• Anonym (mamma)

11 år och string?

Hej, jag vet inte ens om detta är rätt kategori men ändå... jag har ett problem tror jag... Eller en fråga iallafall.. Min dotter är 11 år och har tjatat på mig väldigt länge nu att hon vill ha ett par stringtrosor, så för ett tag sen köpte jag de och nu är de det enda dom använder.. Hon får typ panik när de inte finns några rena till henne. Jag vet inte varför hon ville ha de men de kan bero på att jag bara använder string så hon kan ha  fått de från mig, så jag undrar om ni tycker de var fel att jag köpte ett par till henne för nu vill hon inte använda något annat.. 

• Svar på tråden 11 år och string?
  • Tristan69
    Koppkaka skrev 2014-04-25 10:56:23 följande:
    Tycker ni att det är helt okej att 13-åringar hänger på familjeliv så fine, hoppas era egna barn gör det också då när dom är i den åldern och att dom får läsa allt skräp som finns här.

Det finns en heeeel del på youtube som det är 18-årsgräns på, på familjeliv finns ingen sån censur. Så det är ett uruselt exempel.

Nu får ni ha er diskussion för er själva. Jag har bättre saker för mig än att diskutera med barn och idioter
    Visa mig den tonåring som inte kan ta sig förbi en åldersgräns eller ett föräldralås på datorn/tv:n och jag gratulerar dig.

Det finns detaljerade beskrivningar om hur man gör på specifika ungdomssajter.

Jag önskar dig varmt lycka till när du får barn som kommer upp i den åldern. Med inställningen du har idag kommer du inte ha någon som helst koll på vad dina barn gör online och knappast heller offline.
  • dinchey

koppkaka: slår vad om att dina tonåringar/blivande tonåringar sitter vid Instagram, FB, kik, flashback, twitter, blogg, Ask.fm mm. Gå in på ask.fm tex. så ser du vilken mobbning och uthängning det är där. Den sidan är som gjord för näthat. Jämför familjeliv och ask ser du skillnaden.

• kivirush
    Koppkaka skrev 2014-04-25 11:58:40 följande:
    Så du menar att fler fel gör ett rätt? Bra där.

Nej. Bara det att familjeliv inte är speciellt farligt om man kollar vad barn har tillgång till i informationsväg idag. Sedan vet barn idag oerhört mycket mer än vad barn för bara 20 år sedan visste. Idag kan de vara kritiska och kolla upp informationen själva och inte lita blint på vad någon auktoritet säger.
  • Anders 386

Svar på ursprungsfrågan: Du gjorde rätt. Finns ingen anledning att göra nån stor grej av det öht, Det där med string har väl blivit lite onödigt laddat, har väl inte nån betydelse vilket hon vill ha, klart hon ska få välja. 

Många vuxna har en tendens att inte inse att deras barn inte är barn utan faktiskt befinner sig i en "mellanperiod" mellan barn o vuxen. Och då kan man inte behandla dom som barn längre. Man måste släppa bit för bit av sin makt till barnet, och det kan liksom inte vänta till 18-årsdagen utan är en gradvis process. (Är själv far till tre vuxna barn)

• Anonym (tonåring)

Nu är jag inte förälder men jag va lite likadan. Jag ville ha allt möjligt som de stora tjejerna hade. Jag är idag glad att min mamma inte gav mig det och att jag inte vågade köpa det.

För nu ser jag i vilka syften det används. Konstiga konversationer på kik och snapchat slutar ofta med, använder du string? Får man se bild? osv.

Även små killar ber om sådana grejer och små tjejer känner ofta att de inte kan säga emot.

• Acubens

Hon har väl inte endast string på sig? Spelar väl ingen roll vad hon har på sig under byxorna, skulle lika bra kunna vara naken under. Det syns ju ändå inte. 

• Anonym (Vanlig)

Jag hade det när jag var 12. Det hade de flesta av mina vänner också, några tidigare, några senare.
    Min mamma var 32 då och använde det ofta själv, så det hade varit svårt för henne att säga nej.
    "Nej. Det är bara för att visa sig porrig eller ha sex man har string ." hade nog låtit fel.
    Varken jag eller mina kompisar började ha sex eller bete oss oansvarigt när vi hade string på oss.
    Det kom långt senare. ;)

• Kattis O

Tycker du gjorde rätt som köpte string till henne. Nu får du köpa fler så det inte blir någon kris och panik när rena trosor saknar.

Är hon 11 borde hon kunna välja sina underkläder själv... Bra att du lät henne!

• Anonym (snöret)

Jag tycker personligen att just string förknippas lite med sexigt och gör det det tycker jag det är lite på gränsen på en 11 åring. Jag är emot men det är ju min åsikt. Är en pappa på 40 med en son på just 11. Där är det fortfarande ironman på ryggsäcken och allt det andra som borde hör till. Visst det börjar knoppas lite på tjejerna men så mycket intresse finns ju inte till sånt. Vet inte om media styrt hennes vilja eller om det är annat. 
    Jag hade inte köpt om det vore tvärtom hemma hos mig. Finns så många sjuka människor som det kan lätt tolkas på annat sätt om det skulle synas för tycker man om att kolla på rövar så ser man ju. 
    Men det är bara vad jag tycker

Svar på tråden 11 år och string?