• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Monsa

Hallojs på er! Hur är det med er? Jag har lagt in en bild i mitt galleri på köket, en relativt nymålad vägg och nya stolar, helt underbart att slippa dom svarta stolarna som färgen går väck på hela tiden och som är fulla med fettfläckar och damm jämt

Ha det gott/M

• Chaia

Chana:

Jag önskar att jag vore så stark att jag orkade gå in i dessa diskussioner och kommentera, men jag blir så illa berörd. Tyvärr..

Kan du inte skicka över en nybakt croissant? Längtar till Frankrike när jag läser vad du skriver.

• Chana

Chaia
    Ja, jag vet jag blev ocksâ väldigt illaberörd sâ det var dumt av mig att ens försöka, men jag ville ju bara försöka försvara det som är rätt, men helt omöjligt. Jag orkar inte gâ in i en sân diskussion igen!

Om jag bara kunde skicka över lite croissanter via datorn till er. Visst de är verkligen jättemysigt att bo i paris /frankrike. Det är sâ lätt att hitta koshermat och köttbutiker (vad heter det pâ svenska nu igen?) med kosherkött.Sen finns det ett annat omrâde här "belleville" som säljer allt ungefär som mairais kvarteren. Kommer du till frankrike och behöver râd sâ hör bara av dig.
    Ha en bra dag allihopa

• tutim

Goddagens på er

här skiner solen idag, det är inte så dumt. Har just klämt en stor skål färska jordgubbar och försökt komma på varför vi nånsin flyttade till Sverige

Nåja, allt är väl, 2 veckor kvar på semestern och nu är det sola som gäller antar jagB-)

• elims

Chana

Ingen mår bra av sådana diskussioner och för din egen frids skull kanske det vore bäst att bara vara stark och låta bli att engagera dig, fastän det är svårt. Jag vet vad jag talar om. Har för länge sedan slutat engagera mig. Och tro mig, det är inte för att jag inte kan. Jag_kan_alla deras argument och jag kan mina. Men jag har gjort valet att inte skriva ett enda ord i sådana debatter för det för inget gott med sig. (Dessutom vill de nog inte ha mig emot sig! ) Jag vet vad sanningen säger och jag vet vad jag känner i mitt hjärta.

Tre gånger dagligen ber vi i Amidah (huvudbönen i varje Gudtjänst) om att få återvända till vårt heliga Israel och vår eviga huvudstad, om att Jerusalem och Templet på nytt ska återuppbyggas. Längtan efter Israel återfinns i nästan alla våra böner. Vi har tillsammans med generation efter generation av judar åter och åter igen bett samma böner, i över 2000 år sedan den första förskingringen och diasporan. Vi säger bland annat innan bordsbönen: ?im eshkachech Yerushalaim tishkach jemini? (If I forget you, O Jerusalem, let my right hand forget its skills) ? Utan Jerusalem och vårt heliga hemland är varje jude halv.
    Vi har nu precis avslutat pesach. Där har du vår historia, vår sanna historia. Minns vad man brukar avsluta sedermåltiderna med - Leshana haba be?Yerushalaim! Nästa år i Jerusalem!!

Det är snart shabbat, passa på och njut och var glad. Det ska jag göra!

• smurfpinglan

Elims'

jo kan förstå att du inte orkar argumentera men man blir aningen less av att läsa att man som jude är mördare och förädisk. Verkligen moget beteende.

• elims

tjena smurfpinglan,

kikade in hos dig för att säga att du skulle komma och hänga med oss istället, men du har ju ingen gästbok!!

din presbild - är det din kanin?!

/elims - så mycket omördare man bara kan bli!

• smurfpinglan

Elims
    va har jag ingen gästbok?
    Trodde jag hadde det shit får kolla upp det där.
    Njae ingen kanin var han utan en afrikans igelkottsmus, och yes en blandning mellan mus och igelkott

• elims

tutim

ser att du gör skäl för ditt namn iallafall!

Hur har ni det?! Hur var pesach?
    blev det några chremslach?

• elims

smurfpinglan

ah, nu ser jag...sorry!
    Vi är kaninvakt här hemma för tillfället så jag är helt insnöad på de små liven!