• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • bubele

KidA
    Det var snällt sagt . Jag hade hejat på Freja tror jag (om det är den mörka tjejen med fylliga läppar men inte med afrohår?)

Tror vi skall ha samma frisyr, snelugg, uppklippt och en lite roligara färgning än jag har nu hade jag tänkt

• Chaia

God morgon allihopa. Hoppas ni alla mår bra. När jag vaknade så snöade det ute.. Helt otroligt! Det som just hade blivit vår!!!! Blääääää för snö!!

• bubele

Snö? Fy!!!!
    Här är det grått och trist och kallt men snöfritt
    Nu skall jag rusa iväg till frisören, ha det så bra så länge!

• Chana

Hej!
    Lite info frân mig i Paris! Vi har nu fâtt fint väder solen skiner och jag tog faktist av mig vinterjackan idag, jippiiee! Sâ nu pâ söndag efter pesach ska vi till marais kvarterean och äta en falalfel med en appfelstrudel jippiie. Tänk vad man kan lÄngta efter en god falafel eller shwarama (lammkÖtts falafel) heter det sâ. Är det nâgon som har nâgot tips pâ vad jag kan laga för mat ikväll?
    Ha en bra dag!!!

• Chaia

Chana:

Vad härligt det låter med ett soligt Paris!

Vad sägs om ugnsbakad lax, potatisgrtäng och en tomatsallad? Förresten.. Om din man är serfard, betyder det att ni äter kitinyot under pesach?

• Chana

Hej!
    Chaia:

Om du menar att vi äter ris sâ gör vi inte det. Min man gillar inte ris sâ det har blivit en vana, men andra i hans släkt äter det.
    Det var en superide med ugnsbakad lax,potatisgratäng samt tomatsallad, det blir mums det.
    Vi har ätit sâ mycket grillat nu sâ man blir nästan lite mer sugen pâ fisk nu.

Jag är alltsâ inte judinna frân födseln men har judisk blod i mig pâ min gammelmormors sida. Jag har alltid tyckt att judendom har varit min religion och för mig den finaste och mest rätta. Sâ jag hâller fortfarande pâ att försöka konvertera men det är sâ svârt dâ man helst inte ska bo ihop med sin man osv....Men jag kämpar pâ. Jag ville bara skriva det för jag kommer inte ihâg om jag berättat det tidigare här.
    Kram pâ er och ha en bra dag.

• ellinorsmamma

Chana

Om din gammelmormor var judinna så betyder det ju att också du är det.

Paris om våren låter himmelskt, skicka hit lite värme och romantik!

Chaia. Snö i Sthlm, fy vad tråkigt. Men det har säkert smällt bort under dagen med tanke på att temperaturen ligger på +.

• Chana

Ellinorsmamma

Det var min gammelmormors pappa som var jude och det betyder att jag har bara har det i blodet och kan alltsâ inte kalla mig judinna, men jag âr det i hjärtat.
    Jag kanske slinker in med lite frâgor sen och sâ.

Jag jobbat tom 18h30 ikväll. Jag har suttit och smält i mig en massa matzebröd med honung sâ jag börjar känna mig som en jäsdeg , hihi.
    Ikväll ska jag verkligen göra maten som Chaia skrev det ska bli sâ gott.
    Ha en bra kväll.

• Chaia

Chana:

Om du känner dig som judinna i hjärtat så borde det väl inte vara omöjligt att konvertera (om det är vad du vill såklart). Är de väldigt stränga angående konverteringar i Frankrike?

Kul att du gillade mitt middaggförslag!