Paulina P P skrev 2014-03-17 08:43:23 följande:
Tror inte på allt snack om fina bilar och iPhones...
Men... att folk anser sig behöva komma till Sverige för att tigga är Rumäniens ansvar. De måste ta tag i det. Det var inte såhär den fria rörligheten i EU var tänkt att bli.
Öppna ögonen! 
Du får tro vad du vill, säger bara vad som händer i det köpcentrum min sambo sköter!
ALLA tiggare har som sagt inte en "arbetsgivare" som håller med tak över huvudet osv mot att de arbetar. Självklart finns det tiggare som kommer hit och är ensamma, bara har sig själv och försöker att få ihop pengar till sina barn hemma i tex Rumänien.
I fredags pratade dessutom min sambo med en av tiggarnas "chef" som kom för att hämta tiggaren i en helt ny volvo i det köpcentrum min sambo sköter. Men visst...sånt sker ju inte...speciellt inte varje dag...som i det här centrumet! För min sambo och alla i köpcentrumet (både arbetande och kunder) + polisen inbillar sig sääääkert bara..de måste ha inbillat sig de senaste 2 åren ang. detta problem! Och ang. iPhones, eh JO, det är sant! De sitter och smsar och smsar och ringar, sen gömmer de telefonen under filten de har över sig! Detta har också min sambo sett både en och flera ggr om dagen, varje dag! Det är uppenbarligen inte bara i det här centrumet eftersom flera andra vittnar om att det är såhär på flera platser i landet. Men om du vill välja att tycka synd om och tro på dem så SURE! Då kan ju DU skänka pengar (av vilka ca 80% går till deras "chefer").
Jag har svårt att tycka synd om folk som luras (speciellt såhär uppenbart) och som stjäl för att sedan fräckt sätta sig en bit ifrån för att försöka sälja stöldgodset! Man beter sig inte så, även om man är "fattig"!
Vill man skänka pengar så är det nog större chans att de kommer "till rätt person" om man skänker till passiva tiggare som bara sitter och inte säger så mkt. De som hugger tag i ens kläder, tjatar, rusar upp och går efter dig osv, de är tvungna att göra detta för att deras "arbetsgivare" kräver det!