• BigMami

Den stora MAKE-UP tråden!

Här tänkte jag att vi kunde samla in alla våra bästa make-up tips & trix, samt rekommendera de bästa make-up produkterna m.m

• Svar på tråden Den stora MAKE-UP tråden!
  • Emmalinnéa
    k girl skrev 2014-03-26 13:01:18 följande:
    Är helt osminkad om jag, som nu, jobbar hemifrån hela dagen. Men annars brukar jag använda en lätt täckande dagkräm, rouge (MAC eller Nars), en diskret ögonskugga, oftast lite grålila eller koppar, eyeliner, mascara och fylla i ögonbrynen lite. Ibland diskret läppstift. 

Tycker att det är kul att sminka mig mer till fest och framför allt när jag får ta ut svängarna, till exempel på maskerad.
    Okej  

Ja som hemma mamma så sminkar jag mig inte varje dag utan bara på helgerna och om vi ska ut på ärenden.
    Brukar vara rätt så många moment.

Fuktkräm på
    ansiktsprimer på
    foundation på
    sen fyller jag i ögonbrynen med en brow wiz och sen med brynpuder
    sen brukar jag ta lite concealer under ögonbrynet för att lyfta brynet lite
    sen tar jag ögonprimer och lägger några ögonskuggor minst 3 
    sen lägger jag på eyeliner eller kajal på övrefransraden 
    sen tar jag på mig mascara
    sen tar jag på två olika concealers en lite rosa för att dölja ringarna under ögonen och en lite gulare och väldigt ljus på det i en triangel under ögat.
    sen pudrar jag ansiktet
    sen konturerar jag ansiktet och highlightar 
    sen värmer jag ansiktet med lite bronzer
    sen åker rougen på
    tillslut sprayar jag hela ansiktet med en settingspray och tar på läppglans eller lite läppbalsam

Har fler olika metoder ibland kunturerar jag med krämprodukter och ibland med puder och har olika sorters puder för olika ställen på ansiktet.
    Ibland blir det fler steg detta är min vanliga rutin.

Det låter mycket men ser inte så mycket ut
  • BigMami
    Vickisen skrev 2014-03-26 13:05:31 följande:
    Min absoluta favorit foundation som håller jättebra, är lätt att applicera, oxiderar inte, täcker bra men ger ändå inte ett "onaturligt" intryck är Estee Lauders Double Wear. Nu letar jag febrilt efter en bra primer för någon med lite torr hy, några förslag på vad jag kan testa?? Tar tacksamt emot tips på bra mascaror för de med långa men tunna ögonfransar Har varierat mellan Lancoms Hypnose, L'Oreals collagene Volyme och MaxFactors False Lash effect men tycker inte att någon av dem är "jättebra" :(

Vad har du för dagkräm?
  • BigMami

Oh jag glömde också att jag avslutar "mejken" med MAC fix sprej! Superbra och doftar underbart gott

• Emmalinnéa
    Min absoluta favorit foundation som håller jättebra, är lätt att applicera, oxiderar inte, täcker bra men ger ändå inte ett "onaturligt" intryck är Estee Lauders Double Wear.

Nu letar jag febrilt efter en bra primer för någon med lite torr hy, några förslag på vad jag kan testa?? Tar tacksamt emot tips på bra mascaror för de med långa men tunna ögonfransar Solig Har varierat mellan Lancoms Hypnose, L'Oreals collagene Volyme och MaxFactors False Lash effect men tycker inte att någon av dem är "jättebra" :(
    jag har extremt torrhy
    har provat hur många primer som helst och den jag alltid går tillbaka till är loreals primer

dyrast är faktiskt inte alltid bäst och den känns inte som en hinna på huden.
    har du jättetorr hud gör en lite lätt skrubb i ansiktet och dra på massor av fuktkräm innan du lägger basen

Jag har korta ganska tunna framsar och dior iconic ger verkligen fylliga långa fransar det gör ochå loreal telescopic carbon black men det krävs rätt teknik för att få till det ordentligt.
  • Emmalinnéa
    Min absoluta favorit foundation som håller jättebra, är lätt att applicera, oxiderar inte, täcker bra men ger ändå inte ett "onaturligt" intryck är Estee Lauders Double Wear.

Nu letar jag febrilt efter en bra primer för någon med lite torr hy, några förslag på vad jag kan testa?? Tar tacksamt emot tips på bra mascaror för de med långa men tunna ögonfransar Solig Har varierat mellan Lancoms Hypnose, L'Oreals collagene Volyme och MaxFactors False Lash effect men tycker inte att någon av dem är "jättebra" :(
    Loreals primer är bäst enligt mig och jag har extremt torr hy.
    www.kicks.se/loreal-paris/studio-secrets-smoothing-resurfacing-primer-p989

Viktigast är ju för arbetet innan man lägger basen om man har torr hy, kör en lätt skrubb och rikligt med fuktkräm.
    jag använder själv avene ansiktskräm. och tvättar enbart med vatten i ansiktet ogc med olivolja ifall jag ska ta bort smink. Så naturligt som möjligt

Dior iconic är superb om man vill ha långa fylliga fransar jag har själv korta tunna.
    Lorela telescopic carbon blac är också en favorit men den kräver teknik för att bli perfekt .

Alla har olika fransar så olika mascaror passar för olika personer
  • Emmalinnéa
    Emmalinnéa skrev 2014-03-26 13:20:12 följande:
    Loreals primer är bäst enligt mig och jag har extremt torr hy.
    www.kicks.se/loreal-paris/studio-secrets-smoo...

Viktigast är ju för arbetet innan man lägger basen om man har torr hy, kör en lätt skrubb och rikligt med fuktkräm.
    jag använder själv avene ansiktskräm. och tvättar enbart med vatten i ansiktet ogc med olivolja ifall jag ska ta bort smink. Så naturligt som möjligt

Dior iconic är superb om man vill ha långa fylliga fransar jag har själv korta tunna.
    Lorela telescopic carbon blac är också en favorit men den kräver teknik för att bli perfekt .

Alla har olika fransar så olika mascaror passar för olika personer
    Vill tillägga att just den primern är i mousse form och bör få vila på huden i 5 minuter innan man börjar sminka över den. Den lägger sig inte som en hinna över utan det känns bara återfuktat och lent.
    Har provat de flesta primers och går alltid tillbaka till denna
  • BigMami

Lika viktigt att ansiktet är ordentligt återfuktat på morgonen så en bra nattkräm rekommenderas också! Jag har Biothermes Aquasourse för torr hy och den kan man ha både dag som natt. Undvik ansiktsvatten som torkar ut. Jag kör på Bare Minerals primer, men mest för att den följde med i startkittet jag köpte förut.. Finns säkert bättre primers..

• k girl
    Emmalinnéa skrev 2014-03-26 13:11:42 följande:
    Okej  

Ja som hemma mamma så sminkar jag mig inte varje dag utan bara på helgerna och om vi ska ut på ärenden.
    Brukar vara rätt så många moment.

Fuktkräm på
    ansiktsprimer på
    foundation på
    sen fyller jag i ögonbrynen med en brow wiz och sen med brynpuder
    sen brukar jag ta lite concealer under ögonbrynet för att lyfta brynet lite
    sen tar jag ögonprimer och lägger några ögonskuggor minst 3 
    sen lägger jag på eyeliner eller kajal på övrefransraden 
    sen tar jag på mig mascara
    sen tar jag på två olika concealers en lite rosa för att dölja ringarna under ögonen och en lite gulare och väldigt ljus på det i en triangel under ögat.
    sen pudrar jag ansiktet
    sen konturerar jag ansiktet och highlightar 
    sen värmer jag ansiktet med lite bronzer
    sen åker rougen på
    tillslut sprayar jag hela ansiktet med en settingspray och tar på läppglans eller lite läppbalsam

Har fler olika metoder ibland kunturerar jag med krämprodukter och ibland med puder och har olika sorters puder för olika ställen på ansiktet.
    Ibland blir det fler steg detta är min vanliga rutin.

Det låter mycket men ser inte så mycket ut

Ja, fuktkräm brukar jag givetvis ha. Jag använder Jan Marinis produkter. Som primer på ögonlocket använder jag MAC:s Paint Pots. Konturera ansiktet brukar jag göra till fest, då använder jag en palett med shade och highlighter från MAC. Jag har ett rätt tacksamt ansikte, fin hy och väldigt sällan mörk eller påsig under ögonen, mitt största problem är att jag har couperose (röda kinder). 

• Vickisen
    BigMami skrev 2014-03-26 13:12:48 följande:

Vad har du för dagkräm?
    Jag använder numera Miniderm från apoteket i ansiktet.
  • BigMami
    Vickisen skrev 2014-03-26 13:32:13 följande:
    Jag använder numera Miniderm från apoteket i ansiktet.

Den hade vi till vår son då han var jättetorr och jg tyckte den var kass... Men är det en ansiktskräm?
Svar på tråden Den stora MAKE-UP tråden!