• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Monsa

Min lillfis sover och tjejjan leker med lego, kanske kunde hon med gå och vila så mamma får sova en stund

Jag blir inte klok på dessa gravuträkningar. Hur ska man räkna när man har lite längre menscykel än innan då?

• mayasmama

ja det här e nog det mest typiska valborgsväder man kan tänkla sig.....ösregn!!!

fajga
    när ni har fikaträff du och kida säg till mig så kommer jag e grymt sugen på indisk mat också.....får nog bli det idag ...chicken tandoori...MUMS....och en Gb sandwich till efterätt......

• ringblomma

HITTADE DETTA RECEPT I EN ANNAN TRÅD OCH PRÖVADE PRCIS, JÄTTEGOD!!

Kladdkaka med vitchoklad

150 g vit blockchoklad
    150 g smör eller margarin
    2 dl strösocker
    1 dl vetemjöl
    1 tsk vaniljsocker
    3 ägg
    1 tsk rivet citronskal
    Crème fraîche- glasyr

2 dl crème fraîche
    1/2 dl florsocker
    1 sk vaniljsocker
    1 granatäpple till garnering
    Sätt ugnen på 175 grader.
    Smörj och bröa en rund bakform med löstagbar kant.
    Smält choklad och smör i en skål över vattenbad. (Undvik att smälta vit choklad i mikrovågsugen då den lätt bränns.) Låt svalna lite.
    Blanda de torra ingredienserna och rör ihop chokladen och smöret. Tillsätt ägg och citronskal och rör om till en slät smet.
    Häll smeten i formen. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 30 minuter.
    Låt kakan svalna. Blanda ihop crème fraîche, florsocker och vaniljsocker. Bred glasyren över kakan.
    Snitta skalet på granatäpplet. bryt försiktigt upp det och plocka ur kärnorna. Undvik det vita eftersom det är väldigt beskt. Strö kärnorna över kakan.
    Tips! Det går även att byta ut granatäpplet mot bär av någon sort.

• mayasmama

mums......men jag vill ha glass..........

• bubele

Mayasmama
    Klart vi skall se till att vi träffas allihop då!

• mayasmama

...och äta indisk mat.....

hjälp vilka cravings jag har idag.....

• elims

ringblomma

låter grymt gott, hur ska jag kunna välja nu?!!

• smurfpinglan

Angående Kosher... vad är det egentligen?
    Hört talats om kosher slakt...

• elims

smurfpinglan

Kosher är benämningen på de judiska matlagarna - vad man får och inte får äta, uppdelningen mellan kött och mjölk osv. Ordet kosher betyder lämplig, korrekt. ursprung: bla 3 MOS.

De djur som är tillåtna måste även slaktas på ett speciellt sätt för att de ska vara kosher, därav speciell slakt - kosherslakt.