• Anonym (metodkapitel)

Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?

Jag skriver en uppsats och måste börja skriva metodkapitlet. Jag har dock inte gjort undersökningen än, hade tänkt göra enkätundersökning men har inte ens frågorna färdiga. Handledaren menar att vi först får skriva metodkapitlet.
    Hur ska det gå till?! Jag måste ju skriva om hur jag har gjort eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-24 21:04:00 följande:
    Men då har de nog begränsat sin population till just det företaget. Då är det inte bekvämligheturval, eftersom de då har gett in enkät till alla i populationen. Då är det ju slumpmässigt inom populationen vilka som svarar.
    Populationen är hela Sverige (det är iaf det som står i arbetet).
  • sassaa

Jag tror visst att man kan göra en studie på ett bekvämlighetsurval - om man kan stödja det! Tex du ska ju inte behöva åka till Lappland för att lämna in enkäter på en skola, om du kan göra det i din hemstad. Grejen med bekvämlighetsurval är att folk kan tro att du valt första bästa gubbe du träffade utanför din ytterdörr - du ska kunna motivera det!

• Anonym (mall)

Linnéuniversitet har en uppsatsguide om du googlar. Be en bibliotekarie om hjälp att hitta böcker, som borde varit kurslitteratur i tidigare kurser, om hur man skriver uppsats/rapport.

• Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 21:06:07 följande:
    Populationen är hela Sverige (det är iaf det som står i arbetet).
    Hur har de generaliserat då?
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-24 21:08:02 följande:
    Hur har de generaliserat då?
    Jag har inte läst hela uppsatsen så jag vet inte hur och om de generaliserat. Men faktum är att uppsatsen blivit godkänd.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 21:12:03 följande:
    Jag har inte läst hela uppsatsen så jag vet inte hur och om de generaliserat. Men faktum är att uppsatsen blivit godkänd.
    Om du ka ha kvantitativ metod är detbextremt väsentligt...... de kanske har haft kvalitativ metod men med enat.
  • Anonym (metodkapitel)

Och en till fråga...om jag använder webbenkäter, kan jag skicka ut till hur många som helst och sedan se hur många svar jag får? Eller måste jag bestämma att jag skickar t.ex.500 och de som inte svarar räknas som bortfall?

• Fjärilslarv
    sassaa skrev 2014-04-24 21:06:34 följande:
    Jag tror visst att man kan göra en studie på ett bekvämlighetsurval - om man kan stödja det! Tex du ska ju inte behöva åka till Lappland för att lämna in enkäter på en skola, om du kan göra det i din hemstad. Grejen med bekvämlighetsurval är att folk kan tro att du valt första bästa gubbe du träffade utanför din ytterdörr - du ska kunna motivera det!
    Jo visst kan man göra det, men man kan inte generalisera vilket är en av grunderna för kvantitativ metod som ts vill använda. Bekvämligheturval hör till kvalitativ metod.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 21:15:27 följande:
    Och en till fråga...om jag använder webbenkäter, kan jag skicka ut till hur många som helst och sedan se hur många svar jag får? Eller måste jag bestämma att jag skickar t.ex.500 och de som inte svarar räknas som bortfall?
    Du måste bestämma det innan, för att kunna räkna ut bortfallet.
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-24 21:14:37 följande:
    Om du ka ha kvantitativ metod är detbextremt väsentligt...... de kanske har haft kvalitativ metod men med enat.
    Du kan se detta som ex.:

sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:655797/FULLTEXT01.pdf

Nu var det inte just denna jag menade men hittar inte den andra just nu. Denna är dock också kvantitativ metod och ej slumpmässigt urval.
Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?