• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Monsa

ellinorsmamma, det är inget alternativ eftersom det fungerar alldeles ypperligt att vara hemma med barn och studera annars, förutsatt att den planering vi har fungerar.

Tyvärr så har jag haft tre kurser parallellt med varandra den sista omgången och vi blev sjuka i flera omgångar + att min man jobbat tider vi inte hade en aning om. Till hösten kommer vår stora att gå på dagis eller allmän förskola och vår son kanske också kommer att gå litegranna.

Sedan i höst kommer jag att ha mer jobb och kommer att kunna gå ner i studiefart, kommer antagligen att göra det då det måste finnas utrymme för att bli sjuk.

Jag ser egentligen inte ett problem med att vara hemma med barnen samtidigt som att läsa men när det blir för mycket och helt pannkaka i all planering så funkar det inte alltid, det är nog egentligen inte värre för mig än andra som studerar. När man pluggar är det svårt att få ihop det när man är sjuk.

Vårt stora problem som vi haft nu är att min man känner att han måste välja mellan jobb och familj och det har vart så hittills att vill jobbet att han ska ställa upp så gör han det utan att blinka. Han har en god chans att få ett mycket bättre jobb med mer betalt och då kommer det kompensera den inkomst jag kommer att har.

Jag skulle aldrig byta ut den tiden jag har med mina barn där jag får vara med dom och ta med dom på aktiviteter och pyssla och lära dom saker mot dagis "bara för att" de helger och kvällar jag får använda till studietid inte går att använda.

Den tiden jag använder och väljer att studera är "min" tid och oavsett vad jag gör med tiden så är det inte så att min man kan vara borta och bara tänka på sitt jobb.

Jag ska inte skylla min man för att jag ligger efter med mina arbeten och det har ingenting med barnen att göra, det är lätt som en plätt att ta hand om barn enligt mig, det handlar mer om att just nu så finns det ingen bra planering och ingen ömsesidig lösning på hur man ska prioritera.

Detta blev jättelångt och snurrigt, vet inte hur jag ska förklara men ganska krasst uttryckt kan man väl säga att: Varför ska jag ha mina barn på dagis för att min tyvärr en hel del väljer sitt jobb framför familjen? Vi har ingen självklar, jämlik fördelning av arbetsuppgifter här och jag har prioriterat fel. Jag har valt att göra andra saker på vissa dagar då jag vetat om att jag kunnat använda två andra dagar till de sakerna jag ska göra men så har min man fått reda på att han ska jobba si eller så och så har jag inte kunnat jobbat effektivt under den tiden.

Jag vägrar byta ut den värdefulla tid som jag får dela med mina barn bara för att som sagt att vi eller min man inte kan komma överens om att hålla oss till det vi har bestämt.

Jag kommer helt enkelt gå ner i tid så fort det går och ta en enda kurs, så jag slipper ha mycket fokus på fler och så kommer jag jobba mer och då kommer jag kunna ha med mig barnen på jobbet

Det är svårt att veta hur man ska göra, båda två vill göra saker och nu håller min man på att sikta på lite arbetskarriär. För mig är det så att jag har valt barn och dom går framför allt annat./M

• Kiralves

Monsa jag har också valt att inte ha mina på dagis, jag unnar mig lyxen att få ha dem hemma, ska försöka komma igång och jobba hemifrån. Hoppas alla hade en fin påsk/osyrade brödets högtid
    Jag och min man firade högtiden på Isle of Man och i Manchester...knöligt med ren och oren mat...mest pga släkten...men det gick bra.
    Köpte en fin kokbok om judisk matlagning, ska laga massa intressanta rätter...min man blev väldigt glad:) ärskillt över efterrätts delen:)

• elims

Kiralves
    Är någon av er från Isle of Man/Manchester? *nyfiken*

Alltid kul med nya kokböcker!! Tycker personligen att efterrättssektionen är den minst intressanta i kokböcker...men så är jag ingen efterrättstyp heller

Chana
    Hoppas ni haft en skön shabbes och att du hållit dig undan onödiga diskussioner Blev kemia gott??

• mayasmama

boker tov le kolam......

hoppas allt e bra med er allihopa nu har ju mannen min kommit hem så nu har jag inte lika stor tillgång till datorn tyvärr ,men jag ska få en alldeles egen så fort jag får råd, behöver en ny till jobbet.....

äntligen har det kommit lite värme till gråa trista götet....idag är det kl 9.30 17 grader utanför vårt fönster och idag vankas det äpplepaj på gården.....helt otroligt vad lite sol och värrme gör för framtidstron....

imorgon skall vi få reda på könet på bebis i mage!!!!!! väldigt spännadne även om verkligen alla jag träffat säger att jag väntar en pojk , det e bara jag och maya som säger flicka.....men men det blir vad det blir och det blir lika bra vilket som, men jag måste säga att jag ororar mig lite för omskärelsen på en ev pojk, vet att det inte e en jättegrej...men känns inte kul att de flesta i ens omgivning verkar se en som en barnmisshandlare, inte de som känner mig naturligtvis....men ändå samhället i stort.....

e det någon vaken förrsesten?????

• Kiralves

Elims, ja min man kommer från Isle of Man...och vi var en sväng i Manchester på vägen hem.
    Kul att komma dit igen lättare där att få tag på ren mat än där vi bor..fast vi äter ju mest vegetariskt ändå.
    I vårt lilla snabbköp om man kollar in påläggshyllan ser man, gris, gris, gris, häst, gris , gris, gris
    vart bor alla ni andra, det verkar som om de flesta bor i Stockholm...själva bor vi i det intetsägande lilla Mjölby...

• hot fuss

jag skulle ha följt med marcin t gbg idag.
    o fikat med fajga.
    men jag har så ont i huvudet o så känns halsen svullen.
    så 5 timmar enkel resa m tåg kändes inte lockande.
    jag som VILLE fika med fajga!

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • hot fuss

nu ska jag gå hem t en kompis o bänka mig i hennes utemöbler o sola o dricka upp hennes kaffe istället.

noah sover sött i vagnen redan.

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • Kiralves

KidA, hoppas du snart mår bättre, har själv haft halsont i snart 10 dagar...suck...men solen skiner ju i varje fall:)

• Chana

Halloj!!

Nu har jag precis ätit en sen frukost.Vi hade matzobröd kvar och jag provade det med fransk apelsinmarmelad (den âr lite mindre sötad) och nu kan jag inte sluta äta dom, mâste vara knäpp,hihi!
    Annars sâ har vi fortfarande fint vâder här och idag ska vi till maraiskvarteren och äta en falafel eller en shwarama(tror det stavas sâ ,lammkött) urgott. Vi ni följa med? Kommer ni till Paris sâ tar jag med er pâ en guidetur,om ni vill?!

Elims
    Ja "kemian" vart jättegod och vi hade en fin shabbat. Diskussionen har jag lagt ner pga elakheter och att dom mer eller mindre drev med mig. Jag startade däremot en ny vänskaplig trâd om vad som skulle kunna finnas som fredsliga lösningar utan att fâ elakheter tillbaka. Tro det eller ej ingen kom med eller var intresserad bara en ganska neutral person sâ jag lägger ner det med. Jag vet vad jag tycker och tror pâ i mitt hjärta och ber för fred that's it!

Fajga
    Hade ni kul pâ 35-ârskalaset?

Nu ska jag sätta mig lite pâ balkongen.
    kram och ha en bra dag.

• Chana

Förresten är det nâgon av er som bor i Israel här?
    Hejhej