• Anonym (ohnoooo)

Zalando säljer fejk?

Beställde hem två väskor från zalando en michael kors selma och en ralph ralph lauren väska
    båda hade MASSOR med defekter som en äkta väska aldrig skulle kunna gå igenom kontrollerna som är gjorda på de äkta.
    Provad MK väskan en dag på stan och den blev mer ostabil för varje timme.
    Ralph lauren väskan var också full med defekter.

zalando säger att dom har samarbete med dessa designers och att väskorna är genuina.

Men när jag mailade till Ralph lauren själva så säger dom att dom inte kan garantera äkthet på zalandos väskor.
    väntar fortfarande på svar från MK.

Någon med erfarenheter, jag har googlat lite och vet att folk ialafll har haft problem med märkeskläderna och misstänk att dom var oäkta.

• Svar på tråden Zalando säljer fejk?
  • Anonym (?)
    Anonym (vilka fötter?) skrev 2014-03-17 16:47:48 följande:
    Hur vet du vad TS har på fötterna? Du uttalar dig tvärsäkert utan att ha en aning, utan att ha sett hennes väskor och grunden till den rimliga misstänksamhet hon känner.

Det låter nästan som du representerar bolaget på något sätt men i så fall vore det ärligare att vara rak och öppen med detta.

Personligen har jag ingen som helst aning men tycker det låter som ett väldigt smart sätt att tjäna pengar (kortsiktigt). Handla 2:a sortering billigt och kräng via postorder, var generös med återbetalning (eftersom de allra flesta a) inte upptäcker felen eller b) inte orkar klaga/bråka).
    När TS kollar med producenten så svarar de att de inte kan garantera äktheten/kvaliteten.

Min gissning är att detta sker lite halvt om halvt med tillverkarnas godkännande, typ: "köp gärna vår 2:a, 3:e-sortering och sälj men vi kommer inte ta ansvar för något. Om vi tillfrågas kommer vi att svara att vi inte kan garantera kvaliteten."
    Alla tjänar pengar och konsumenterna får lite sämre grejer men iofs till lite bättre priser (antar jag, vet inte prisnivån på Zalando)..

Att någon anonym spekulerar runt detta på ett internetforum - utifrån uppenbara kvalitetsbrister - kan aldrig betraktas som förtal.

Vem är du anonym (?)  ?
    Vad är ditt intresse i detta?
    Återigen, bolaget är så stort, visar bilder från märkesföretagens reklamkampanjer, skulle det sälja kopior skulle bolaget vara stängt för länge sedan.
    Det fungerar inte att sälja kopior i denna stora omfattning !
  • Anonym (ohnoooo)

skit också får inte in bilderna.. ska se om aj kan få in dom lite senare när jag är hemma.

• Anonym (?)
    Anonym (äkta vara?) skrev 2014-03-17 16:47:01 följande:
    Nej, du har fel. Juridiska personer(tex företag) kan inte förtalas enligt svensk lag.
    Det heter ngt annat när det gäller företag, kan bara inte finna termen, men det kan säkert du !
    Att " svartmåla " ett företag är inget att rekommenderar.
  • Anonym (vilka fötter?)
    Anonym (?) skrev 2014-03-17 16:42:55 följande:
    Japp , det vet jag !
    Har arbetat med bl.a LV, Chanel, Dior och Cartier mellan 1999 - 2008.
    Säger inte att jag kan allt, men det kan jag lovad dig, MASSA mer än du  !!! Solig
    Vad har du haft för typ av tjänster då du jobbat med dessa företag (eller är det bara märkena)?
    Det känns bara löjligt och rejäl brist på ödmjukhet när du "lovar" att du kan "MASSA" mer än TS.

Hur skulle du kunna veta det? 
    Du har ju ingen som helst aning om vem TS är, vilken erfarenhet hon har och hur mycket hon kan?

Din egen kunskap verkar däremot starkt begränsad eftersom du tror/påstår att TS skulle kunna fällas för förtal..
    Hur kan du påstå sånt utan att ha den minsta kunskap om immateriell rätt? och varför skulle du ens ha ett intresse att påstå på ett sätt som nästan låter som ett hot?

Igen.. vem är du?
    På vilket sätt är du anknuten till zalando? Är det nån närstående som jobbar där eller känner du nån?
    Du verkar driva deras rätt på ett fullständigt orimligt sätt och det är helt osannolikt att du bara "råkar" ha ett intresse att kämpa på det här sättet.

Tala ur skägget nu!
  • Anonym (vilka fötter?)
    Anonym (?) skrev 2014-03-17 16:50:38 följande:
    Återigen, bolaget är så stort, visar bilder från märkesföretagens reklamkampanjer, skulle det sälja kopior skulle bolaget vara stängt för länge sedan.
    Det fungerar inte att sälja kopior i denna stora omfattning !
    först och främst: det ÄR ju inte kopior om det är 2:a sortering. Om produktionsföretaget dessutom gett sitt "tysta" godkännande så kommer de ju aldrig stämmas..

Vilken del är det du har svårt att förstå? 
  • Anonym (äkta vara?)

"Hej, beställde att par barnskor sorell, de såg anorlunda från butik, ringde sorell och fick reda på att detta är en kopia. Har skickat tillbaka skorna i slutet på aug har fortfarande inte fått några pengar, trots påtryckningar ca 6st….."
    www.schytts.se/ar-zalando-se-bra-att-handla-fran/

Verkar lite konstigt, men jag vet inte.

• Anonym (ohnoooo)
    Anonym (?) skrev 2014-03-17 16:42:55 följande:
    Japp , det vet jag !
    Har arbetat med bl.a LV, Chanel, Dior och Cartier mellan 1999 - 2008.
    Säger inte att jag kan allt, men det kan jag lovad dig, MASSA mer än du  !!! Solig
    Vad bra att jag talar med ett proffs då!
    Ska det verkligen vara skillnader på materialet om man köper en exakt likadan väska, en från zalando och en från MK:s egna butik på NK? Och sömmarna vara olika?

Ska saffianoläder buckla sig efter en användning i torrt väder?
  • Anonym (?)
    Anonym (vilka fötter?) skrev 2014-03-17 16:47:48 följande:
    Hur vet du vad TS har på fötterna? Du uttalar dig tvärsäkert utan att ha en aning, utan att ha sett hennes väskor och grunden till den rimliga misstänksamhet hon känner.

Det låter nästan som du representerar bolaget på något sätt men i så fall vore det ärligare att vara rak och öppen med detta.

Personligen har jag ingen som helst aning men tycker det låter som ett väldigt smart sätt att tjäna pengar (kortsiktigt). Handla 2:a sortering billigt och kräng via postorder, var generös med återbetalning (eftersom de allra flesta a) inte upptäcker felen eller b) inte orkar klaga/bråka).
    När TS kollar med producenten så svarar de att de inte kan garantera äktheten/kvaliteten.

Min gissning är att detta sker lite halvt om halvt med tillverkarnas godkännande, typ: "köp gärna vår 2:a, 3:e-sortering och sälj men vi kommer inte ta ansvar för något. Om vi tillfrågas kommer vi att svara att vi inte kan garantera kvaliteten."
    Alla tjänar pengar och konsumenterna får lite sämre grejer men iofs till lite bättre priser (antar jag, vet inte prisnivån på Zalando)..

Att någon anonym spekulerar runt detta på ett internetforum - utifrån uppenbara kvalitetsbrister - kan aldrig betraktas som förtal.

Vem är du anonym (?)  ?
    Vad är ditt intresse i detta?
    Har arbetat med denna typ av försäljning under ca 10 år. Vet hur mkt rykten och uppfattningar som figurerar kring olika distributörer.
    Inget företag VÅGAR sälja kopior och säga att det är äkta. Detsamma att sälja kopior är ur ekonomisk och juridisk synpunkt direkt " livsfarligt " 
    Du kan få hela ditt varulager konfiskerat av KFM, om du har det i Sverige, om ngn påstår att du har kopior.
    Se på COOP och tvisten med Converse. Här påstår Converse att COOP säljer kopior men så är inte fallet. 
    Här har Coop köpt upp skor från en agent i ett annat land, har alla dokument som behövs men blir trots det anmälda.
    Företag skulle aldrig acceptera att ett postorderföretag ligger och kränger deras produkter som kopior !!
    Har du åkt in till Italien med en kopia, oavsett vilken vara, och blir stoppad av Tullen.
    Då vet du vad som händer ! Bara tråkigheter och elände samt fruktansvärt dyrt.
  • Anonym (opop)

fick hem ett par skor som låg i en jätte trasig skokartong något var galet
    men jag orkade inte bråka och la ner det 

• Anonym (vilka fötter?)
    Anonym (?) skrev 2014-03-17 17:02:05 följande:
    Har arbetat med denna typ av försäljning under ca 10 år. Vet hur mkt rykten och uppfattningar som figurerar kring olika distributörer.
    Inget företag VÅGAR sälja kopior och säga att det är äkta. Detsamma att sälja kopior är ur ekonomisk och juridisk synpunkt direkt " livsfarligt " 
    Du kan få hela ditt varulager konfiskerat av KFM, om du har det i Sverige, om ngn påstår att du har kopior.
    Se på COOP och tvisten med Converse. Här påstår Converse att COOP säljer kopior men så är inte fallet. 
    Här har Coop köpt upp skor från en agent i ett annat land, har alla dokument som behövs men blir trots det anmälda.
    Företag skulle aldrig acceptera att ett postorderföretag ligger och kränger deras produkter som kopior !!
    Har du åkt in till Italien med en kopia, oavsett vilken vara, och blir stoppad av Tullen.
    Då vet du vad som händer ! Bara tråkigheter och elände samt fruktansvärt dyrt.
    Hur kan du ha arbetat med försäljning i 10 år och ha så svårt med läsförståelse...?
    Du ägnar ett helt långt inlägg och att prata om kopior som svar på mina - men jag har extremt tydligt pratat om att det handlar om

ANDRASORTERING ELLER TREDJESORTERING

Det finns inget olagligt i detta och inga som helst juridiska risker förutom problemet med försämrad kvalitet (vilket iofs kan riskera att påverka varumärkets anseende).

Kan du svara på frågan om vem du är och vilket intresse du har i företaget Zalando?
    Jag tror inte nån här går på att du bara "råkar" vara engagerad i största allmänhet...
Svar på tråden Zalando säljer fejk?