• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Chaia

fajga: Jag längtar så efter resan, men det känns lite overkligt att vi åker så snart. Ska försöka packa lätt, för jag kommer antagligen vilja shoppa en del

En fråga till er som har varit i Israel.. Hur fungerar det med resurangbesök på shabbat? Finns det ställen som är öppna då eller hur gör man?

• elims

Förresten, var det någon som såg Uppdrag granskning ikväll?!

Det handlade om fundementalistisk islam som får allt större fotfäste i Sverige. Ett inslag under programmet visade en imam som bla sa att det är kvinnans plikt att tillfredställa sin make sexuellt om han vill det...inom judendomen är det precis tvärtom, visste ni det?!

• tutim

Chaia

det finns ALLTID restauranger öppna på shabbat (som tur är )

• bubele

Chaia
    Vad skall du köpa? Något mer än mat?

• hot fuss

elims

ska maken tillfredställa kvinnan sexuellt när hon vill? varför utnyttjar man inte sånt oftare" *fnissar*

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • bubele

Elims
    Jepp, det visste jag. En av de stora fördelarna med vår religion och en väldigt stor anledning att fortsätta försöka övertala sambon (fast jag skojar mest med honom när jag säger det) att konvertera

• elims

Chaia

Kosherrestauranger i Israel är alltid stängda på shabbat. I Tel Aviv kommer ni dock inte ha några problem att hitta andra restauranger som är öppna. I Jerusalem är de flesta restaurangerna kosher (och därmed stängda på shabbes), men hotellen brukar ha jättefina shabbesmiddagar!

• Chaia

tutim: Aha, bra att veta! Lite svår att förbereda mat när man bor på hotell..

fajga: Vad vill jag inte köpa?? tänkte kolla lite på fina vinbägare, ljusstakar och sådant som är svårt att hitta här.

kidA: Vet Marcin om sin plikt?

• hot fuss

chaia

jag ska genast upplysa honom

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206