ha varit där men det är så jobbigt och man blir så ledsen varje gång det händer

• elims

izabelle32

Ja håller med. Känslan av att få höra att en buss precis har sprängts och att man inte kan få tag på sina nära och kära på flera timmar, för att telefonnätet har brakat ihop då alla försökt ringa samtidigt, är en jag önskar att inte ens min värsta fiende ska behöva uppleva. Tyvärr vet jag vad jag talar om...

• Chaia

Det är verkligen hemskt med detta dödande Speciellt nu när vi ska åka ner så kommer det ännu närmare. Hade ju lika gärna kunnat vara vi som stod och åt falafel i godan ro..

• Chana

Hej hej allihopa!
    Hoppas att ni mâr bra. Vi har haft en sân härlig pesach och ätit gott sâ nu jäser man ordentligt. Jag skulle sâ gärna vilja börja träna igen, men det blir lite svârt dâ jag precis bôrjat min IVF behandling. Nu mâste bara gâ vägen.
    Annars sâ börjar det bli riktigt soligt här i Paris och det är sâ skönt för dâ kan man snart sitta ute pâ kaféerna.
    Finns det nâgon av er härinne som är sepharad alltsâ frân nordafrika?
    Kram och ha en bra dag.