• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • bubele

KidA och marcink
    När ni kommer hem i kväll får ni gärna skriva vilken helg det är ni kommer till Gbg

Nyb, Hattifnatt och Mayasmama
    Gemensamt indisk restaurangbesök då?

• Chana

Hej tjejer!!
    Hoppas att ni har haft en trevlig helg. Själv sâ

• elims

fajga

akta dig, jag kanske kommer!

Tänkte förresten bara meddela (som vanligt ) att ikväll börjar Jom HaZikaron - åminnelsedagen för Israels fallna soldater. I Israel är det en väldigt sorlig dag i och med att de allra flesta familjer är påverkade på något sätt, har de inte själva en familjemedlem som har dödats så känner de med största sannolikhet någon som känner någon... Det är ett litet land och alla är berörda på ett eller annat sätt. Även vi utanför kan ju också beröras såklart, dessa modiga soldater som genom åren har fått sätta livet till för Israels rätt att existera.

Imorgon kväll börjar sedan en betydligt festligare högtid, Jom Haatzmaot - Israels självständighetsdag!
    Vi ska fira med vänner, falafel, dans och israelisk musik!

• Chana

Hej tjejer!!
    Hoppas att ni har haft en trevlig helg. Själv sâ har jag haft en superhelg.

En sak är säker och det är att jag nu mâste vara helt nedreglerad för jag fâr sâna grâtattacker. Jag är sâ fruktansvärt rädd att IVF:en inte ska funka denna gâng heller det gör sâ ont dâ. Jag ber men eftersom jag inte vet riktigt vilka böner jag ska göra, jag kan inte hebreiska sâ bra. Har ni nâgot bra tips?

Annar sâ har vi varit och sett en jätterolig fransk film idag.

Nej nu ska jag ta en te med sambon sâ ha det sâ bra tjejer.

Mayasmamma
    kramar om !!

• Monsa

Hejsan! Jag har helt gratis arbeten att dela ut! Ett filosfiarbete! Ett prov i filosofi, två svenskaarbeten och ett svenskaprov, någon som vill ha?

Jag orkar inte mer nu, går under snart alltså!

Jag tror inte jag får ihop det, jag skulle haft in ett arbete imorrn och ett prov imorrn men om jag ska ha det så får jag va uppe hela natten!

• Hattifnatt

Goder afton!
    Båda barnen somnat sött brevid varandra och ligger och snusar, onekligen lite rart!*rörd moder*

Fajga: skönt att du hade en inte alltför jobbig natt på stan, trots allt. Blöta strumpor dock plågsamt
    Indisk middag, räkna med mig

Elims: Välkommen! Löften om MAT borde ju kunna locka hit dig

Mayasmama: låter jobbigt... När man är höggravid är man ju inte heller alltid så emotionellt stabil så det gör ju allt extra jobbigt. Hoppas ni kan prata om det och att det kan bli en bättre arbetsfördelning hemma!

Tutim: när man gör aliyah, får man automatiskt israeliskt medborgarskap i samma veva? Och vad händer när man sedan flyttar tillbaka till Sverige, behåller ni det eller fick ansöka om (nytt?) svenskt? *okunnig*

• hot fuss

fajga

vi kommer hem imorrn. men jag ska kolla upp då när det är vi ska ner. lovar!

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • bubele

KidA
    Kan inte sova . Och jag som skall upp kl 6...

Gick det bra för Marcin som förstamajtalare?