• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • ellinorsmamma

Mayasmama

Vad säger du om Hanna eller Ronia?

• En helt vanlig mamma

haha, monsa, jag ser att vara man har ung. samma arbetstider Inte sa roligt alla ganger...

Vi har varit pa utflykt idag, plockat sten till tradgarden, fixat i tradgarden och nu grillar vi...eller pavel grillar och jag slappr lite...

• Monsa

Snälla, någon som kan något om filosofi, jag kommer inte längre!

• En helt vanlig mamma

tyvarr stumpan...min hjarna har gatt pa semester och jag sniffar grillat och smuttar pa ol...har redan tomt chipsskalen, men det ar ju en annan sak

• Monsa

new york, jag ringde min man och sa att jag är sugen på kinamat. jaha det var ju synd sa han, vadå synd sa jag, inte för mig för du ska ju åka och hämta det ju

Måste ha kyckling curry och friterat med sötsur sås!

Jag tänekr inte ge upp mina arbeten, om jag så ska sitta uppe hela nätterna i flera dgar så ska jag ha in mina arbeten!

Jag gör så gott jag kan, hoppas att jag tar någon poäng på frågan, man ska ha minst 15 poäng för att få godkänt och det är 7 frgor med massor av underfrågor. Huller om buller. HOn få rhelt enkelt köra med 1 x eller 2 bara hon får in mitt G

• tutim

Goddagens!

Hoppas valborg förflutit lungt och städat för samtliga

Alltså jag måste bara fråga er med män från Israel (jag såg att ni pratat lite tidigare om hjälpa till hemma osv); hur pass trivs era män i Sverige? Är det jättejobbigt för dom att åka hem till Israel och hälsa på och sedan vara "tvungen" att åka tillbaka till Sverige? Hur går det för er som har barn?

Måste bara fråga, har suttit och ruvat på detta ett tag men aldrig kommit mej för att fråga tidigare

• Monsa

Tutim, nu är ju min man inte från Israel men jag har god lust att skicka iväg han långt ibland

Min man gör en hel del med men det är klart han är trött och inte orkar hålla allt tipp topp och så hela tiden. På det stora hela struntar jag i det men ibland gör det mig tossig. Hur är din man tutim?

• ringblomma

Tutim

Min man är från Israel och han skulle aldrig kunna bo i Sverige, han tycker att det är det tråkigaste stället i helavärlden..... Jag har dock en lägenhet hemma för om jag längtar hem till kalla sverige så kan jag ialla fall åka.

Jo, det där med att hjälpa till hemma, en utav min mans anställda här i israel är gift med en kvinna som sitter och tittar på sopoperor hela dagarna och fikar med sina väninnor. Så mannen får göra allt se till att deras barn kommer tillskolan, tvätta laga mat, handla städa huset osv..... Plus att den här mannen jobbar hon min man. Alla tycker så synd om mannen som "sliter" ihjäl sig. Det är väldigt ovanligt eftersom de flesta israeliska män är vana vid att deras fruar ska sörva dem, eftersom de är så otroligt bortskämda av sin a mammor.

• tutim

Monsa

Hemma är vi ganska bra båda två på att göra inget så det ser ibland ut som det gör

Allvarligt talat så är min man rätt bra på att hjälpa till hemma, han är den som diskar och tar ut sopor osv men istället sköter jag hela markservicen som har med knodden att göra samt tvättar osv. Han hjälper till bra och tur är väl det för istället har han perioder då han tjatar om att vi ska flytta till Israel och det räcker för att göra mos av min hjärna. Visst visst, det blir väl så till sist kanske men nu tänkte jag först plugga och göra något av mej själv istället för att bara hatta runt som en evig tonåring
    Det är alltid med ett extremt tungt sinne som han återvänder till sverige varje gång vi varit här och hälsat på, skitjobbigt för man får nästan skuldkänslor.

Ojoj vad jag blabbar.

Ringblomma

var i israel bor ni?

• En helt vanlig mamma

Min man trivs ganska ok i Sverige, men sa har han ju flyttat runt i stort sett hela livet. Han ar inte riktigt hemma i israel eftersom han har hunnit bo lange i Ryssland och USA ocksa. I Israel flyttade de runt massor ocksa...

Men, sa lange min man har ett jobb som han trivs med och nagon an ar det ju ok. Vi bor bra, har det battre ekonomiskt an nagonsin innan, vi grillar pa var gard och Pavel kor en bra bil till sitt jobb. I Israel skulle vi ha det sa knapert finansiellt att det skulle nog undergrava kanslan av att bo dar...

Men, visst ar det tungt att lamna Israel, men jag kanner dte nastan likadant nar vi lamnar min familj i Norrland efter semester dar..