• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • hot fuss

vi grillade idag.. såååå mysigt. kunde tom sitta ute o äta.

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • Kiralves

Elims, nej inte i år, bara vanliga köpta Matzos....funkade inte att baka hos min mans mamma....vi skulle gjort det hos några vänner men det blev inte av. Men nästa år ska jag göra det igen:)
    När vi kom hem efter resan hittade jag dessutom en bit bröd i en burk....jag som var säker på att jag städat så noga

• Chaia

elims:

Tack så mycket för ordlistan! Den kommer säkert till användning.

• marcink

någon som vet, finns det ett israeliskt klädmärke som heter någon som låter som "ma hamat sav"? ska tydligen rikta sig till kvinnor 35-50 eller så.

• hot fuss

marcink

ska jag börja klä mig i det eller?

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • marcink

kida: haha, ja det var min första tanke.

• Tili

Godmorgon!!

Är nu hemkommen från Israel. Vi har haft det jätte bra, förutom vädret. Det brukar alltid vara bra väder på pesach men inte i år. Fick bara ett par dagar på stranden, men tapper svensk som man är så åkte vi till stranden även fast det var dåligt väder och fick en och annan regnskur på sig.

Har träffat massor av kompisar och familj och ätit massor av mat. Vi fick passa på att äta massor utav shawarma och falafel be pita innan pesach satte igång för det kan man ju inte missa när man är i Israel.

På sedern var vi 25 personer så det var jätte trevligt och full fart.

Tror till och med att vår lille tio månaders son blev lite mer israel när vi var där eftersom han började att försöka överrösta alla genom att skrika så högt det går. Som tur är har han lugnat ner sig igen sedan vi kom hem.

Hoppas att ni alla har haft en bra pesach här hemma.

Shavua tov!!

Tili

• Chaia

Tili:

Välkommen hem! Synd att det vädret inte var så bra, men ni verkar ha haft det trevligt ändå.

• elims

marcink
    Har aldrig hört talas om det... varför undrar du?

Matsav betyder annars läge, situation. Man brukar hälsa på varandra lite på slang med "ma matzav?" (betyder ungefär 'hur e läget?')

• elims

"Ma hamatsav?" skulle det ju stå.

Ha en bra dag allihopa!