• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Chana

Elims
    Japp vi/dom firar Mimuna med goda mackor osv.. göra ni det ocksâ?

Jag sâg att länken pâ engelska inte hade sâ mânga recept ska kolla upp det.

• elims

Chana

Gör ni inte mofletta?! hmm eller är det kanske bara marockanska judar som gör det...?!

Nä, vi är inte sefarder så vi firar inte det, men jag har varit på mimunafester i Israel och det har varit jätteskoj!

• elims

Veckans Torahavsnitt - Shmini (3 MOS kap 9-12) - handlar om de offergåvor Israels folk bar fram till Gud i öknen, om Aarons söners synd och om kosherreglerna - vilka djur som är tillåtna och vilka som inte är det.

Ha en jätteskön shabbat allihopa!

• Monsa

Hej igen! Jag behöver lite råd.

Jag har sjukt mycket att göra med skolarbete nu, har hamnat efter rejält eftersom jag varit sjuk och min man jobbat mer och på tider jag inte elelr han inte vetat om i förväg.

Så nu har jag som sagt massor att göra och tills nästa vecka ska 7 arbeten vara klara och nästa fredag, lördag och söndag ska jag göa tre prov.

Igår och idag åke han ner till Karlshamn för att vara där på typ introduktion.

Efter detta skulle han inte åka ner mer men han kommer jobba massor de kommande veckorna.

Idag får han reda på att han behövs två dagar till i Karlshamn då han kommer att agera "butikschef" och få ganska så bra betalt. Detta är ju en chans för honom att visa framfötterna då han siktar på att bli vicechef men all min planering går åt skogen. Jag får kämpa på själv och jag kan ju liksom inte säga nej till att han åker iväg när han får ett sånt erbjudande och en sån chans. Stort dilemma alltså, någon som vill puscha mig lite eller komma med bra råd?

/En förvirrad och stressad Monsa

• Monsa

Skit också att jag skriver som en kratta, konstigt att svenskaläraren inte alltid är nöjd

• elims

ringblomma

Monsa
    Oj, stackare! Ni kan kanske inte få hjälp med avlastning från annat håll?

• Monsa

elims, jag vet inte riktigt hur man ska lösa det, gillar egentligen inte att klaga, känns som lite lyxproblem liksom men det blir bara kaos. I normala fall funkar det bra tycker jag men det blir inte bra nu, jag stressar upp mig långt i förväg eftersom jag vet att det alltid kommer något oväntat och att min planering inte håller. Meningen var att min syrra skulle kommit i helgen men nu är ju min man ledig i två dagar så då får jag jobba på. Egentligen kanske han skulle vart ledig en dag nästa vecka förutom helgen också men nu blir det ju inte så.

På något sätt så blev det bara så från när vi träffades att hans jobb alltid går före och så fort han börjar ett nytt jobb så är det bara att börja om med att ägas av företaget.

Ok, om jag "bara" vart hemma med barnen, vilket jag tycker är jättekul och funkar jättebra annars, men nu pluggar jag heltid och är efter så det bara smäller om det och så är jag själv med barnen, inte bara på dagarna då utan på "mina" kvällar och så med nu när han är iväg och så har jag fått mer jobb som sagotant med. Jag ska egentligen inte klaga men åh! Hur gör du och hur gör ni andra? Vems jobb går först? Hur får man det att gå ihop sig? Är det helt omöjligt att få högre poster eller att få ett någorlunda välbetalt jobb om man inte säljer sig själv och enbart (näst intill)kan fixa jobbet men inte har tid eller ork för familjen. Jag fattar liksom inte när jag valde att det skulle bli så här, fastän jag vet att jag vart med och bäddat för det efterosm jag valt att ta det mesta själv. Jag älskar honom så mycket, jag önskar att jag vore tio gånger mer disciplinerad och bara kunde låta honom få göra massa kul och utvecklas, inte störa honom så han får de jobben och de chanserna han är värd.

Fy vad långt, vänder mig hit för ni är ju bäst, det vet jag ju

• elims

Nä men det handlar ju om att ge och ta faktiskt. Jag och min man är inte och har aldrig varit i er situation (att en jobbar heltid och en pluggar heltid + att vi har barn) så jag har inte så mycket att jämföra med egentligen, annat än att jag möjligtvis är den som tar på mig större ansvar här hemma oftast. Det är iof ganska självvalt i och med att jag bryr mig mer, men med jämna mellanrum får jag mina utbrott jag också.
    Det är hur som helst inte värt det att du ska bli sönderstressad. Du pluggar ju för en anledning eller hur, och även om det inte drar in några direkta pengar kanske så bidrar ju du i det långa loppet och du måste också kunna utvecklas.
    Vad har din man för åsikt om allt det här? Har han någon konstruktiv lösning?!

Är så imponerad av dig, hur organiserad och pysslig du är. Det här ska säkert också gå att ordna på något sätt. Du är värd det!
    Och behöver du hjälp med religionsarbetet så säg bara till!

• Chana

Godmorgon!
    Nu sitter jat och tar min kaffe i ett soligt paris, men jag mâster erkänna att jag längtar efter den fina svenska sommaren med jordbubbar och grädde.

Ringblomma
    höll pâ att garva ihjäl mig dâ jag sâg marlboro light paketet pâ fotot usch sâ osmakligt, hihi.

Hur gôr man dom smâ söta gubbarna? Mâste man kanske ha plus-tjänst för det? dum frâga kanske.
    Ha en bra fortsättningen pâ shabbat