• BigMami

Den stora MAKE-UP tråden!

Här tänkte jag att vi kunde samla in alla våra bästa make-up tips & trix, samt rekommendera de bästa make-up produkterna m.m

• Svar på tråden Den stora MAKE-UP tråden!
  • Minniemousemommy
    Emmalinnéa skrev 2014-03-26 12:41:35 följande:
    Absolute favorit läppstiftet i färgen flirt  och på andra plats kommer nog nyx läppstift och deras buttergloss.

Vilka är era favvo mascaror?

Maybelline lash stiletto.
    Loreal wings false lash.
    Benefit they're real.

• Minniemousemommy
    mmjansson85 skrev 2014-03-26 15:07:40 följande:
    Hur lång tid tar det för er att sminka er? För mig brukar det ta 20 minuter ca.
    5-10 minuter. Fullt face tex till fest tar ca 15-20 minuter. Fast man blir rätt proffsig när man hållt på länge, att sminka andra och sig själv i flera år gör att man blir snabbare och bättre ju. :)
  • Minniemousemommy
    Nayshia skrev 2014-03-26 19:43:51 följande:
    Nån som har tips på bra concealer som täcker mörka ringar under ögonen?
    Har testat det massa olika men inte hittat nått som jag tycker är riktigt bra.
    Maybelline anti age rewind concealer. Den tar bort rynkor, förminskar finnar under tiden man har på den, täcker helt otroligt bra, känns bra och är lätt att använda. Finns inte i Sverige av någon konstig anledning då den är älskad överallt i världen typ, men den finns på ebay och craycray.se. :)
  • Minniemousemommy
    flower79 skrev 2014-03-26 19:53:23 följande:
    Hej! Kul tråd :)
    Ni verkar vara kunniga om ansiktskrämer så jag måste fråga vad är det för skillnad på en dag och en natt kräm? Använder bara dagkräm och kan inte riktigt förstå varför huden skulle behöva något annat på natten? :)

Kort sagt är en dagkräm mycket lättare, innehåller ämnen som skyddar huden mot solljus och föroreningar. Det funkar även att ha under smink och gör att huden ser finare ut även utan smink. Nattkrämer är tjockare och kan ge ditt ansikte ett glansigt utseende och även lite blekt. Det känns även tyngre och är inte så bekvämt att ha på sig en hel dag. Det innehåller inte heller dom nödvändiga ämnena som du behöver när du är utomhus. Det funkar inte heller så bra under smink eftersom det inte sjunker in så fort i huden som dagkräm gör, det tar liksom längre tid på att sjunka in eftersom det är gjort för att arbeta under tiden du sover.

Fördelar med en dagkräm

- Återfuktande, tar bort torrhetslinjer
    - Skyddar huden mot yttre påfrestningar så som fria radikaler och luftföroreningar.
    - Ett bra underlag inför makeup.
    - Matifierande om man har en fet och blandhy.
    - Innehåller oftast antioxidanter som bromsar åldrandeprocessen.

Det finns ett stort utbud med dagkrämer, därför är det viktigt att du hittar en som passar din hudtyp.

Fördelar med en nattkräm

-  Innehåller oftast mer näring och aktiva ingredienser i.
    -  Reparerar och återuppbygger huden
    -  Jobbar på cellförnyelsen, fasthet och elasticiteten.
    -  Förbättrar blodcirkulationen.

Källa: facebody.blogspot.se/2012/05/skillnaden-mellan-dag-och-nattkram.html

• malinstlm

Den här tråden vill jag gärna följa. Favoritar och ger mig in i diskussionen senare.

• BigMami

Min bästa bas är Bare Minerals! Den kan man bygga upp mer täckning med de rätta verktygen En väl värd investering! Täcker röda partier jättebra och med en mindre borste så har man concealer i samma. En vardagssminkning tar sammanlagt 10-15 min att lägga (springer oftast runt och gör massa annat emellan ) Helgerna kan jag lätt stå en timme! Ögonbryn är ett måste att fylla i då jag knappt har några... Just nu är jag inne i en skuggperiod.. Annars blir det IsaDoras ögonbrynspenna.

• BigMami
    flower79 skrev 2014-03-26 19:53:23 följande:
    Hej! Kul tråd :) Ni verkar vara kunniga om ansiktskrämer så jag måste fråga vad är det för skillnad på en dag och en natt kräm? Använder bara dagkräm och kan inte riktigt förstå varför huden skulle behöva något annat på natten? :)

Jag har en ansiktskräm från Biotherm Aqusourse som man kan ha både dag och natt. Då behöver man inte köpa 2 jättedyra burkar..
Svar på tråden Den stora MAKE-UP tråden!