• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • bubele

Elims och tutim
    Min mormor arbetade också på vapenfabrik och kom med de vita bussarna. Hon hade sin yngre syster med sig till lägret och när de kom dit skickade soldaterna systern till "att gasaskön" och mormor till andra. Hon hade ju redan förlorat resten av sin familj och sina barn och visste inte om hennes make levde så hon gick fram till soldaten och sa att "min syster är stark som en häst, hon är bara väldigt smal. Om hon skall till den kön skall jag dit också". Soldaten tittade på henne en stund och sa sen till mormors syster "ok, du kan gå tillbaka".

För övrigt återförenades mina morföräldrar i Sverige 1947 med Röda Korsets hjälp, morfar hade då varit i England i två år. Det är ändå lite av en solskenshistoria, att de fick varandra på nytt. Om än oerhört traumatiserade och märkta av det de genomlevt i lägren.

• Chana

Hej!
    Jag grâter dâ jag ser era inlägg angâende familj ni har förlorat i dom fruktansvârda lägren. Hur kan detta nâgonsin ha kunnat hänt det gâr bara inte att förstâ.

Elims
    tack för din oerhôrda omtanke för oss!!Frâga pâ du bara om du har frâgor jag tror att jag kan mer eller mindre allt om detta nu.Skulle jag gôra en tenta sâ skulle den nog gâ rätt bra tror jag.

Jag kramar om er allihopa och sänder en extra tanke till era familjer ni har förlorat i detta fruktansvärda som har hânt i vâr historia.
    Kramar om!!!

• marcink

mina morföräldrar var ett par redan innan kriget.

min morfar klarade sig genom att, smått ironiskt, bli tillfångatagen av röda armén och sänd till ett fångläger på kolahalvön. fångarna tvingades arbeta med att bygga järnvägsräls, och överlevde enligt morfar enbart på grund av det kokande vatten som var det enda varma de kunde inta.

min mormor jagades, tillsammans med sin syster, österut och nådde de dåvarande polska trakterna i nuvarande ukraina innan de blev tillfångatagna av tyska soldater. precis när de skulle bli arkebuserade kom ett flyganfall av sovjetiskt stridsflyg, och i tumultet kunde de fly.

efter mycket om och men lyckades de åter finna varandra, om jag minns rätt genom att de båda sökte sig tillbaka till staden där de tidigare bott. min moster föddes '46, och min mor '48.

• Hattifnatt

Yom Hashoah är verkligen en påminnelse om allt det fasansfulla som hände och på många sätt helt ofattbart. Av alla fruktansvärda historier är just de om små barn de allra värsta tycker jag

(Har ni läst Githa Serenys bok om Stangl, som var kommendant i Majdanek och Treblinka? Man blir mörkrädd...denna ondska och denna bristande insikt, många många år senare)

Chana - lycka till nu denna gången! Hur fungerar det i Frankrike, får man ett visst antal statligt finansierade försök som i Sverige?

• Chana

hattifnatt
    Man fâr vanligtvis 4 betalda fôrsök. Jag har gjort 1 ivf med neg test.Sâ nu ska jag gôra mitt andra snart sâ jag hoppas verligen att den kommer att funka.

Tack före era lyckoônskningar vad fina ni âr det värmer.

• hot fuss

chana

håller tummarna för er!

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • bubele

Chana
    Alla tummarna hålls här oxå

KidA
    Det där med umgänget har gått sisådär. Nu sitter vi med varsin dator i knät i soffan, hihi. Iofs och letar recept till sambons försenade födelsedagskalas för släkten i helgen, men ändå .

Apropå det - ni här som inte äter kosher - något gott recept på smörgåstårta med ost och skinka eller annat kött? Vi skall göra en med lax och skaldjur men behöver en till

• Chana

Hej allihopa
    Wow tack allihopa fôr era lyckoönskningar det värmer verkligen. Ni är sâ fina. Fortsättning följer. Kram och natti natti!!!

• hot fuss

fajga

jag har legat nedbäddad i soffan m en kopp thé. min man har pysslat om mig. har lite ont i halsen o känner mig hängig. hoppas det inte blir ngt mer av det... smörgåstårta? utan att bjuda mig! så elakt!

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • marcink

hur kommer det sig btw att skaldjur inte är kosher? vi pratade lite om det idag, och jag envisades med att man inte bör äta skalbaggar - även om det givetvis antagligen finns bättre svar. :)