• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Chana

Chaia!
    Japp dom är rätt stränga i frankrike vilket iochfÖrsig är bra sâ dom verkligen vet att det ligger i hjärtat.
    Det som är lite jobbigt är att dâ man vill konvertera här sâ har dom vissa regleroch det är tex att man ska helst inte ihop med sin man (vi är fÖrlovade)samt att man ska inte sminka sig, göra shabbat till punkt och pricka och jag tycker det är svârt fÖr jag kan inte alla regler än. Inga särkilda diskbortsar och inte dricka mjölk i vissa glas jag listan kan bli hur lâng som helst.
    Idag känner jag mig verkligen somen hel judinna och kan alla olika fester och traditioner men jag kan inte bli orthodoxe judinna för det ligger inte i mitt hjärta.
    Jag tror att sâ lÄnge man har judendomen i hjärtat sâ spelar det inte sâ stor roll om man inte är fullblodsjudinna, men jag kanske har fel.
    Dessutom sâ villjag inte konvertera liberalt heller dâ det inte är min grej heller jag ligger nâgonstans mitt emellan.
    Kram
    Det ordnar sig!

• Chaia

Chana:

Förstår ditt dilemma med att hitta "rätt" inriktning. Det viktigaste är att du känner dig nöjd med ditt liv. Är det inte viktigt för dig att vara "judinna på pappret" så har ingen annan med det att göra! Enda kruxet kan väl vara eventuella barn, om de ska anses som judar eller inte. Lycka till med vad du än beslutar! Kram

• Chana

Chaia
    Visst är det viktigt för mig att vara judinna pâ pappret, men det Är bara det att det Är sâ svârt att konvertera här sâ det blir litekämigt, men det ska nog gâ det ocksâ.
    Jag kämpar pâ med mina studier i den mân jag kan.
    Tack fÖr svaren, nu ska jag snart âka hem och fôrbereda maten du skrev ât mig.
    Ha en trevlig kväll

• Chaia

Chana:

Lycka till med studierna! Jag är säker på att det kommer att gå bra eftersom du har det judiska i ditt hjärta.

• marcink

min åsikt är att man är jude om man är jude av börd eller tro och känner sig som jude. sen krävs det lite mer om man ska delta i församlingsaktiviteter, men man kan ju vara jude ändå.

• hot fuss

jaha.. hon höll sig borta idag den där fajga. jag ville ju se nya frillan

imorgon ska jag nog färga håret. vet inte hur eller så. kanske rött igen. verkar vara det enda som funkar på mitt hår ju...

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • Chaia

kidA: Fajga kanske inte vågar visa sig med nya frillan.. Det kanske blev en tuppkam eller liknande

• Hattifnatt

Kom fram ur garderoben Fajga! Vi vill se hur du tar du tar sig ut i nya frisyren. Och vi lovar att inte skratta.....

Chana: min mormors mormors mormor var judinna men konverterade till kristendom i samband med äktenskap med en kristen (svensk) man (på den tiden var s k "blandäktenskap" inte tillåtna). I mitt fall kan det dock vara svårt att verkligen påvisa den obrutna linjen av mödrar och döttrar, det är ju så många generationer, och jag har heller aldrig riktigt försökt, men funderar på att faktiskt se hur mycket papper som verkligen går att gräva fram ur arkiven. Sedan jag fick min dotter känns det ännu viktigare. Men Finland/Ryssland och arkiv för så länge sedan...hmmmm.....

Och här blir det nog lax i kväll tror jag - inspirerad som alltid av allt matprat

• Chaia

Hattifnatt:

Intressant det där med din mormors mormors mormor. Har det alltid varit känt detta med hennes judiska bakgrund, eller har det varit en "familjehemlighet" som du luskat fram? Du kanske kan ta kontakt med någon förening som håller på med släktforskning om du vill leta fram papper ur gamla arkiv?

Ja, det är ju det där med barnen.. Om de en dag vill gifta sig judiskt så gäller det att alla papper är i ordning. Jag undrar förresten hur det är med alla ryska judar i Israel.. Om de verkligen har papper på sin judiskhet eller hur det där går till?

• Chana

Godmorgon allihop!
    Hoppas ni mâr bra.

Chaia
    Maten vart suverän igâr och det tyckte min man ockâs bra tips bugar och bockar.

Detta fâr läsas om ni vill eller ignoreras helt:
    Tjejer jag râkade hamna i en debatt här pâ en annan trâd "varför fâr inte islam ifrâgasättas" angâende Israel /palestina. Jag har blivit fullkomligt smutskastad och kallad för att jag är med pâ att döda palestiner bara för att jag har försvarat judarnas rätt till Israel. Det är ju inte riktigt klokt. Jag vet tjejer sânt här diskuteras inte här och det vill jag verkligen inte heller, men för dom som skulle vara intresserade av er att läsa där sâ göra det gärna och kanske ge en kommentar.
    OBS!!! Jag förstâr även om ni ignorerar detta helt eftersom det inte gâr att diskutera det här pâ vissa trâdar.
    Ursäkta om jag skrev nâgot jobbigt i vâr trâd nu.

Annars sâ skiner solen för fullt idag i Paris och det är nu ganska varmt. Snart sâ kan jag gâ och köpa mig en croissante till kaffet hihi. Det var lite info frân mig. Ha en bra dag tjejer!