• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • hot fuss

nu har jag skrivit förlossningsberättelse för den som är intresserad av sånt

finns i min dagbok.

• Hattifnatt

Och ett sent boker tov från mig, som just kommit till jobbet efter att ha lämnat sonen vid nio och åkt buss och spårvagn med en glad femtonmånaders flicka som vägrar sitta i vagnen utana vill upp och gå *svettigt*
    Så jag tog mig genom stan sjungandes "Känner du Lotta min vän" och "Mormors lilla kråka", det enda som höll henne kvar i mitt knä

Izabelle32 - välkommen!

Färskost, vilken höjdare!!! Här skall ystas (eller ja, vad det nu heter)
    Nu skall jag jobba lite också, fast först skall jag läsa förlossningsberättelsen!

• Chaia

Nu har jag läst din förlossningsberättelse kidA! Vad detaljerat och bra du skrivit

Shabbat shalom till er alla!!

• hot fuss

tack chaia

här har noah haft en superbra natt. sovit o haft sig heeela natten. när han vaknat för att ammas så har han knappt skrikit ngt utan mest gnällt lite. sen har han tuttat liggandes ner o sen har vi somnat så båda två. jag är rent av utvilad idag

• elims

Hej allihopa!

Denna shabbat läser man kap 21 - 25 i andra moseboken. Torahavsnittet heter Mishpatim och handlar om olika lagar och föreskrifter om hur man bland annat ska behandla andra människor. Det gäller såväl praktiska lagar (om tex lagar om våldshandlingar, lån och återbetalningar, äganderätt osv) som moraliska och religiösa. I Mishpatim läser vi också om shmita för första gången. Shmita handlar om att man ska bruka jorden i 6 år men låta den vila på den 7:e för att jorden ska få chans att återhämta sig. Även boskapsdjuren ska få vila på Shmita-året. Vi läser också om de tre vallfärdsfesterna denna shabbat - Pesach, Shavuot och Succot - då man ska vallfärda till helgedomen/Templet för att offra. Även kosherlagen om att man inte ska blanda kött och mjölk i samma måltid läser vi om här för första gången; "Du ska inte koka killingen i dess moders mjölk" (2 MOS 23:19)
    Torahavsnittet Mishpatim avslutas med att Moshe går upp på berget för att ta emot stentavlorna och Gud visar sig för Israels folk som är samlade vid sinaiberget.
    En mycket händelserik parasha (torahavsnitt) med andra ord!!

• izabelle32
    KidA: Vilken förlossningsberättelese, härligt att läsa!

Vi väntar just nu på tvåan och det är en omtumlande tid. Min förra graviditet / förlossning var enkla och okomplicerade så jag hade hopats på det denna gång också, men dessvärre verkar det som om jag redan börjat få foglossning, ont - och dessutom har ett knä svullnat upp så jag haltar som en höna när jag går.  Kan ju inte vila som är BM´s order när man har en vild två-åring som vill "laja" med mamma efter dagis (han går bara halvtid). Går på vattenjympa 2/ggr i veckan och det är skönt och jag tror det hjälper lite mot det onda, men om jag har besvär redan nu (v.15 i morgon) hur ska det då bli längre fram???
    Elims: Tack för den upplyftande läsningen

Tack för det varma välkomnandet och Shabbat Shalom alla!
  • Chaia

elims

Tur att vi har dig som håller reda på saker och ting Ska du till synagogan ikväll eller stannar du hemma?

izabelle32

Usch, låter så jobbigt med foglossning.. och som sagt.. inte så lätt att vila med en liten vildbasare hemma

• Monsa

KidA, vilken kanonberättelse!
    Fick så klart tårar i ögonen!

Izabelle, jag hade det med jobbigt med nr.2, med ettan med iof. men det var ruskigt jobbigt med vår lilla kille i magen. Bara att stå ut, var sjukskriven från v.12 med Alfons

Hur är det med allihop annars då? Imorrn blir det restaurangbesök i Jönköping, kina-mat täntke vi oss, lite lagom att fira födelsedag så, tror jag nog i alla fall

• elims

Chaia
    Nog ska jag försöka ta mig dit...

izabelle32
    Låter jobbigt det där...men det kommer vara värt det sen!

• Chaia

Jag fick just ett infomejl från dotterns dagis. Nu är det tydligen en massa barn som vill börja.. Förut har de ju haft ganska få intresserade. Kul, då kanske det blir fler barn till skolan också

Svar på tråden Hey Jude!