• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Chana

Halloj allihopa!

Ännu en solig dag vad skönt. Jag starade dagen med 2 pain och chocolate(ett slags choklad brôd), ajabaja jag som skulle hâlla igen ja ja lite mâste man ju fâ unna sig.

Nu är jag inne pâ min 10:e dag i nedregelringen inför mitt IVF. Jag är sâ glad hoppas nu bara att dom smâ liven vill stanna denna gâng.

Ikväll ska jag laga en "Tajine a la citron beldi et olives", supergott. Vill ni veta sâ gör jag sâ här: (för 2 pers.)
    Ca 3-4 kycklinglâr beroende storlek och smal

Jag brukar ha dom i ugnen en 15-20 min sâ dom fâr fin färg och blir lite genomstekta.

Jag brukar ta stora gröna oliver men gâr bra med violetta ocksâ.

Koka dom ca 5 min i vatten sâ det beska gâr bort.

Lägg dom kokta oliverna plus ca 1d av vattnet i grytan och och smaksätt med ingefära, salt och peppar samt olivolja.

Tillsätt ca 5 st beldi citroner (smâ inlagda citroner). Samt en halv liter vatten.

Koka ca 10 minuter sâ att det blir till en sky.

Tillsätt kycklinglâren som nu fâtt en fin färg och lât "skuda" pâ lâg värme i ca 15-20 minuter.

Serveras med couscous och mintblad "mynta"tror jag det heter.

Supergott!!
    Hoppas ni förstod och att det intevar allför klumpigt förklarat!!
    Ha en bra dag

• mayasmama

ohh nu skall jag alldeles strax åka och gör ul och få se den lille/lilla......e så himla nyfiken...fast nadav e övertygad om att vi kommer få se en liten "boul-boul"......

återkommer med nyheter så fort vi e tillbaka.......

• Chaia

Chana: Det låter gott det där! Alltid lika roligt med lite matinspiration. Jag håller tummarna för att er ivf-behandling ska gå bra!

mayasmama: Åh, vad spännade! Du måste berätta resultatet sen.

• Monsa

Hallå på er!

Mayasmama, så spännande! Vilken vecka är du i nu?

Det har ordnat sig lite för tillfället här nu för min mamma kom hit och hjälpte mig med barnen, dom tycker det är jättekul att mormor är här!

Nä, nu ska jag jobba på så jag blir färdig, ha det gott allihop/M

• hot fuss

mayasmama

vad spännande! du måste berätta vad det är för sort du har i magen. även om jag känner på mig att du väntar en pojke.

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • Hattifnatt

Mayasmama: spännande, vi väntar ivrigt

Chana : lycka till nu med ditt IVF! Hur mår du av nedregleringen?

Hattifnatt ( som tappert förösker jobba med Hedvig i knät)

• Chana

Hej
    Hattifnatt:
    Jag blir väldigt trött och mâr illa dâ och dâ, men jag hittar pâ roliga saker hela tiden om jag kan och dâ brukar det hjälpa. Jag brukar tugga pâ "myntablad" (eller heter det mintblad kanske)dâ hjälper det ocksâ. Annars sâ mâr jag rätt bra faktist. Tack sâ mycket för att du frâgar.
    Ha en bra dag.

• elims

Chana

Vad gott det låter med chokladbröd

Lycka till med behandlingen!
    Vad innebär nedreglering? (hoppas det är ok att jag frågar)

• elims

mayasmama: wow, vad spännande! Väntar på rapporten sen...

• mayasmama

jaha ni alla nyfikna......

ville bara säga att i stort sett alla jag känner trodde på pojk .......

men vi väntar en liten FLICKA TILL!!!!!!!

känns häftigt att maya skall få en syster, något jag aldrig haft......

nadav e lite besviken dock, han hoppades verkligen på en pojk.....känns sorgligt att han e besviken men jag låter honom hållas ett tag , han behöver nog bara vänja sig.....

jag e i alla fall glad.....