• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Monsa

Kiralves, tack så mycket och tack för ditt svar. Vart kan man läsa sig till att Gud säger att han inte får avbildas?

• Kiralves

tio Guds bud tex
    5 Mos 5:8
    tror det finns på andra ställen också

• Kiralves

5 Mos 4:14

Då befallde Herren mig att lära er stadgar och föreskrifter, som ni skall lyda i det land ni går över till och tar i besittning.

5 Mos 4:15
    P
    Akta er noga! Ni såg inte någon gestalt när Herren, er Gud, talade till er ur elden på Horeb.

5 Mos 4:16

Gör därför inte något så förfärligt som att tillverka en bildstod, en gudabild av vilken gestalt det vara må: en bild av man eller kvinna,

5 Mos 4:17

en bild av ett markens djur eller av en fågel som flyger i skyn,

5 Mos 4:18

en bild av ett djur som krälar på jorden eller av en fisk i vattnet, under jordens yta.

5 Mos 4:19
    P N
    När du lyfter blicken mot himlen och ser solen, månen och stjärnorna, hela den himmelska hären, får du inte låta dig förledas att tillbe dem och tjäna dem. Dem har Herren, din Gud, tilldelat alla folk under himlen.

5 Mos 4:20
    P
    Men er har Herren tagit sig an och fört ut ur smältugnen, ut ur Egypten, för att ni skulle bli hans eget folk, som ni nu också har blivit.

5 Mos 4:21
    P
    Herren vredgades på mig för er skull och svor att jag inte skulle få gå över Jordan och komma till det rika land som Herren, din Gud, vill göra till din egendom.

5 Mos 4:22

Jag skall dö här i landet och kommer inte att gå över Jordan. Men ni skall gå över och ta det rika landet i besittning.

5 Mos 4:23

Akta er då för att glömma det förbund som Herren, er Gud, har slutit med er, så att ni gör er en bildstod, en avbild av något som Herren, din Gud, har förbjudit dig att avbilda

Här står et ju att man inte ska avbilda Gud eftersom ingn såg hur han såg ut

• Kiralves

oj blev lite väl långt
    Lycka till Monsa
    Jag pluggade religion i några år, intressant

• Chana

hej!
    Jag tror att gud är kärleken och allt och det gâr inte att avbilda finns inga bilder eller ord för det. Det finns överallt pâ nâgot sätt.
    Avbildar man det sâ blir det ju mer ett objekt man tror pâ och inte gud liksom. Oj, oj, jo vad jag är dâlig pâ att uttrycka mig. Hoppas ni hängde med iallafall.

Kramis frân en proppmätt Chana som har smällt i sigen stor bakelese med hallon och grädde huva!!

• Kiralves

Chana, låter gott...ska gå ner och äta lite morotstårta

• Chana

Kiralves
    morotstârta lâter gott det med.hihi

• Monsa

Kiralves, jättebra! Tack så mycket!

Chana, jag tyckte du uttryckte dig jättebra, fint skrivet!

• Kiralves

om man avbildar Gud begränsar man ju honom så otroligt mycket och det kan ge folk helt fel bild av vem Gud egentligen är.

Chana tycker också att du beskev det bra.
    Monsa vad pluggar du till?

• Monsa

Kiralves, jag läser komvux på distans för att om något år eller två har fått ihop tillräckligt för att kunna söka in till universitet eller liknande. Jag vill gärna göra något inom färg och form senare.

Just nu så har jag mastigt med jobb tills efter helgen, jag har massa arbeten i filosifi, svenska och religion och så tre prov med.

På måndag börjar jag med samhällskunskap.

Tänkte ta upp människans värde och utgå från Judendomen, ska läsa lite mer här och sen så ska jag kolla om jag behöver bolla några tankar. Det känns bra att jag var inne på rätt spår om gudsbilderna.