• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Chaia

Här packas det för fullt. Vi försöker packa lätt, men det är ju ändå en del som måste med.. Speciellt till dottern..

Hoppas att alla har en bra söndag!

• smurfpinglan

aha
    tack elims hade för mej att det var något sådant.
    ni är väl väldigt noga vid matlagning oxå har jag för mej, vad som får blandas och inte olika slevar osv om jag inte e ute o cycklar

• elims

Chaia

Får dottern ha 20 egna kg, eller hur funkar det när man flyger med småbarn??
    Ja packa lätt! Men lägg kanske ner en långärmad tröja eller två ändå, såhär i början av maj kan kvällarna vara rätt svala.

• Chaia

elims:

Barn under två år betalar bara en liten summa för resan och får inget eget säte eller egna 20 kg. Vi släpar med en hel del mat till dottern, men den äts ju upp och skapar plats för shopping

• elims

smurfpinglan

jo precis du har rätt det var det jag menade innan med uppdelning mellan kött och mjölk - det är inte bara så att man inte äter det ihop i samma måltid, man har också separata kokkärl, tallrikar, bestik osv osv osv för "köttig" matlagning och "mjölkig" matlagning.
    Kanske låter komplicerat, men det är faktiskt inte så svårt alls när man väl är van

• smurfpinglan

Elims
    kan tänka ej det
    Men jag är så petig med allt annat så skulle någon visa mej hur det gick till korrekt skulle jag gärna göra det. Låter väldigt hygeniskt faktiskt. är kosher slakten det samma som muslim slakten halal förästen?

• ringblomma

chaia

De säger att sommaren här i israel är försenad, så sent som igår regnade det hos oss på kvällen, idag är det mulet inte varmt alls, så tänk på att ta varma kläder också!!!

• elims

Kosherslakt måste utföras av en specialutbildad slaktare (en shochet). Slaktaren måste vara en religiös jude som är väl insatt både i såväl judiska lagar som övriga lagar och regler för slakt. Djuret få inte vara skadat, skrämt eller behandlas dåligt på något sätt innan slakten, då blir inte köttet kosher. Halspulsådern skärs av med specialtillverkade redskap. Det döda djuret töms sedan på blod, eftersom blod inte är kosher enligt judendomen.

minns inte exakt hur halalslakt går till, men jag har för mig att det måste läsas någon bön innan slakten och att bedövning är tillåten (även om det kanske inte var det från början?)

Muslimer kan iallafall äta kosherslaktat kött.

• elims

smurfpinglan

hygieniskt och hygieniskt...det blir en himla massa kastruller och tallrikar iallafall när man håller kosher det är ett som är säkert. Det gäller att ha ett stort kök!