• Mammamamman

Tiggare överallt

Det sitter två tre tiggare utanför varenda affär...organiserat tigger eller inte,det är riktigt tråkigt att se.
    ´Hur har dom råd att komma hit?
    Var bor dom?
    Är det lagligt?

Det känns för jävligt att se dom och man vet inte om man ska ge pengar eller inte,hur gör ni?

• Svar på tråden Tiggare överallt
  • Swinghunny
    linnn89 skrev 2014-03-13 11:39:12 följande:
    Jag hatar tiggare och som sagt hjälper aldrig för jag vet att de ljuger!!!! Men jag har alltid sett dem bära fula kläder m.m men blir fundersam när några här berättar i detaljer om att de hade iPhone 5 o vilken bil o skor o bla bla bla Ibland överdriver ni för att ni är arga... Ni får bli arga men säg det ni såg bara utan att överdriva ;) jag är också arg på dem!!

Min man är centrumchef i ett köpcentrum i Stockholm. Han säger åt tiggarna varje dag att ge sig av därifrån, men de skiter i det och polisen kan inte göra något åt det. De rycker folk i kläderna när de går förbi och tigger (eller snarare KRÄVER) pengar. De har också iPhones!  De går bl.a. in i mataffären de sitter utanför och stjäl. Min man fick reda på av polisen att en av männen har en egen lägenhet norr om stan. (det här köpcentrumet ligger söder om stan).  I slutet av arbetsdagen kommer en fin bil och hämtar dem! Nu när det är såhär i min mans centrum, varför skulle det då inte kunna vara så på flera platser? Verkar snarare som att du inte vill inse problemet och blundar för hur de beter sig! De uppträder hotfullt och obehagligt! Varför skulle vi överdriva?!

Life is like a rollercoaster!
  • EnGladPingvin

Jag känner mig splittrad i den här frågan. Har otroligt svårt att tro att någon frivilligt lämnar sina barn, reser till andra änden av Europa och sätter sig på gatorna för att tigga mitt i vintern om de har något val. En rumänsk ansvarig tjänsteman påstod att de gör det för att de gillar att resa, vilket är sådant skitsnack så man undrar vad som är fel i hans huvud som ens kan kläcka ur sig något sådant. Det handlar om desperata människor. Kommentarer som att de borde skaffa sig en utbildning och ett jobb är så verklighetsfrånvända att det är tragiskt. De flesta av de här personerna har inte gått en dag i skola i sitt liv. De har inte haft möjligheten att skaffa sig en utbildning och de får inte några jobb.

Såg Debatt för ett tag sedan där de intervjuade en av dessa kvinnor och hon berättade just om att det är tigga på gatorna här, prostituera sig eller rota i sopor för att få mat till sina barn som är hennes alternativ. Genom att tigga här kan hon skicka hem tillräckligt mycket för att hennes barn ska kunna gå i skola och få en utbildning som hon själv aldrig fått samt se till att de i alla fall har mat för dagen och ved att värma bostaden med. Är det någon som på allvar tror att hon skulle lämna dem och tigga på gatorna i ett land långt bort om hon hade något val?

Samtidigt är det inte en hållbar lösning att ha kåkstäder och tiggare på gatorna. Vi kan inte heller försörja Europas alla fattiga. EU måste sätta press på Rumänien och Bulgarien att ta hand om sin egen befolkning. Annars borde de inte längre få vara en del av EU. Det finns till och med bidrag att söka av EU för att förhindra fattigdom. Rumänien har valt att inte söka mer än 20-25% av de bidrag för detta som de har möjlighet till. De vill inte hjälpa romerna och det är oacceptabelt.

• Maräng 93

Är så fruktansvärt irriterad över dessa tiggare. Ser också hur dom pratar i telefon, handlar mat på dyra caféer osv. Förstår inte att folk fortfarande ger dom pengar. Uppenbarligen gör dom ju det eftersom dom sitter kvar på samma ställe dag efter dag. Ser ofta äldre människor som ger pengar, min mormor tycker så sund om dom och jag har flera gånger försökt förklara att det inte är synd om dom. Känner också att jag vill sparka undan koppen för dom och säga till dom att man kan jobba för att få pengar istället. Känner att om någon spelar dragspel för att tjäna pengar är det en sak. Men att bara sitta rakt upp och ner på gatan för att VI arbetande människor ska betala deras mat är för jävla fräckt. Skicka hem dom, se till att dom ute får komma tillbaka hit och förbjud tiggeri.

• Runes

Hoppas att Rumänien hotas och skärper sig

• Gert

Antingen utesluts Rumänien ur EU eller så folkomröstar Sverige om utträde ur EU. Jag är ganska säker på att en omröstning skulle sluta med ett utträde om medborgarna fick välja, vilket vi inte får. Det är Carl Bildt som väljer åt oss.

• Runes
    Gert skrev 2014-03-15 17:16:09 följande:
    Antingen utesluts Rumänien ur EU eller så folkomröstar Sverige om utträde ur EU. Jag är ganska säker på att en omröstning skulle sluta med ett utträde om medborgarna fick välja, vilket vi inte får. Det är Carl Bildt som väljer åt oss.
    Men Rumänerna pressas nu.
  • Paulina P P

Tror inte på allt snack om fina bilar och iPhones...

Men... att folk anser sig behöva komma till Sverige för att tigga är Rumäniens ansvar. De måste ta tag i det. Det var inte såhär den fria rörligheten i EU var tänkt att bli.

• Swinghunny
    Paulina P P skrev 2014-03-17 08:43:23 följande:
    Tror inte på allt snack om fina bilar och iPhones...

Men... att folk anser sig behöva komma till Sverige för att tigga är Rumäniens ansvar. De måste ta tag i det. Det var inte såhär den fria rörligheten i EU var tänkt att bli.

Öppna ögonen!

Du får tro vad du vill, säger bara vad som händer i det köpcentrum min sambo sköter!

ALLA tiggare har som sagt inte en "arbetsgivare" som håller med tak över huvudet osv mot att de arbetar. Självklart finns det tiggare som kommer hit och är ensamma, bara har sig själv och försöker att få ihop pengar till sina barn hemma i tex Rumänien.

I fredags pratade dessutom min sambo med en av tiggarnas "chef" som kom för att hämta tiggaren i en helt ny volvo i det köpcentrum min sambo sköter. Men visst...sånt sker ju inte...speciellt inte varje dag...som i det här centrumet! För min sambo och alla i köpcentrumet (både arbetande och kunder) + polisen inbillar sig sääääkert bara..de måste ha inbillat sig de senaste 2 åren ang. detta problem! Och ang. iPhones, eh JO, det är sant! De sitter och smsar och smsar och ringar, sen gömmer de telefonen under filten de har över sig! Detta har också min sambo sett både en och flera ggr om dagen, varje dag! Det är uppenbarligen inte bara i det här centrumet eftersom flera andra vittnar om att det är såhär på flera platser i landet. Men om du vill välja att tycka synd om och tro på dem så SURE! Då kan ju DU skänka pengar (av vilka ca 80% går till deras "chefer").

Jag har svårt att tycka synd om folk som luras (speciellt såhär uppenbart) och som stjäl för att sedan fräckt sätta sig en bit ifrån för att försöka sälja stöldgodset! Man beter sig inte så, även om man är "fattig"!

Vill man skänka pengar så är det nog större chans att de kommer "till rätt person" om man skänker till passiva tiggare som bara sitter och inte säger så mkt. De som hugger tag i ens kläder, tjatar, rusar upp och går efter dig osv, de är tvungna att göra detta för att deras "arbetsgivare" kräver det!

Life is like a rollercoaster!
  • Paulina P P
    Swinghunny skrev 2014-03-17 10:48:42 följande:

Öppna ögonen!

Du får tro vad du vill, säger bara vad som händer i det köpcentrum min sambo sköter!

ALLA tiggare har som sagt inte en "arbetsgivare" som håller med tak över huvudet osv mot att de arbetar. Självklart finns det tiggare som kommer hit och är ensamma, bara har sig själv och försöker att få ihop pengar till sina barn hemma i tex Rumänien.

I fredags pratade dessutom min sambo med en av tiggarnas "chef" som kom för att hämta tiggaren i en helt ny volvo i det köpcentrum min sambo sköter. Men visst...sånt sker ju inte...speciellt inte varje dag...som i det här centrumet! För min sambo och alla i köpcentrumet (både arbetande och kunder) + polisen inbillar sig sääääkert bara..de måste ha inbillat sig de senaste 2 åren ang. detta problem! Och ang. iPhones, eh JO, det är sant! De sitter och smsar och smsar och ringar, sen gömmer de telefonen under filten de har över sig! Detta har också min sambo sett både en och flera ggr om dagen, varje dag! Det är uppenbarligen inte bara i det här centrumet eftersom flera andra vittnar om att det är såhär på flera platser i landet. Men om du vill välja att tycka synd om och tro på dem så SURE! Då kan ju DU skänka pengar (av vilka ca 80% går till deras "chefer").

Jag har svårt att tycka synd om folk som luras (speciellt såhär uppenbart) och som stjäl för att sedan fräckt sätta sig en bit ifrån för att försöka sälja stöldgodset! Man beter sig inte så, även om man är "fattig"!

Vill man skänka pengar så är det nog större chans att de kommer "till rätt person" om man skänker till passiva tiggare som bara sitter och inte säger så mkt. De som hugger tag i ens kläder, tjatar, rusar upp och går efter dig osv, de är tvungna att göra detta för att deras "arbetsgivare" kräver det!

Och det syns på långt håll att det är just iPhones? I någon tråd skrev någon att de hade iPhone 5. Hur ser man det på några meters håll som det var i det fallet?
Svar på tråden Tiggare överallt