• Mammamamman

Tiggare överallt

Det sitter två tre tiggare utanför varenda affär...organiserat tigger eller inte,det är riktigt tråkigt att se.
    ´Hur har dom råd att komma hit?
    Var bor dom?
    Är det lagligt?

Det känns för jävligt att se dom och man vet inte om man ska ge pengar eller inte,hur gör ni?

• Svar på tråden Tiggare överallt
  • ormbiten

Jag bor på en mindre ort med ca 1000 invånare där vi nu också har fått rumänska tiggare för förstå gången. 
    Varje morgon kommer det en rumänskt registrerad bil med 5-6 personer i och släpper av en kille utanför Konsumbutiken, sen sitter han där i stort sett hela dagen med en mugg i handen, på kvällen kommer samma bil och plockar upp honom igen.

Varje dag kommer han in på bensinstationen som ligger några hundra meter därifrån (jag driver stationen) och köper en eller två askar cigaretter och betalar varje gång med enkronor och femmor.

Om dom som skänker honom pengar visste att deras pengar gick till cigaretter så skulle nog förmodligen hans mugg förbli helt tom...

Han är ju i alla fall smart killen eftersom han inte går in på Konsum och köper sina cigaretter. 

• IsDimma

Det värsta hörde jag när jag träffade mina föräldrar nu i veckan. Dom bor på en liten ort och pappa jobbar på en ännu mindre ort. Men dör sitter det iaf en tiggare utanför banken måndag-fredag. Och när pappa hade jour och åkte förbi en lördag nu för ett tag sen. Då hade denna tiggare satt sig precis bredvid bankomaten det borde vara en fredad zon

• nordanvind

Jag ger INTE pengar till utländska tiggare. De är lika ofta tjuvar och dessutom har de ett hemland att tigga i. Att dessa personer ökar i antal gör att engagemanget för våra svenska utsatta blir mindre. Svenska tiggare ger jag pengar. De är ett problem som vårt svenska samhälle har orsakat och är därför vårt ansvar. Att ta hand om dessa blir mkt svårare om vi samtidigt ska ta hand om de hitresta. Dessutom krigar de hitresta sinsemellan. De hotar och misshandlar varandra över de bästa platserna. Då har vi ytterligare en grund för våld och kriminalitet som kan drabba oskyldiga svenskar.

asar och runor står mig bi
  • Ben66

Tyvärr verkar detta med hitresta tiggare vara något som vi alla måste lära oss leva med.Inga politiska partier lär förhindra tiggarna från att försöka dra in pengar.
    Jag gillar inte att vissa är så "på" när de tigger och att det blir så jävla skräpigt och nedskitat vid de platser som de bor. Städarna som arbetar åt Stockholm stad får städa men gör inte gärna det pga hot har jag förstått av dom som jag pratat med.
    De som sitter ner och tigger längst en vägg (även vid en bankomat) eller vid ett hörn på trotoaren stör inte mig.

• Rataxes

Hittar det inte nu, men från hyggligt säkra källor sägs det att svenska uteliggare byggde en antydan till en kåkstad utanför kommunhuset i Malmö.

Det tog tydligen inte mycket mer än 2-4 timmar så var det rivet och avhyst.

Ur en ordningssynpunkt är det förstås närmast föredömligt och helt korrekt men man fråga sig varför man inte alltid gör så?

Varför inte varenda "EU-migrant" råkar ut för samma sak.

Är det skillnad på folk och folk?

Har vi olika lagar för olika grupper?

Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
  • lillaponnyn
    Rataxes skrev 2015-03-22 13:36:29 följande:

Hittar det inte nu, men från hyggligt säkra källor sägs det att svenska uteliggare byggde en antydan till en kåkstad utanför kommunhuset i Malmö.

Ur en ordningssynpunkt är det förstås närmast föredömligt och helt korrekt men man fråga sig varför man inte alltid gör så?

ja så är det nog läste också om detta i tidningen men min fråga är om staten lägger en massa pengar på dessa tiggare vad händer med det svenska folket som bor på gatan?
    kommer det finnas några pengar åt dem från svenska staten? kvar?
  • MioEliott

Jag bor ute på glesbygden, och här är tiggarna mer "ärliga". De har helt enkelt ögonen på sig här, alla har koll på alla och skulle tiggarna ses i fina bilar och kläder så skulle hela bygden veta om det direkt. Tiggarna är trashankar som sover i en gammal rostig van på en rastplats med toaletter.
    Därmed inte sagt att de är mer populära för det men.. de är stillsammare än i storstäderna och aktar sig för att sitta mitt i tramp.

• Radiobil
    Rataxes skrev 2015-03-22 13:36:29 följande:

Facebookgruppen Nej Till Tiggare i Sverige.
  • Rataxes
    lillaponnyn skrev 2015-03-22 13:43:56 följande:
    ja så är det nog läste också om detta i tidningen men min fråga är om staten lägger en massa pengar på dessa tiggare vad händer med det svenska folket som bor på gatan?
    kommer det finnas några pengar åt dem från svenska staten? kvar?
    MILJONER TILL FATTIGA EU-MIGRANTER
    Via EU-programmet FEAD ska 90 miljoner kronor under fem år satsas på fattiga EU-medborgare som vistas tillfälligt i Sverige. Svenska staten bidrar med 12 miljoner och resten är EU-pengar.

Pengarna ska användas för att ge bland annat hemlösa romer ett värdigare liv, rapporterar SR Ekot.

Minst 700 individer ska delta i programmet fram till år 2020, enligt Nardin Crisbi, nationell samordnare på ESF-rådet som ansvarar för programmet.
    //TT

Smart av EU, övriga länder satsar 78 mkr och Sverige 12 och vi får problemen på köpet.

Drygt 125tkr/tiggare blir det.

Skriv ut en check och skicka dem direkt till Rumänien eller är förflyttning nödvändig för att vinna jackpotten?

Det har varit tal om att outsourca fångvård och asyltanter till billigare länder.
    Nu gör EU så med Sverige. Outsourca tiggare till Sverige tror jag inte var ett av skälen till att rösta ja till EU.

Udda tider
    Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
  • Ben66
    Rataxes skrev 2015-03-22 13:49:22 följande:
    MILJONER TILL FATTIGA EU-MIGRANTER
    Via EU-programmet FEAD ska 90 miljoner kronor under fem år satsas på fattiga EU-medborgare som vistas tillfälligt i Sverige. Svenska staten bidrar med 12 miljoner och resten är EU-pengar.

Pengarna ska användas för att ge bland annat hemlösa romer ett värdigare liv, rapporterar SR Ekot.

Minst 700 individer ska delta i programmet fram till år 2020, enligt Nardin Crisbi, nationell samordnare på ESF-rådet som ansvarar för programmet.
    //TT

Smart av EU, övriga länder satsar 78 mkr och Sverige 12 och vi får problemen på köpet.

Drygt 125tkr/tiggare blir det.

Skriv ut en check och skicka dem direkt till Rumänien eller är förflyttning nödvändig för att vinna jackpotten?

Det har varit tal om att outsourca fångvård och asyltanter till billigare länder.
    Nu gör EU så med Sverige. Outsourca tiggare till Sverige tror jag inte var ett av skälen till att rösta ja till EU.

Udda tider
    Vi väntar på Härliga tider... NOT
Svar på tråden Tiggare överallt