• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Chana

Chaia
    Tack sâ mycket fôr smylisarna. Natti natti;

• Chaia

God morgon på er!

Idag skulle jag behöva göra en massa nytta.. Städa, tvätta, deklarera, betala räkningar..... Måste ta mig i kragen nu

• Hattifnatt

Goder förmiddag!

Chaia: Själv skulle jag behöva jobba en hel del hemifrån i dag men Hedvig verkar inte vara på samarbetsvilligt humör direkt....
    Deklarationen har jag förträngt, men å andra sidan handlar det i mitt fall mest om två kryss och ett bomärke....

Mayasmama: lyckades jag skriva ett rungande G R A T T I S i går? Så roligt med en liten tjej till! Och Nadav blir säkert överlycklig över sin lilla prinsessa.

Elims : lite fascinerad, hur har du kunnat undgå att äta smörgåstårta??

Chana: måste fråga (du behöver inte svara) sker era IVF:er i samråd med rabbinen, antar att det kan dyka upp halachiska (säger man så?) spörsmål i samband med utredning och behandling?

Nej, skall nog ge upp försöken att jobba och istället baka lite bröd. Rågsiktskakor brukar alltid vara gott.
    Ha en skön förmiddag allesammans!

• Chana

Hattifnatt
    jag skickar dig ett meddelande via inboxen dâ jag inte vill att andra ska läsa det. Nu menar jag inte ni här utan andra pâ fl.
    Kram och tack för att du frâgar.

• Chana

Hejsan allihopa!

Idag sâ skiner solen fortfarande men igâr kväll sâ var det ett fruktansvärt âskväder det verkligen lyste till i rummet hua men det gick över rätt snabbt.

Jag har rätt mycket jobb idag men lite inlägg hos er samt annat hinner man ju alltid mer. Jag ganska nära maraiskvarteren sâ jag undra om jag inte ska gâ dit pâ lunchen och köpa mig en falafel om det är öppet. Skulle behöva hâlla igen lite dâ jag har tagit pâ mig lite kilon pga behandlingarna men det gör inget är det sâ ska det vara sâ.

Nu är jag inne pâ min 11:e dag inför FIV och jag mâr riktigt bra faktist inget illamâende alls jippie!

Nej nu ska jag jobba pâ lite sâ ha det sâ bra allihopa!!

• smurfpinglan

chana
    får hoppas att det blir en massa bebisar för dej nu!
    Önskar jag kunde få kläcka min nu!

• Chana

smurpinglan
    tack ja jag vill verkligen det.

Lycka till vännen!!

• Monsa

Hallå på er!

Nu ska jag be om lite hjälp inför mitt religionnsarbete som handlar om gudsbilder.

Varför får man enligt er inte avbilda Gud?

Jag har lite egna teorier och det är bland annat att Gud är så helig att man inte får avbilda honom, man får ju egentligen inte uttala det riktiga namnet för Gud heller.

En anna teori är att om alla skulle göra massa olika bilder på Gud så skulle det råda förvirring om hur Gud egentligen är och att ingen kan mäta sig med Gud och därför avbildas han inte, vad säger ni?

Ha det gott/M

• Kiralves

Monsa bra teorier, min teori är helt enkelt att vi inte avbildar Gud för att man då kan få för sig att dyrka det avbildade objektet, Gud säger ju dessutom att han inte får avbildas..enklare än så kan det inte bli