• Mammamamman

Tiggare överallt

Det sitter två tre tiggare utanför varenda affär...organiserat tigger eller inte,det är riktigt tråkigt att se.
    ´Hur har dom råd att komma hit?
    Var bor dom?
    Är det lagligt?

Det känns för jävligt att se dom och man vet inte om man ska ge pengar eller inte,hur gör ni?

• Svar på tråden Tiggare överallt
  • Paulina P P

De finns i hela landet. Jag har sett rumänska tiggare i Norrland. Kan inte vara kul att sitta på gatan och tigga i 30 minusgrader.

• Apelsin
    Hmpf skrev 2014-03-07 22:51:39 följande:
    Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete över huvud taget. Jag har förövrigt inte sett en enda tiggare som inte är överviktigt. Hur blir man överviktig om man aldrig äter?
    Tja, väldigt många fattiga är just överviktiga. Anledningen är att skräpmat ofta är billigare än vanlig mat. En påse godis är billigare än vanlig mat. 
  • sverker11
    Apelsin skrev 2014-03-12 07:45:00 följande:
    Tja, väldigt många fattiga är just överviktiga. Anledningen är att skräpmat ofta är billigare än vanlig mat. En påse godis är billigare än vanlig mat. 
    Senast jag köpte vitkål och potatis så betalade jag under 10 kr/kg. Jag tvivlar på att kg priset för godis ligger under 10 kr. Sen finns det naturligtvis dyrare mat som ris och pasta där mindre förpackningar nog kan kosta upp mot 20 kr/kg men det lär fortfarande vara billigare än godis eller skräpmat.
  • Madam

min sambo har sett en tiggare kasta en påse mat på en givare en gång. Var en kille som handlat på max och kom gåendes med sin påse..tyckte synd om tiggaren och gav honom påsen med mat. Varpå tiggaren kastar maten på honom och var helt fly förbannad!

Har även sett hur en ung student i sthlm blev utskälld av en tiggare för att hon hade gett tiggaren ett äpple istället för pengar.

I Flemingsberg står de tidigt på morgonen vid pendeltåget och organiserar sig..de som resten av dagen går med krycka står och går helt normalt vid den tiden på morgonen innan dagens arbetspass börjar. Sjukt är vad det är!

• Paulina P P
    sverker11 skrev 2014-03-12 08:12:46 följande:
    Senast jag köpte vitkål och potatis så betalade jag under 10 kr/kg. Jag tvivlar på att kg priset för godis ligger under 10 kr. Sen finns det naturligtvis dyrare mat som ris och pasta där mindre förpackningar nog kan kosta upp mot 20 kr/kg men det lär fortfarande vara billigare än godis eller skräpmat.
    Tänkte också på det. När det är säsong för vitkål kan man få det till 2:-/kg. Vitkål funkar ju att äta utan att man kokar det. Krispigt och gott och massor av C-vitamin!
  • Runes
    Paulina P P skrev 2014-03-12 07:40:29 följande:
    De finns i hela landet. Jag har sett rumänska tiggare i Norrland. Kan inte vara kul att sitta på gatan och tigga i 30 minusgrader.
    20% av alla kommuner nu.
    Säkert varmt klädda, annars kommer Darwin och tar bort dom.
  • Mandel
    pluvdo skrev 2014-03-09 01:43:24 följande:
    Det är en tiggare som brukar hålla till utanför vår lokala mataffär som i princip sträckt sig efter mina pantflaskor och så när jag varit där för att panta. När jag var och handlade med sonen och en kompis till honom för ett par veckor sedan så satt hon där på marken och försökte få mig att lämna över mina flaskor samtidigt som jag försökte förklara att jag behöver mina pengar själv för jag har barn. Trots det så fortsatte hon tjata och nu drar jag mig både för att handla där och för att panta där eftersom det känns så stressande att ha hennes ögon på sig både när man går in i och ut ur affären. Jag vill inte behöva försvara min rätt till mina egna pengar varje gång jag går och handlar.

Henne kommer jag aldrig ge pengar till.
    Tyvärr har ju alla dessa tiggare börjat resultera i att folk undviker att handla. Vem vill gå på stan och titta i butiker när man bli påhoppad var och varannan meter?
    Vad säger butiksägarna? Vad kan de göra?
    Åker man till dessa stora köpcentrum så behöver man bara kliva över tiggarna en gång i entrén in i varuhuset. Där sitter de ju inte utanför varje butik som i city...

Jag skulle bli galen om det satt någon utanför min entré och gjorde så att kunder inte ville komma in och handla längre.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Baloo81

Jag och barnen gick och handlade för ett tag sen. Då satt det en ung kille utanför med en filt över sig. Och självklart en lapp. Det var många gamla som gav pengar till honom. När vi hade handlat färdigt och gick ut såg vi killen ta bort filten och gick till en ny bil som han satte sig i och åkte iväg med sin "kollega". Inte nog om det så hade hsn fina jeans, snygg tröja och skin jacka och pratade i en iphone 5. Dom finns ju överallt, vart man än vänder sig. Min 4 åring äskar att ta en sån liten vagn och hon höll i sin femma men då försökte dom ta den ifrån henne. Jag blev riktigt förbannad och skällde ut.

• linnn89

Jag hatar tiggare och som sagt hjälper aldrig för jag vet att de ljuger!!!! Men jag har alltid sett dem bära fula kläder m.m men blir fundersam när några här berättar i detaljer om att de hade iPhone 5 o vilken bil o skor o bla bla bla Ibland överdriver ni för att ni är arga... Ni får bli arga men säg det ni såg bara utan att överdriva ;) jag är också arg på dem!!

Svar på tråden Tiggare överallt