• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • mayasmama

nej det e verkligen inte lätt alla gånger och som sagt tjat leder ingen vart och jag har väl insett att antignen gillar jag läget eller också lämnar jag honom.....sorgligt för jag älskar ju honom egentligen....men för att jag skall orka göra allt hemma kräver jag faktiskt att han tar ansvaret för familjens försörjing vilket han idagsläget inte gör....men men hur som helst skall jag inte göra nått drastiskt nu innan lillan kommer ...det e mer än jag klarar av.....

men hur kunde din man få ett så bra jobb här i sverige? pratar han bra svenska?

• En helt vanlig mamma

P talar inte ett ord svenska, nastan...Han har ju en examen fran ett bra uni. i NYC vilket i kombination av spraken han talar hjalpte honom...Han ar valdigt ambitios i jobbet och lite av en arbetsnarkoman...

Jag onskar jag kunde ge dig rad for vad du ska gora, men du maste sjalv kanna vad du klarar av. Att vanta tills du har fott med alla stora beslut later klokt da dina hormoner och trottheten kan fa dig att kanna allting intensivare an vad du annars skulle...

Att ha lite pengar ar ju alltid en slitningsfaktor...Vi har sa mkt farre gral nu nar vi har tva loner istallet for en...

Jag hoppas att Nadav "vaknar upp" snart och ser situationen for vad det ar...Ingen orkar ta allt ansvar i langden...

Kram pa dig stumpan.

• hot fuss

hej tjejer

i helgen har det rests. först i fredags från linköping till södertälje. sen vidare på lördag t uppsala. o så valborg där. åkte dock hem redan vid 14 eftersom noah blev alldeles stressad av folkmassorna. valborg i uppsala är ngt av ett fylleslag.. o så nu sitter vi här i södertälje igen hos mina föräldrar. noahs pappa är o håller tal i sthlm på en 1a maj-demo men vi orkade inte följa med så vi tar en slappardag här istället. min mamma förvisade mig t FL och tyckte att bara noah var nybytt o nöjd så kunde hon ha honom. o det är han så jag får väl tillbaka han vid 14 när det är matdax igen

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • Monsa

Hallå tjejer, undrar om min man också är lite judisk då, ser samma fenomen här nämligen!

Häromdagen så bar jag mig så illa åt att jag skrek åt honom i telefon och talade om för honom hur dåligt det är att han inte ställer upp för mig. Sen hotade jag honom med att åka häifrån i tre dagar och göra färdigt mina arbeten. han tyckte inte det skulle fungera så bra eftersom han måste jobba, nehe sa jag, det är EXAKT samma sak för mig.

Sen när jag skulle ringa och be om ursäkt för mitt utbrott och tala om att jag faktiskt kan meddela mig utan att skrika så hade han kortat ner sina arbetsdagar från att jobba 07.30-10.00 till att jobba 07.30- 16.00, det senare alternativet kallade han "halvdag". Skitsamma, budskapet verkade gå fram och det blev ju en klar förbättring. Ja vad kan man lära sig av detta alltså? Skrik lönar sig! Skämtar förstås

• hot fuss

monsa

o så säger de att tjat inte lönar sig... klart det gör liksom

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • Monsa

KidA, ja klart att det gör! Det dumma är ju att han visat att det absolut hjälper att visa sin ilska. Normalt sett är han ganska så orubblig men nu har jag gjort klart för honom att han antagligen kommer få sluta ännu tidigare någon dag eftersom jag inte kommer hinna annars.

Nu har jag ett arbete med 1,5 fråga kvar och ett arbte med 2,5 fråga kvar.

Efter det ska jag göra ett filosofiarbete och ett filosofiprov. Det måste vara färdigt ikväll och sen så har jag två svenskaarbeten och ett svenskaprov kvar.

Så sparka ut mig hrifrån, jag ska absolut inte vara här utan jobba på nu!

Så om jag jobbar på nu har jag allt som allt fem arbeten/prov kvar istället för 10, och ikväll ska jag ha två svenskaarbeten och ett prov kvar, inte ett dugg mer, skicka massa energi tack och håll tummarna för att jag blir godkänd!

• Kiralves

Monsa, haha, jag blev arg på min man idag så han hotade med att inte städa...vi har ettårskalas idag...då sa jg förlåt..och då städae han hela huset..jag slapp städa alls, fick bara fixa maten samt tårtorna:)

• Monsa

Kiralves Gratta födelsedagsbarnen!

Nu har jag fastnat på en fråga om skillnaden mellan naturetenskaper och evtenskaper om människan. Sista frågan sen är det ena filofiarbtet färdigt!

• Monsa

Hur tolkar ni detta?

Ska jag redogöra för tre skillnader och sen ge ett namn vardera för de olika filosofiska teorierna?

Eller ska jag ta tre skillnader och sen redogöra för de olika filosofierna, kan det räcka med att ge namnet på de filosofiska teorierna?

"Redogör för tre skillnader mellan naturvetenskapen och vetenskapen om människan, enligt läroboken. Ge ett konkret exempel på en filosofisk teori av vardera slaget."