• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • ellinorsmamma

Monsa

Har ni barnen på dagis? Om inte sök dagisplats snarast. Då finns tid för er båda att göra det ni vill.

Men i situationen som råder i dag. Försök att ta det lungt och stressa inte, du kommer klara av dina arbeten och det med glans!!!

• smurfpinglan

Morsning korsning judar
    Jag bakar muffins med blockchoklad i hahaha mmmmmmmmmmm

• Hattifnatt

Monsa! Uff, låter stökigt!
    Varje familj måste ju hitta sätt och lösningar på vardagen som fungerar för just den familjen, men visst skall ditt skolarbete och dina möjligheter att utvecklas och göra kul saker också finnas utrymme för!
    Vi är två "karriärister" (låter fjompigt, "akademiker med långa utbildningar och spännande arbeten" låter kanske bättre). VI har tåv sm åbarn, 3,5 år och 17 månader, så visst är det tight att få ihop det med jämna mellanrum, men vi har valt att inte låta någon av oss stå tillbaka mer än den andre, dvs vi arbetar båda deltid. Vi pusslar varje vecka för att båda skall få ihop respektives arbete, och med bådas goda vilja går det bra.
    Att arbeta deltid är inte idealiskt ur jobbsynpunkt, och visst blir det lidande ibland, men alternativet, att inte sätt afamiljen först, är sämre, tycker vi. Men det krävs ju att båda två delar den uppfattningen och att inte den enes jobb inte betraktas som viktigare än den andres!

Detta hjälper dig ju inte just nu med skrivningnar och arbeten, förstås, det är ju mer en långsiktig principdiskussion ni måste föra. Har du ingen släkting eller väninna/granne som kan rycka in ett par timmar så du får gjort ditt skolarbete?

Hoppas det fixar sig, och som sagt, säg till oss om du vil ha lite input på dina arbeten

Så undrar man, Fajga, har du helt gått i ide i garderoben och kommer inte ut förrän håret växt ut eller?

• bubele

Hattifnatt
    Haha nej, även om jag inte blev hundraprocentigt nöjd med ett par av slingorna som blev lite för ljusa tycker jag. Kanske en vanesak, annars får jag gå tillbaka

Monsa
    Härligt att ha dig tillbaka i tråden men synd att du har det så jobbigt just nu. Låter som om ni behöver sätta er ner och prata igenom allt - är din man medveten om hur svårt det blir för dig? Att studera på heltid och dessutom vara den som har huvudansvaret för barn och markservice är ju inte mindre tungt än att arbeta. Hoppas ni reder ut det här, tänker på dig.

Jag har tråkigt...sambon ligger och sover och luktar som ett helt bryggeri efter att ha kommit inramlandes kl fyra i morse. Får väcka honom snart, vi skall på 35-årsfest hos en av mina bästa kompisar i kväll och jag har sagt att han måste må bra tills dess. Som om jag skulle kunna bestämma det

• Monsa

Tack för stöttning och tips!

Vi har pratat en del om det och ska försöka göra det bästa av situationen.

Ellinorsmamma, dagis är inget alternativ just nu, till hösten kommer flickan gå på allmän förskola och sen får vi se med den lilla, det funkar bra annars men inte när min planering ofrivilligt rubbas jämt och ständigt. Jag pluggar ofta helger och kvällar och det har det inte funnits tid till nu + att vi vart sjuka så det blev pannkaka.
    Ja just det, jag har ju fått lite jobb med så det tar med tid

Tusen tack Hattifnatt, det låter kanonbra så som ni gör, det är så himla svårt att komma fram till en bra lösning, om han vill vara betydelsefull inom företaget blir han ju tvungen att ligga i. Stort dilemma alltså.

Ja och idag har jag hittills inte pluggat alls utan sytt lite istället, kände att jag var tvungen men nu ska det bli skriva av tänkte jag.

Kolla kjolarna jag sytt om från för korta byxor till tjejjan och en jeanskjol till mig Ligger i galleriet!Kram/M

• bubele

Monsa
    Skrev i din gb men glömde skriva att jag sett lampor liknande dina i en inredningsaffär här i Gbg. Så du är hur trendig som helst

• Monsa

fajga, tack Jag såg en liknande lampa innan jag gjorde min med de runda paljetterna. Den andra med de vågiga remsorna är min egen idé

• bubele

Monsa
    Det var den med de runda paljetterna jag såg i affären . Nej, nu skall jag försöka skaka liv i sambon här

• Monsa

fajga, det får du göra, min man är sugen på att åka ner till sin morfar, jag hade gärna följt med men behöver ju som sagt plugga, får se hur det blir, ha det gott/M

• ellinorsmamma

Monsa.

En enkel fråga med omtanke för dig. Varför är dagis inget alternativ?

Det skulle underlätta mycket för dig. Ni behöver inte ha heltid utan bara några få timmar per vecka, bara så att du får tid och ro för dig själv att läsa och skriva dina arbeten.

Själv kan jag säga att jag aldrig hade klarat av att läsa på heltid och vara hemma med våra små. Det hade aldrig fungerat.

På vilket sätt ser du helst att situationen ska kunna lösas?

Ha det gott!!!