• Anonym (metodkapitel)

Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?

Jag skriver en uppsats och måste börja skriva metodkapitlet. Jag har dock inte gjort undersökningen än, hade tänkt göra enkätundersökning men har inte ens frågorna färdiga. Handledaren menar att vi först får skriva metodkapitlet.
    Hur ska det gå till?! Jag måste ju skriva om hur jag har gjort eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?
  • sassaa
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 20:46:09 följande:
    Eller ok, garantera är kanske fel ord. Förhindra är kanske bättre.
    Försöker du fuska så kan jag nästan till 99 % garantera att de erfarna lärarna kommer att genomskåda det.. :) Du ska ju berätta hur du gått tillväga med allt, då behöver du ljuga om ALLT xD nu säger jag INTE att du tänkt det, bara säger haha
  • Anonym (metodkapitel)
    sassaa skrev 2014-04-24 20:47:11 följande:
    Hmm asså din fråga om urval verkar lite svår... jag är INGEN expert, men du kan inte skicka ut din enkät till Sveriges alla medborgare och sen säga bortfall till de som inte svarar. Vad ska du fråga, och vilka vill du ska svara? Om du t ex undrar om studenterna åsikter om skolmaten så ska du ju ge enkäten till eleverna. Om du förstår vad jag menar? Är ditt urval personer mellan 18 -99 år? Är barn exvolverade? Gör du skillnad på män och kvinnor?

Strunt i vad jag skrev om att ingen ska se vem som svarar - sålänge du t ex inte ber folk vara med i en enkät på ett forum och så skriver de "ja, jag vill vara med". Då kan folk se det, då finns det ingen anonymitet :)
    Ungefär alla som är mellan 17 och 65 år, kvinnor och män, inga barn utan bara i ålderspannet som jag skrev. Jag tänkte inte skicka till alla utan göra ett bekvämlikhetsurval med webbenkäter. Dock hur många jag ska skicka från början osv vet jag inte. Det var också min fråga, vad som är rimlig storlek på ett urval?
  • Anonym (metodkapitel)
    sassaa skrev 2014-04-24 20:48:42 följande:
    Försöker du fuska så kan jag nästan till 99 % garantera att de erfarna lärarna kommer att genomskåda det.. :) Du ska ju berätta hur du gått tillväga med allt, då behöver du ljuga om ALLT xD nu säger jag INTE att du tänkt det, bara säger haha
    Nu menade jag inte att jag ville göra det, tänkte mest på om det är något som man utgår ifrån i webbenkäter och anses därför vara negativt..
  • Anonym (mall)
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 17:32:23 följande:
    Jag skriver en uppsats och måste börja skriva metodkapitlet. Jag har dock inte gjort undersökningen än, hade tänkt göra enkätundersökning men har inte ens frågorna färdiga. Handledaren menar att vi först får skriva metodkapitlet.

Hur ska det gå till?! Jag måste ju skriva om hur jag har gjort eller tänker jag fel?

Har inte ditt universitet skrivregler/lathundar/riktlinjer och mallar för uppsatsskrivning på hemsidan?
  • Anonym (metodkapitel)

Jag läste en liknande undersökning som den jag hade tänkt göra och personerna hade använt enkäter som de delat ut på 2 företag i en mindre svensk stad. De hade tydligen fått godkänd. Jag menar det borde väl inte vara några problem att man inte kan göra ett slumpmässigt urval vid en kvant.undersökning?

• Anonym (metodkapitel)
    Anonym (mall) skrev 2014-04-24 20:55:48 följande:

Har inte ditt universitet skrivregler/lathundar/riktlinjer och mallar för uppsatsskrivning på hemsidan?
    Det finns en del info men som helhet inte t.ex. vilka delar uppsatsen består av och vad den ska innehålla..
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 20:51:26 följande:
    Ungefär alla som är mellan 17 och 65 år, kvinnor och män, inga barn utan bara i ålderspannet som jag skrev. Jag tänkte inte skicka till alla utan göra ett bekvämlikhetsurval med webbenkäter. Dock hur många jag ska skicka från början osv vet jag inte. Det var också min fråga, vad som är rimlig storlek på ett urval?
    Men du kan nie ha kvantitativ metod och bekämligheturval. Den kvantitativa metoden måste gå att generalisera, och bekvämligheturval hör till kvalitativ metod.
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-24 20:59:07 följande:
    Men du kan nie ha kvantitativ metod och bekämligheturval. Den kvantitativa metoden måste gå att generalisera, och bekvämligheturval hör till kvalitativ metod.
    Men tydligen går det ju då andra uppsatser gjorda på det sättet har blivit godkända.
  • Jacobia

Jag har läst flera kvantitativa uppsatser på C-nivå där generella slutsatser inte har kunnat dras, så det behöver inte nödvändigtvis vara ett problem.

Däremot skulle jag nog i din sits faktiskt ändra inriktning och göra en kvalitativ undersökning med intervjuer istället. Det är riktigt svårt att få till det bra när det kommer till enkäter. Dels att göra dem men också att få tillräckligt många svaranden.

• Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 20:59:52 följande:
    Men tydligen går det ju då andra uppsatser gjorda på det sättet har blivit godkända.
    Men då har de nog begränsat sin population till just det företaget. Då är det inte bekvämligheturval, eftersom de då har gett in enkät till alla i populationen. Då är det ju slumpmässigt inom populationen vilka som svarar.
Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?