• Mammamamman

Tiggare överallt

Det sitter två tre tiggare utanför varenda affär...organiserat tigger eller inte,det är riktigt tråkigt att se.
    ´Hur har dom råd att komma hit?
    Var bor dom?
    Är det lagligt?

Det känns för jävligt att se dom och man vet inte om man ska ge pengar eller inte,hur gör ni?

• Svar på tråden Tiggare överallt
  • Moderno
    nordanvind skrev 2015-03-23 11:46:56 följande:

Ge dom varsin ak4 och skicka tillbaka dom till Rumänien så kanske dom kan ordna till landet. Här ska dom inte vara iaf.

De har ju lika stor rätt som andra eu-medborgare att vistas här, söka arbete, jobba, studera, driva företag etc. Däremot har de inte någon som helst rätt att slå upp olovliga boplatser enligt eget gottfinnande. Rimligtvis måste väl samhället se till att ha förmågan att stävja detta. Tycker ni inte det?
  • Paulina P P
    Moderno skrev 2015-03-23 11:53:36 följande:
    De har ju lika stor rätt som andra eu-medborgare att vistas här, söka arbete, jobba, studera, driva företag etc. Däremot har de inte någon som helst rätt att slå upp olovliga boplatser enligt eget gottfinnande. Rimligtvis måste väl samhället se till att ha förmågan att stävja detta. Tycker ni inte det?
    Först skaffa jobb och sedan bostad. Finns inget jobb får man söka det någon annan stans.
  • nordanvind
    Moderno skrev 2015-03-23 11:53:36 följande:

Jo enligt rådande lagar så har de ju det. Jag tycker dock inte att de ska ha den rätten. Mina far och morföräldrar och deras föregångare byggde knappast upp vårt sociala skyddsnät för att rumänska politiker ska kunna skita i sina medborgare. Och ursäkta om det låter hårt men i helvete att jag tänker i det närmaste bli påtvingad ett internationellt socialt engagemang när jag går och handlar. Det är något jag väljer själv. Våra svenska tiggare hjälper jag gärna för där har våra inkompetenta politiker misslyckats och det har även jag en viss del i. Men rumänsk som sitter och gungar på trottoaren gör mig bara förbannad.
    asar och runor står mig bi
  • lillaponnyn

Men om markägaren får böta och det bara är kronfogden som får vräka vem ska betala?

det står så olika i alla tidningar vad är sanningen?

Får verkligen markägaren i malmö böta för att de bygger kåkstäder där som inte han/hon kan stoppa?

Och varför får inte svenska hemlösa bygga kåkstäder lite var som helst som i malmö i parkerna?

• Paulina P P
    lillaponnyn skrev 2015-03-24 05:55:40 följande:

Men om markägaren får böta och det bara är kronfogden som får vräka vem ska betala?

det står så olika i alla tidningar vad är sanningen?

Får verkligen markägaren i malmö böta för att de bygger kåkstäder där som inte han/hon kan stoppa?

Och varför får inte svenska hemlösa bygga kåkstäder lite var som helst som i malmö i parkerna?

Det är verkligen konstigt. Om det är en tomt med bostad borde det räknas som hemfridsbrott, men att inga liknande regler finns här är konstigt.
  • Jorunn2
    Jonny55 skrev 2015-03-23 15:55:51 följande:

kan man ragga på en snygg rumänsk tiggar brud?

Det skulle jag inte råda dig till. Risken är stor att hon har någon sjukdom, och då menar jag inte bara "sådana" sjukdomar utan även t.ex. TBC, Hepatit B och diverse parasiter. Dessutom lär du få hela klanen efter dig...
  • Jorunn2
    nordanvind skrev 2015-03-23 12:05:01 följande:
    Jo enligt rådande lagar så har de ju det. Jag tycker dock inte att de ska ha den rätten. Mina far och morföräldrar och deras föregångare byggde knappast upp vårt sociala skyddsnät för att rumänska politiker ska kunna skita i sina medborgare. Och ursäkta om det låter hårt men i helvete att jag tänker i det närmaste bli påtvingad ett internationellt socialt engagemang när jag går och handlar. Det är något jag väljer själv. Våra svenska tiggare hjälper jag gärna för där har våra inkompetenta politiker misslyckats och det har även jag en viss del i. Men rumänsk som sitter och gungar på trottoaren gör mig bara förbannad.
    Exakt så känner jag också. 

Älskar ditt nick förresten!  
  • familjenstygg
    Paulina P P skrev 2015-03-23 08:18:55 följande:
    Hade ju varit OK om det bekostades till 100% av EU-pengar. Varför ska Sverige skjuta till pengar? Det är inte vårt problem och vi är en av de största betarna till EU.
    Det är i slutänden ändå Sverige och dess skattebetalare som står för kostnaderna så att gå omvägen via EU är bara onödigt slöseri.
Svar på tråden Tiggare överallt