Birgitta02 skrev 2014-03-13 15:31:20 följande:
Alltså... det handlar inte om att få mat för dagen. Kostar några kronor. Tiggarna finns här för att de har barn att försörja. Barn som finns kvar i hemländerna. Tiggarna har inte nytta av kassar med mat - de behöver reda pengar. Men sällan får de ihop tillräckligt för att skicka hem. Många är här några månader, åker hem. För att komma tillbaka igen. Och de tar gärna till käppar och krökta ryggar för att väcka medlidande.
Jag har inte några åsikter om de här tiggarna - jag har inte varit i situationen själv och tänker inte uttala mig. Men många av inläggen här är både okunniga och hätska. Många tror de vet allt. Men gå i tiggarnas skor en dag. Eller en vecka. Och samtidigt veta att era barn svälter.
Mina barn skulle också ha det dåligt om jag skaffat 6-7 stycken istället för att skaffa mig en utbildning och
planera inför framtiden. Jag vet också att deras förutsättningar förmodligen är bra mycket sämre än mina. Men mina småpengar löser inte deras livssituation och jag tror att det är
det som gör folk upprörda och trötta - om alla ger en femma så blir det ju ett helt OK sätt att tjäna pengar och ingen behöver ändra något fundamentalt i sitt liv, eller ett lands lagar, för att förbättra situationen långsiktigt.